دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 
صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود که صنایع و صنوف خرد را به جلو هدایت می کند حال با توجه به شرایط صنعتی شدن تولید خودرو و وضعیت نامطلوب تولید به نظر می رسد صنوف وابسته به این صنعت حال و روز خوشی نداشته باشند.
 
در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است. 
 
حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو  گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.
 
وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.
 
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.
 
جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.
 
وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.
 
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.
 
وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.
 
جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : سلام من موندم این سایپا اینهمه پوله مردم و نگه داشته چرا نمیاد یه شفاف سازی بکنه اینا دیگه دارن شورشو در میارن دوستان میگن تبدیل خوب معمولا تبدیل به ماشین بهتر میزنن که خریدار هم متضرر نشه نه اینکه یه ماشین پائین تر این اسمش کلاه برداری
اسماعیل : تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ شهریور هنوز فاکتور نشده کسی دیگه شرایطش مثل من باشه یه آمار بدین ببینم تیتانیوم تا کی فاکتور شده
داراب : چیزی که مشخصه رنگ سفید تا ۵ شهریور فاکتور شده رنگ مشکی هم همین طوره فقط رنگ نقره ای رو اصلا فاکتور نمیکنند لطفا بچه ها ردیف قراردادشونم بگن
داراب : به جمع تاخیری ها خوش اومدی ! برای ما تا ۱۶ میلیونم رفته هنوز فاکتور نشدیم تحویل ۳ شهریور هستیم
فربد : تارا v1p یک ماهه ما الان 20 روز تاخیر فاکتور نشده ولی الان دوباره فروش فوری یک ماهه گذاشتن
بهروز : قابل توجه دوستان حالا متوجه شدید که یه عده دارن به دروغ میگن دوساعته فاکتور وبلاک شدن ؟؟؟اینها این دروغ هارو میگن که تعداد جی ها کم بشه بلکه خودشون به جی برسن
محمد : به احتمال زیاد حرف سحر خانم درست باشه فکر کنم اکثر این کامنتهای دروغ که میگن دوساعته فاکتور وبلاک شدیم از طرف یه نفربا اسامی محتلف باشه چون از نظر روال اداری شماره گذاری حداقل زمان واسه پلاک شدن ده روزه مراحل اداری وقانونیه اونوقت چطوریه دوساعته پلاک بشه این موضوع خیلی مشکوکه حالا اینها چه سودی میبرن با این دروغ ها الله اعلم
وحید : دم شما گرم ، مبارکتون باشه آقای مرادی و علی آقای عزیز
وحید : دمت گرم اطلاع دادی
علی : ثبت نام نقدی بودین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان : سلام دوستان بنده خودم ماشین‌های زیادی رو از ایران خودرو سایپا تحویل گرفتم یه نکته ای رو می خواستم خدمتتون عرض کنم اینه که شما وقتی که پول یک ماشین رو پرداخت می کنی و قرارداد می بندی با شرکت های خودروسازی ، اونا مجبورن که حتما طبق قرارداد همون خودرو رو تحویل بدن حتی مواردی که پیش فروش هست شما 50 درصد پول رو میدی طبق قرارداد باید همون ماشین رو تحویل بدن و باقیمانده پول رو مطابق قیمت روز پرداخت کنید اما ماها که نیسان نوشتیم و کل وجه رو پرداخت کردیم طبق قرارداد نمی تونن مطالبه وجه اضافی کنن و نمی تونن تبدیل اجباری کنن چون ما قرارداد داریم این نظراتی که یکسری نوشتن نمی دونم پول برگشت بزنن و تبدیل به اکسنت اینا شامل حال ما نمی شه چون ما قرارداد داریم و ماشین رو به تاریخ روز تحویل میدن قبلا هم این مشکل برای تیبا بود کارخانه تولید متوقف شده بود و به خاطر استاندارد مجوز شماره گذاری نداشتنداما مردم قرارداد داشتند و آخر سر سایپا مجبور شد هم تولید کنه هم شماره گذاریشون کنه یادمه پارسال یه شخصی از ایران خودرو پیکان وانت تحویل گرفت چون از گذشته قرارداد بسته بود مجبورشدن براش تولیدکنن
محسن : احتمالا تبدیل نزدین وگرنه تا الان فاکتور شده بود و نزدیک تحویل گرفتن بودین...
محمدرضا : با هم هماهنگ هم نیستن😅 انشاالله که 11ام باشه
سعید : 17 ام تبدیل زدم همون روز فاکتور شد امروز 96550 تماس گرفتم مجوز حمل صادر شده منتظر پیمانکار حمل هست تا باربری بشه با 96550 تماس بگیرید پیگیری کنید
محسن : سلام طبیعیه، یکی دو روزه فاکتور میشی
فوق العاده بهمن 403 : 12161230 تا این ساعت فاکتور نشده.
پیام : 5مرداد
سلطانی : درسته دوستان برید تو سایت صداوسیما تو بخش شهروند خبرنگار بگید شرکت زامیاد به تعهدات خودش عمل نمیکنه و وقتی تماس میگریم میگن مشکل با وزارت صمت هست هزارن مشتری بلاتکلیف مانده اند
اطلس اذر : دوستان 17 اسفند تکمیل وجه داریم یا نه چون 17 اسفند 403 جمعه بوده کسی تکمیل وجه کرذه
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : تحویلی چندم بودین؟