فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 

فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 
فیات یکی از خودروسازان قدیمی و بنام صنعت خودرو در جهان محسوب می‌شود که مدل‌های به‌یادماندنی و پرفروش فراوانی به بازار عرضه کرده است.
 
 
فیات یکی از خودروسازانی است که پیشینه‌ی پرافتخاری دارد. فیات در تاریخ خود مدل‌های مشهور و موفقی تولید کرده است. این شرکت خودروساز ایتالیایی تاریخ پرفرازونشیبی دارد و که با بررسی آن، به نکات جالبی برمی‌خوریم. درادامه، به ۲۰ نکته‌ی جالب درباره‌ی فیات اشاره می‌کنیم.
 
۱. فیات در سال ۱۸۹۹ با سرمایه‌گذاری تعدادی از سرمایه‌داران به سردمداری جیووانی آنیلی در شهر تورین ایتالیا این شرکت را تأسیس کردند. نام فیات درحقیقت مخفف Fabbrica Italiana Automobili Torino است. 
 
 
 
۲. اولین خودرو فیات 4HP نام داشت. این خودرو به موتور ۲ سیلندر ۳.۵ اسب‌بخاری مجهز بود.
 
 
 
۳. اولین خطِ‌تولید فیات در سال ۱۹۰۰ در خیابان کورسا در تورین افتتاح شد. در آن زمان، فیات با استخدام ۱۵۰ کارگر سالانه ۲۴ دستگاه خودرو تولید می‌کرد که از موتورهای ۳ و ۱۲ اسب‌بخاری استفاده می‌کردند. خودروهای اولیه‌ی فیات هیچ شباهتی به نمونه‌های مدرن امروزی نداشتند و بیشتر گاری‌های موتوردار بودند.
 
۴. سال ۱۹۰۴، سال موفقیت فیات بود؛ چون انریکو، یکی از مهندسان این شرکت، خودرویی ۴ سیلندر با حجم ۴.۲ لیتر طراحی کرد که در زمان خود طرح بسیار پیشرفته‌ای بود. در همان سال، جیوانی آنجلو نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی Giro dItalia Automobilistico توانست برنده شود تا بدین‌ترتیب، آغازگر موفقیت‌های آتی فیات در موتور اسپرت باشد.
 
۵. در سال ۱۹۰۶، تغییراتی در فیات اعمال شد تا بیشتر شبیه به شرکتی مدرن باشد. مهم‌ترین این تغییرات حذف نقطه از نام شرکت بود؛ یعنی نام شرکت از F.I.A.T به FIAT تغییر پیدا کرد. همچنین، فیات تولید خودروهای چهارنفره را شروع کرد که می‌توانستند تا ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کنند.
 
۶. در سال ۱۹۱۰، فیات فروش خودرو در خارج از مرزهای ایتالیا را شروع کرد. در سال ۱۹۰۸، فیات اولین شعبه‌ی خود در آمریکا را نیز راه‌اندازی کرده بود و در سال ۱۹۰۹، اولین تأسیسات تولید فیات در خاک آمریکا در نیویورک تأسیس شد. این کارخانه اولین خطِ‌تولید فیات در آمریکای‌شمالی بود. فیات در همان سال، صادرات خودرو به فرانسه، اتریش، بریتانیا، روسیه و استرالیا را نیز آغاز کرد.
 
۷. در سال ۱۹۳۶، فیات یکی از خودروهای محبوبش، یعنی مدل توپولینو (Topolino) را رونمایی کرد. این خودرو کوچک با قدرت ۳ اسب‌بخار، حداکثر سرعتی معادل ۸۵ کیلومتربرساعت داشت. فیات توپولینو اولین خودرو تولید انبوه در ایتالیا بود و بسیاری از ایتالیایی‌ها اولین تجربه‌ی مالکیت خودرو را با این مدل شروع کردند.
 
 
۸. در سال ۱۹۳۸، فیات اولین خودرو لوکس خود با نام فیات ۲۸۰۰ را تولید کرد. این خودرو به‌دلیل وضعیت اقتصادی آن زمان که تحت‌تأثیر جنگ جهانی دوم بود، نتوانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.
 
 
۹. سال‌های جنگ جهانی دوم برای فیات سال‌های موفقی نبودند. تأسیسات تولیدی فیات در طول جنگ آسیب زیادی دیدند. در سال ۱۹۴۵ نیز، مؤسس و رئیس فیات درگذشت. در آن زمان، آنیلی به لقب سناتوری رسیده بود. پس از آنیلی، ویتوریو والتا مدیر فیات شد. ازآنجاکه فیات تجربه‌ی ساخت خودروهای ارزان‌قیمت را داشت، مدیر جدید تصمیم گرفت نسخه‌ای جدید از توپولینو با نام توپولینو ۵۰۰ را تولید کند. باتوجه‌به اینکه بازار خودرو اروپای پس از جنگ نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت بود، این مدل توانست به فروش درخورتوجهی دست پیدا کند. درضمن، توپولینو ۵۰۰ اولین محصول فیات بود که از بخاری و سیستم تهویه در آن استفاده شده بود.
 
 
۱۰. فیات در زمان‌های قدیم، از پیش‌گامان فناوری در صنعت خودرو بود. در سال ۱۹۵۶، این شرکت مدل ۶۰۰ مالتی پلا را به‌عنوان اولین خودرو مینی‌ون عرضه کرد. در سال ۱۹۵۱ نیز، فیات مدل Compagnola را معرفی کرده بود که اولین شاسی‌بلند دارای بدنه و شاسی یکپارچه محسوب می‌شود.
 
 
۱۱. در سال ۱۹۶۶، فیات توافقنامه‌ی همکاری با شوروی امضا کرد و قرار شد چند کارخانه در اتحاد جماهیر شوروی برپا و فیات ۱۲۴ را با نام VAZ-2101 در آنجا تولید کند.
 
 
۱۲. در سال ۱۹۶۹، فیات شرکت خودروسازی ایتالیایی لانچیا را خرید. در سال ۱۹۰۶، وینچنزو لانچیا شرکت لانچیا را تأسیس کرده بود. در سال ۱۹۷۰، فیات کنترل فراری را نیز در دست گرفت و پس‌از‌آن، خودروسازان دیگری چون آلفارومئو، مازراتی، پیاجو و حتی وسپا نیز زیر پرچم فیات رفتند.
 
۱۳. خودروسازان دیگر به‌طور گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزل فیات استفاده کرده‌اند که در بین آن‌ها، نام‌هایی چون آلفارومئو، کادیلاک، شورولت، سیتروئن، ایوکو، لانچیا، اوپل، پژو، ساب و سوزوکی دیده می‌شوند.
 
 
۱۴. فیات در کشورهای مختلفی خطِ‌تولید خودرو دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور برزیل است. فیات خطِ‌تولید‌های دیگری نیز در آرژانتین و لهستان دارد. همچنین، شرکت‌هایی تحت لیسانس در کشورهای ترکیه، مصر، چین و آفریقای‌جنوبی نیز محصولات فیات را تولید می‌کنند.
 
۱۵. مدل جدید فیات ۵۰۰ دقیقا ۵۰ سال پس از معرفی فیات Cinquecento به بازار معرفی شد.
 
 
۱۶. فیات در بازه‌ی زمانی ۳۱ ماهه، ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه مدل ۵۰۰ تولید کرد. همچنین، برای پاسداشت این خودرو کوچک، نسخه‌های خاصی از آن را نیز تولید کرد.
 
۱۷. مدل‌های فیات در بین تمامی خودروهای جهان رکورددار بیشترین تعداد برنده‌شدن جایزه‌ی خودرو سال اروپا است.
 
۱۸. مهندسان فیات پیشرانه‌ی دیزل ۱.۳ لیتری به‌نام V16 Multijet را طراحی و تولید کرده‌اند که یکی از موتورهای موفق بازار است. همچنین، این پیشرانه برترین موتور سال نیز انتخاب شده است.
 
۱۹. در آستانه‌ی ورشکستگی کرایسلر آمریکا در سال ۲۰۰۹، فیات بخش اعظم سهام کرایسلر را خرید و تا سال ۲۰۱۴، توانست تمامی کرایسلر را ازآنِ خود کند. رقم این معامله‌ی بزرگ ۳.۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.
 
۲۰. فیات رسم جالبی برای نام‌گذاری خودروهای ون تجاری خود دارد. این خودروها بنابر رسمی که در این شرکت وجود دارند، به‌نام سکه‌های معروف ایتالیا نام‌گذاری می‌شوند؛ مانند دوبلو و فیورینو و دوکاتو. در سال ۲۰۱۱ نیز، فیات دوبلو فیورینو توانست عنوان ون سال را دریافت کند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

شهرام
0

ایران فرغون چکار کرده
در۵۰ سال اخیر تنها موفقیتش طراحی لوگو کله اسب بوده برا سمند
12:24  1398/01/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم J4 : داداش مبارکت باشه، چجوری متوجه شدی بارگیری شده؟
علیرضا ۱ : بسلامتی لطفا تاریخ تکمیل وجه و سخا رو هم اعلام کنین
سعید ۳ابان : سلام برای من نوزده میلیون وچهارصدوسی هزار سودتاخیر امروز واریزکردن واریزی ۳ابان فاکتور ۵دی
و : سلام‌من ثبت نام مردادماه بودم،امروزشاسی خورد،دیگه نمیدونم کی پلاک و بیمه میشه و بارگیری
محسن : چون اینجا غالبا دارن دروغ میگن؛ مشفقی جان.
اکبر رینگ : سلام به همگی دوستان امروز با سایپا تماس گرفتم کارشناس سایپا گفت اونایی که تا تاریخ دوم بهمن ماه سخا براشون تایید شده فاکتور شدن یعنی تعدادی از تحویل بهمنی ها هم هنوز فاکتور نشدن و خبر فاکتور واریزی های اسفند دوروغه
X5 : سلام شماره قرداد شما‌چنده
محسن اسفند ماه : عزیزان بتازگی متوجه شدم خودرو بنده فاکتور کردن، خداحافظ گروه خداحافظ عظیم زاده، خداحافظ خانعلی آچینگیان از زابل، خداحافظ تهران، خداحافظ ایران
رضا : بالاخره ماشین من هم بارگیری شد به سمت تهران جی 4 خاکستری ثبت نام 13 آذر اقساطی تحویل 60 روزه شاسی 25 اسفند بیمه 26 اسفند پلاک 30 فروردین بارگیری 7 اردیبهشت
بستان j4 : خروج و بارگیری از کجا فهمیدین؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال : منم زدم امروز خدا قبول نکنه
مرتضی دوگانه : چرا اینکار رو می‌کنی کپسولشو باز کن میشه همون بنزینی هر وقت دیدی بنزین بصرفه نیست دوباره می‌بندی روش
مخمد : دنا اپشنال فروش فوری الان 1820 هزار دیگه مابه تفاوت دادم قبلا هم 10825 هزار ، چ خبرشونه تحویل خرداد
امیر : سلام رهی تکمیل وج 29 بهمن کدوم شهر هستین منم فاکتور شدم ولی چراغ تحویل روشن نشده
9بهمن : برگه کمپانی کی میاد امروز کارت و برگه سبز رو پست اورد
خسروی : خوزستان مسجدسلیمان
اشتری : عزیز من پیگیر شدم گمرک مجوز ترخیص صادر نمیکنه.تا بخشنامه نرخ سال 404 ابلاغ بشه.
دنا 6دنده : پاسخ به صبح ما استان گیلان هستیم
نظر : شما میتوانید به صورت کامل رایگان نامحدود کنید
مهدی : سلام مبارک باشه به خوشی استفاده کنید کدوم شهر بودین؟