فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 

فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

 
فیات یکی از خودروسازان قدیمی و بنام صنعت خودرو در جهان محسوب می‌شود که مدل‌های به‌یادماندنی و پرفروش فراوانی به بازار عرضه کرده است.
 
 
فیات یکی از خودروسازانی است که پیشینه‌ی پرافتخاری دارد. فیات در تاریخ خود مدل‌های مشهور و موفقی تولید کرده است. این شرکت خودروساز ایتالیایی تاریخ پرفرازونشیبی دارد و که با بررسی آن، به نکات جالبی برمی‌خوریم. درادامه، به ۲۰ نکته‌ی جالب درباره‌ی فیات اشاره می‌کنیم.
 
۱. فیات در سال ۱۸۹۹ با سرمایه‌گذاری تعدادی از سرمایه‌داران به سردمداری جیووانی آنیلی در شهر تورین ایتالیا این شرکت را تأسیس کردند. نام فیات درحقیقت مخفف Fabbrica Italiana Automobili Torino است. 
 
 
 
۲. اولین خودرو فیات 4HP نام داشت. این خودرو به موتور ۲ سیلندر ۳.۵ اسب‌بخاری مجهز بود.
 
 
 
۳. اولین خطِ‌تولید فیات در سال ۱۹۰۰ در خیابان کورسا در تورین افتتاح شد. در آن زمان، فیات با استخدام ۱۵۰ کارگر سالانه ۲۴ دستگاه خودرو تولید می‌کرد که از موتورهای ۳ و ۱۲ اسب‌بخاری استفاده می‌کردند. خودروهای اولیه‌ی فیات هیچ شباهتی به نمونه‌های مدرن امروزی نداشتند و بیشتر گاری‌های موتوردار بودند.
 
۴. سال ۱۹۰۴، سال موفقیت فیات بود؛ چون انریکو، یکی از مهندسان این شرکت، خودرویی ۴ سیلندر با حجم ۴.۲ لیتر طراحی کرد که در زمان خود طرح بسیار پیشرفته‌ای بود. در همان سال، جیوانی آنجلو نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی Giro dItalia Automobilistico توانست برنده شود تا بدین‌ترتیب، آغازگر موفقیت‌های آتی فیات در موتور اسپرت باشد.
 
۵. در سال ۱۹۰۶، تغییراتی در فیات اعمال شد تا بیشتر شبیه به شرکتی مدرن باشد. مهم‌ترین این تغییرات حذف نقطه از نام شرکت بود؛ یعنی نام شرکت از F.I.A.T به FIAT تغییر پیدا کرد. همچنین، فیات تولید خودروهای چهارنفره را شروع کرد که می‌توانستند تا ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کنند.
 
۶. در سال ۱۹۱۰، فیات فروش خودرو در خارج از مرزهای ایتالیا را شروع کرد. در سال ۱۹۰۸، فیات اولین شعبه‌ی خود در آمریکا را نیز راه‌اندازی کرده بود و در سال ۱۹۰۹، اولین تأسیسات تولید فیات در خاک آمریکا در نیویورک تأسیس شد. این کارخانه اولین خطِ‌تولید فیات در آمریکای‌شمالی بود. فیات در همان سال، صادرات خودرو به فرانسه، اتریش، بریتانیا، روسیه و استرالیا را نیز آغاز کرد.
 
۷. در سال ۱۹۳۶، فیات یکی از خودروهای محبوبش، یعنی مدل توپولینو (Topolino) را رونمایی کرد. این خودرو کوچک با قدرت ۳ اسب‌بخار، حداکثر سرعتی معادل ۸۵ کیلومتربرساعت داشت. فیات توپولینو اولین خودرو تولید انبوه در ایتالیا بود و بسیاری از ایتالیایی‌ها اولین تجربه‌ی مالکیت خودرو را با این مدل شروع کردند.
 
 
۸. در سال ۱۹۳۸، فیات اولین خودرو لوکس خود با نام فیات ۲۸۰۰ را تولید کرد. این خودرو به‌دلیل وضعیت اقتصادی آن زمان که تحت‌تأثیر جنگ جهانی دوم بود، نتوانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.
 
 
۹. سال‌های جنگ جهانی دوم برای فیات سال‌های موفقی نبودند. تأسیسات تولیدی فیات در طول جنگ آسیب زیادی دیدند. در سال ۱۹۴۵ نیز، مؤسس و رئیس فیات درگذشت. در آن زمان، آنیلی به لقب سناتوری رسیده بود. پس از آنیلی، ویتوریو والتا مدیر فیات شد. ازآنجاکه فیات تجربه‌ی ساخت خودروهای ارزان‌قیمت را داشت، مدیر جدید تصمیم گرفت نسخه‌ای جدید از توپولینو با نام توپولینو ۵۰۰ را تولید کند. باتوجه‌به اینکه بازار خودرو اروپای پس از جنگ نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت بود، این مدل توانست به فروش درخورتوجهی دست پیدا کند. درضمن، توپولینو ۵۰۰ اولین محصول فیات بود که از بخاری و سیستم تهویه در آن استفاده شده بود.
 
 
۱۰. فیات در زمان‌های قدیم، از پیش‌گامان فناوری در صنعت خودرو بود. در سال ۱۹۵۶، این شرکت مدل ۶۰۰ مالتی پلا را به‌عنوان اولین خودرو مینی‌ون عرضه کرد. در سال ۱۹۵۱ نیز، فیات مدل Compagnola را معرفی کرده بود که اولین شاسی‌بلند دارای بدنه و شاسی یکپارچه محسوب می‌شود.
 
 
۱۱. در سال ۱۹۶۶، فیات توافقنامه‌ی همکاری با شوروی امضا کرد و قرار شد چند کارخانه در اتحاد جماهیر شوروی برپا و فیات ۱۲۴ را با نام VAZ-2101 در آنجا تولید کند.
 
 
۱۲. در سال ۱۹۶۹، فیات شرکت خودروسازی ایتالیایی لانچیا را خرید. در سال ۱۹۰۶، وینچنزو لانچیا شرکت لانچیا را تأسیس کرده بود. در سال ۱۹۷۰، فیات کنترل فراری را نیز در دست گرفت و پس‌از‌آن، خودروسازان دیگری چون آلفارومئو، مازراتی، پیاجو و حتی وسپا نیز زیر پرچم فیات رفتند.
 
۱۳. خودروسازان دیگر به‌طور گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزل فیات استفاده کرده‌اند که در بین آن‌ها، نام‌هایی چون آلفارومئو، کادیلاک، شورولت، سیتروئن، ایوکو، لانچیا، اوپل، پژو، ساب و سوزوکی دیده می‌شوند.
 
 
۱۴. فیات در کشورهای مختلفی خطِ‌تولید خودرو دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور برزیل است. فیات خطِ‌تولید‌های دیگری نیز در آرژانتین و لهستان دارد. همچنین، شرکت‌هایی تحت لیسانس در کشورهای ترکیه، مصر، چین و آفریقای‌جنوبی نیز محصولات فیات را تولید می‌کنند.
 
۱۵. مدل جدید فیات ۵۰۰ دقیقا ۵۰ سال پس از معرفی فیات Cinquecento به بازار معرفی شد.
 
 
۱۶. فیات در بازه‌ی زمانی ۳۱ ماهه، ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه مدل ۵۰۰ تولید کرد. همچنین، برای پاسداشت این خودرو کوچک، نسخه‌های خاصی از آن را نیز تولید کرد.
 
۱۷. مدل‌های فیات در بین تمامی خودروهای جهان رکورددار بیشترین تعداد برنده‌شدن جایزه‌ی خودرو سال اروپا است.
 
۱۸. مهندسان فیات پیشرانه‌ی دیزل ۱.۳ لیتری به‌نام V16 Multijet را طراحی و تولید کرده‌اند که یکی از موتورهای موفق بازار است. همچنین، این پیشرانه برترین موتور سال نیز انتخاب شده است.
 
۱۹. در آستانه‌ی ورشکستگی کرایسلر آمریکا در سال ۲۰۰۹، فیات بخش اعظم سهام کرایسلر را خرید و تا سال ۲۰۱۴، توانست تمامی کرایسلر را ازآنِ خود کند. رقم این معامله‌ی بزرگ ۳.۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.
 
۲۰. فیات رسم جالبی برای نام‌گذاری خودروهای ون تجاری خود دارد. این خودروها بنابر رسمی که در این شرکت وجود دارند، به‌نام سکه‌های معروف ایتالیا نام‌گذاری می‌شوند؛ مانند دوبلو و فیورینو و دوکاتو. در سال ۲۰۱۱ نیز، فیات دوبلو فیورینو توانست عنوان ون سال را دریافت کند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شهرام
0

ایران فرغون چکار کرده
در۵۰ سال اخیر تنها موفقیتش طراحی لوگو کله اسب بوده برا سمند
12:24  1398/01/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا