نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 

نکات مهم برای تعمیر لاستیک آسیب دیده و پنچر

 
پنچر شدن تایر تقریبا برای همه افراد رخ می دهد و به جز خودروهای گران قیمتی که به تایرهای پنچر رو (ران فلت) مجهزند، اغلب رانندگان باید نکاتی را در رابطه با شرایط آپارات و پنچرگیری تایرهای معمولی و موارد مهم در استفاده مجدد از آنها بدانند.
 
هشدار درباره یک اشتباه رایج؛‌ در واقع باید گفت که تایرهای آسیب‌دیده قابل تعمیر نیستند. این موضوع شاید یکی از شایع‌ترین اشتباه‌هایی است که هر راننده‌ای حداقل یک بار مرتکب آن می‌شود و تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده است.
 
بیشتر سوراخهای ریز یا پارگیهای کوچکتر از 7 میلیمتر واقع بر سطح لاستیک (نه دیواره آن) با استفاده از روشهای صنعتی تأیید شده قابل تعمیر توسط تعمیرکاران می باشد. این کار از سطح داخلی لاستیک انجام می شود و محل آسیب دیده ترمیم می شود. هرگز لاستیکهای دارای سوراخ یا شکاف بزرگتر از 7 میلیمتر بر روی سطح یا هر سوراخ یا شکاف واقع بر دیواره را تعمیر نکرده و استفاده نکنید.
 
همچنین از تعمیر لاستیک هایی که عمق گل (آج) آنها کمتر از 1.5 میلیمتر است به شدت پرهیز کنید.
باتوجه به نقش و اهمیتی که تایر در ایمنی خودرو و سرنشینان آن دارد، هر نوع صدمه به خصوص اگر به ناحیه طوقه و منجید تایر وارد شود،‌ شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که باید از استفاده مجدد از آن صرف نظر کرد. تعمیر لاستیک به هیچ ‌وجه مورد تایید تایرسازان نیست ‌اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر تایر شدید، بهتر است در نحوه تعمیر و استفاده از این تایر به بعضی نکات توجه کنید.
قبل از هر چیز شاید بهتر باشد با دو بخش مهم تایر یعنی طوقه و منجید بیشتر آشنا شویم.
 
 
بدنه تایر از لایه‌های متعددی تشکیل شده است که  استحکام آن نقش تعیین‌ کننده‌ای در دوام و بقای تایر دارد. بدنه تایر ضمن داشتن مقاومت کافی برای تحمل فشارهای ناشی از باد و بار باید از انعطاف لازم برای تحمل فشارهای ناشی‌ از نوسان حاصل‌ از حرکت تایر روی جاده نیز برخوردار باشد.
 
میزان استقامت بدنه تایر برای تحمل بارگذاری‌های مختلف، با تعداد لایه‌های تشکیل‌ دهنده آن مشخص می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار تایر بیشتر خواهد بود. برای محافظت بدنه در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع، روی دیواره تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند.
 
بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجاد شده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر لاستیک ندارند، نمی‌توانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعت‌های بالا را به دست آورده‌است. بنابراین این سیاست را اتخاذ کرده‌اند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمی‌تواند درجه بندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و به‌ عنوان یک لاستیک بدون درجه‌بندی سرعت در نظر گرفته می‌شود.
 
 
داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی‌ شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک ‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
 
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیر قابل ‌کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به ‌درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس(بدون ‌تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جا رفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و در واقع نیازمند تمهیدات خاصی است که در فصول آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
حالا که با منجید و طوقه تایر آشنا شدیم، ‌بیش از پیش به غیرقابل اعتماد بودن تایرهایی که تعمیر شده‌اند، پی می‌بریم. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعمیر لاستیک خود هستید، باید به نکات زیر توجه کنید تا تایر تعمیری کمترین مشکل را هنگام استفاده داشته باشد.
 
اولین نکته اینکه باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شود. در دومین مرحله حفره ایجاد شده باید با لاستیک مخصوص تعمیر تایر پر شود. توجه داشته باشید برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر لاستیک متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. همچنین  از قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر جدا خودداری شود.
 
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیب‌های پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در آخرین مرحله با توجه برهم خوردن بالانس، حتما تایر بالانس شود. مهم‌ترین نکته اینکه از چنین تایری فقط برای زاپاس استفاده شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55 : سایپا کرپ قسمت پایین شماره چک زده
امین : من ۱۶اسفند واریزکردم سخا هم ۱۹ تأیید شده بود امروز فاکتور شدم
حسینی : چرا میاین الکی مینویسین آخه ! از 1 ام تا 5 ام پیامک تکمیل وجه شون توی اسفند ماه اومد، 6 ام شهریوری ها به بعد پیامک تکمیل وجه شون توی اردیبهشت واسشون اومد شما چجوری توی اسفند اومده واستون ؟
ج ج : مبارکتون باشه تحویل اول بر اساس روز تکمیل وجه بعد بر اساس سخاست فعلام اول اسفندیا رو دارن میدن
مقدم : سلام بچه ها به غیر از آقا کوروش کسی هست که 17 ام باشه و فاکتور شده باشه ؟ ممنون میشم خبر بدین
30 دی : سلام از ثبت نامی پیش فروش 30 دی، برای کسی دعوت نامه اومده؟
30 دی : سلام از ثبت نامی پیش فروش 30 دی، برای کسی دعوت نامه اومده؟
شهابx5 آبان : سلام برای ما که همون اول قرارداد رو دادن و چیزی به اسم صلح نامه نبود و اینکه آره قرارداد با فاکتور فرق داره ،وقتی ماشینت شاسی بشه همون موقع فاکتور هم میشه که این می‌ره تا چند ماه دیگه
مقدم : سلام واقعا راست میگین ۱۷ اسفند بودین که امروز فاکتور شدین ؟ واریزی اول تون چندم شهریور بود ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : احتمالا یکی دو هفته آینده براتون دعوتنامه بیاد
رضا : شما بعداز تحویل مهرماه هستید در آبان ماه تکمیل وجه نداریم
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، بین طرح ها فرقی نداره. اما اگه بیوفته روی روال احتمالا زودتر تحویل بدند
محمد دنا آپشنال : سلام دنا آپشنال تحویل اول تیر ماه فروش فوری کسی فاکتور شده طرح ماداران واریز کل مبلغ 7فروردین پرادخت کردم مابه التفاوت هم واریز کردم راهنمایی کنید
اطلس اذر : از شهرستانی ها توقع نمیره بیان ولی یعنی تو تهران به اون بزرگی صد نفرنیست که برن یه سروصدایی کنند
کوئیکGX : دعوت هفته3خرداد یکماه جلوتر تکمیل زدم هنوز تحصیص .زنگ زدم سایپا پرسیدم چرا زودتر دعوت اومده .میگه هفته 3 خرداد تحویلته😆هنوز فاکتور نشده.برام. فک میکنن در عمرمون ماشین ندیدیم.پولو جلو جلو میگیرن که با سود تاخیرش یر به یر کنن .شایدم سود بیشتری کنن با پولمون.
امین ساینا واریزی 1اسفند : در جواب 29 بهمن .منم دوازدهم فاکتور شدم و سیزدهم پلاک.اما ن پیامی برام اومده ن چراغ تحویلم روشن شده
مهناز : سلام 207 پانا 25 اردیبهشت تبدیل رینگ برای بارچندم آماده برای فاکتور بروز شده دلیل چیه کسی اطلاعی داره
امیر : مگه مرداد 1404 هنوز اومده؟؟؟؟
تحویل آذر : سلام دوستان من راهنمائی می خواستم ماشین من تحویل آذر بود(نصف وجه واریزی در اسفند 1402بود) اما اسفند چهارصدوسه تکمیل وجه کردم.لطفا بفرمائید که تحویل ماشین ما بعد از تکمیل وجه آبانی ها خواهد بود یا بعداز تکمیل وجه بهمنی های پارسال ؟