دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 

دوزندگی خودرو به وصله و پینه رسید

 
صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می شود که صنایع و صنوف خرد را به جلو هدایت می کند حال با توجه به شرایط صنعتی شدن تولید خودرو و وضعیت نامطلوب تولید به نظر می رسد صنوف وابسته به این صنعت حال و روز خوشی نداشته باشند.
 
در سالجاری به واسطه تحریم های آمریکا و سوء مدیریت های داخلی صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و عملا می توان گفت که این صنعت روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد، این صنعت همچون صنعت ساختمان سازی با رونق خود دیگر صنایع و کسب و کار ها را رونق می بخشد که از این صنایع و صنوف می توان به صنف تشکدوزان خودرو اشاره کرد، صنفی که شاید در یک دهه اخیر خبری از آن نیست و فعالیت آن ها معطوف به فروش روکش دوم صندلی خودرو و تعمیر زین موتورسیکلت شده است. 
 
حال با این شرایط که کمتر کسی دوزندگی اتومبیل را به یاد دارد جای سوال است صنوفی همچون تشکدوزان خودرو در حال حاضر چه شرایطی دارند، در این زمینه حسین جعفری- رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو  گفت: در چند سال اخیر به واسطه برخی از رفتار ها و تصمیمات مدیران صنعت خودرو  صنف تشکدوزان خودرو به سمت تعطیلی و نابودی پیش رفت.
 
وی ادامه داد: در گذشته با توجه به شرایط غیر صنعتی تولید خودرو در کشور، شاسی خودرو به ویژه اتوبوس به کشور وارد می شد و صنوف و واحدهای صنفی کوچک به تجهیز این شاسی ها می پرداختند که صنف تشکدوزان نیز قسمتی از کار را بر عهده داشت،  اما در چند دهه اخیر با رشد صنعت و تکنولوژی فرآیند کار شکل و شمایل صنعتی به خود گرفت و فعالیت های صنوف مرتبط با خودروسازی نیز از حالت صنفی خارج شد.
 
این فعال صنفی خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن فعالیت تولید خودرو در کشور اما برخی مدیران و شرکت ها علاقه ای به تولید و کار حرفه ای در داخل کشور ندارد و محصول آماده را به کشور وارد می کنند که این موضوع در سال های اخیر عاملی شد تا بسیاری از کارگران از چرخه فعالیت صنفی خارج شوند.
 
جعفری با بیان اینکه بیش از 600 عضو دارای پروانه کسب در این صنف فعال است، گفت: کارخانجات بزرگ تولید خودرو در کشور دارای خط تولید تشک و تودوزی خودرو هستند و مازاد نیاز تولیدی خود را از طریق کارخانجات بزرگ قطعه سازی تامین می کنند.
 
وی تصریح کرد: همچنین واحدهای صنفی کوچک سطح شهر برای رفع نیاز صنعت خودروسازی کشور در زمینه تشک و دیگر اقلام پارچه ای خودرو با پیمانکار طرف قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری دارند اما شرکت های بزرگ خودروسازی با وجود دریافت محصولات، پول پیمانکار و تولیدکننده خرد را طبق قرارداد پرداخت نمی کنند.
 
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو تاکید کرد: سفارش گذاری از سوی شرکت های بزرگ خودروساز داخلی وجود دارد  اما بدقولی و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه تولید از سوی شرکت های بزرگ خودروسازی عاملی شده تا واحدهای صنفی کوچک با پیمانکار و شرکت های بزرگ خودروسازی همکاری نکنند.
 
وی در رابطه با شرایط فعالیت واحدهای تولید و عرضه رو تشکی خودرو گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار حجم تقاضا به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه در کنار واردات کالای ارزان قیمت چینی، تولید دارای صرفه اقتصادی  نیست و این موضوع تعطیلی کارگاه ها و بیکاری کارگران را به دنبال داشته است.
 
جعفری بیان کرد: 80 درصد نیاز تولید از طریق بازار داخلی تامین می شود اما مواد اولیه ای همچون PVC که حجم قابل توجهی از تولید را تشکیل می دهد از طریق واردات در کشور تامین می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان خودرو در رابطه با فرهنگ خرید کالای ایرانی در صنف تشکدوزان خاطرنشان کرد: مشتری به دنبال زیبایی و طراحی محصول است و آنچنان محل تولید کالا برای آن دارای اهمیت نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که با وجود نمایندگی های خدمت پس از فروش شرکت های خودروسازی در صورت بروز مشکل در تشک خودرو افراد به نمایندگی یا واحدهای صنفی مراجعه می کنند، گفت: تعمیر تشک آنچنان از سوی شرکت ها انجام نمی شود و واحدهای صنفی خرد در این زمینه پیش قدم بوده و مردم عموما برای رفع نیاز به این واحدها مراجعه می کنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهی : بله. منم‌دقیقا مثل شمام. ۲۹۱ دوم دی ۱۴۰۳‌ ریختم. ۲۱ میلیون سود کم‌شد. ۲۶۱ هم‌دوباره برای جی ال ریختم. مرداد بودم. راحت شدم. کسی نمیدونه چقدر مهلت تحویل هست و اگه تاخیر داشته باشه از کی حساب میشه
تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : خاکستری/طرح مادران
عباسی : یک سوال دارم تاریخ سخا مهمه یا تکمیل وجه؟
عباسی : یک سوال دارم تاریخ سخا مهمه یا تکمیل وجه؟
مهدی ( اسفند ) : سلام ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم ۱۹ اسفند سخا دیروز فاکتور شد
Elham X5 azaz : سلام وقت بخیر دوستان من ثبتنام 22 اذرماه به صورت نقدی بودم و تاریخ 24 اردیبهشت 88 ملیون دیون رو نقد پرداخت کردم و همون روز فاکتور و شاسی شدم تاریخ 27 اردیبهشت هم بیمه و پلاک سبز شد و روی ارسال مدارک نارنجی موند تا الان که پیامک پستچی اومده و حاوی کارت ماشین هست که احتمالا فردا میرسه دستم. کسی هست که شرایط منو داشته باشه و تحویل گرفته باشه ؟؟ دوستان توی تلگرام سرچ کنید گروه های مخصوص خودروی خودتون رو پیدا کنید اونجا اطلاعات خیلی بیشتره
الهام x5 اذر : واسه من سه روز فاصله بود
حسین : سلام من هم ۵دی ماه ثبت نام کردم وهنوزتکمیل وجه ،زرد میباشد،ازنمایندگی هم سوال کردم میگن احتمالا تیرماه برای تحویل باشد،بقیه چیزهای عنوان شده ،دروغی بیش نیست.
وحید 2 : به محسن 2 داداش هنوز هستی؟ ی خبر از خودت بده از پیامک رو دیدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد تیگو 7 پرومکس : سلام..برا شما مدل 1403 هستش...؟
اکبری : سورن دوگانه تحویل تیرماه فاکتور شد دیروز
آریزو5 کرمان : سلام دوستان کسی اریزو 5 خبر داره تا چه تاریخی؟فاکتور شده من 20اسفند نقدی تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده؟
سجاد : سلام وقت بخیر دوستان پیش فروش بهمن و تکمیل وجه 22 اردیبهشت کی تحویل میدند
توحید ارومیه : ناهید خوزستان ساینا سود تاخیر برای فروش فوق العاده روزی 400هزار تومن.برای پیش فروش ها بسته به سود مشارکتشون بین 220تا 300هزار تومن. کاه بین 6تا5.700 بیمه و مالیات که سایپا کمی از این مبلغ ها رو دزدی میکنه به بهانه سخا
توحید ارومیه : این شماره اداره تحویل کاشان ساینا اس تماس بگیرید پیگیر فاکتورتون بشین. 03155811080
کوییک rs جوانی جمعیت : کوییک rs جوانی جمعیت ثبت نام 20/10/1403پرداخت دوم 9اردیبهشت الان 1 ماه هم از تحویل گذشته ماشین رو نمیدن بخدا گرفتاریم ماشین زیرپام فروختم با طلا زن و بچم زیر قیمت فروختم تا پول جور کردم الانم با چندتا بچه کوچیک نمیتونیم جایی بریم از بی ماشینی،سایپا خودش به تعهداتش عمل نمیکنه فقط میگن داریم ضرد میکنیم ماشین باید گرون بشه،آخه برا ما با هزار بدبختی این پول رو جور کردیم بازم گرون بشه کی میتونه بخره دیگه مصرف کننده توان خرید نداره چون باید مثل ما 7ماه تا1سال صبر کنه تا ماشین دستش برسه اونم اگه سر موقع بدن که دارید می‌بینید وضعیت رو خدا برا کسی که خون مردم رو تو شیشه میکنه نسازه
علی : پاسخ ب فرهاد:فرهاد راست میگه هرگاه احساس غم و اندوه داشتید ب نمایندگی های مدیران سر بزنید اونجا بستگان درجه یک فرهاد ب مشتری ها سرویس ویژه ارائه میدن..
1111111111 : دیروز ثبت نام زده بود ، رو هوا همه را مردم خریدن
کوییک rs جوانی جمعیت : کوییک rs جوانی جمعیت ثبت نام 20/10/1403پرداخت دوم 9اردیبهشت الان 1 ماه هم از تحویل گذشته ماشین رو نمیدن بخدا گرفتاریم ماشین زیرپام فروختم با طلا زن و بچم زیر قیمت فروختم تا پول جور کردم الانم با چندتا بچه کوچیک نمیتونیم جایی بریم از بی ماشینی،سایپا خودش به تعهداتش عمل نمیکنه فقط میگن داریم ضرد میکنیم ماشین باید گرون بشه،آخه برا ما با هزار بدبختی این پول رو جور کردیم بازم گرون بشه کی میتونه بخره دیگه مصرف کننده توان خرید نداره چون باید مثل ما 7ماه تا1سال صبر کنه تا ماشین دستش برسه اونم اگه سر موقع بدن که دارید می‌بینید وضعیت رو خدا برا کسی که خون مردم رو تو شیشه میکنه نسازه