بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : سلام سخا ۲اردیبهشت خبری نیست امروزم زنگ زدم نمایندگی گفتن شاهین جی خیلی کم تولید میشه مشخص نیست کی نوبت شما بشه😔
۱۸خرداد : تکمیل وجه جی ال ۱۸خرداد امروز فاکتور شد شماره پذیرش12065973
شاهین جی : من هفده آذر 403تکمیل وجه کردم الان شهریور تحویل ندادن و رفتم نمایندگی گفتن معلوم نیست شاید تا یکسال دیگه هم طول بکشه خدا لهنت کنه این سایپا
لعنت بر سایپا : گولتون نزنن تا ۲۵ اردیبهشت فاکتور شده تمام اینا که میاند میگن خرداد دروغه از دارو دسته خودرو سازند نترسید ببندید به شکایت و ابرو ریزی اینا خر گیر اوردن
مسعود : سلام آقا شهرام من هم جی ال پیش فروش واریزی ۲۸ دی وتحویل مهرم تاالان پیامک تکمیل وجه نیومده خواهشن برا جنابعالی اومده لطفا جواب بدید خیلی ممنون
Hi : واقعا دارید جواب میدید و فکر میکنید کرمان خودرو اینو نوشته ؟ چطور ممکنه واقعا یه آی دی الکی نوشته دوستان
T8 : پس T8وT9ها مشکلشون چیه که ایقد تاخیر دارید کم کلاه سر مردم بزارید خدا را خوش نمیاد ما که از این شرکت بود قولیش خسته شدیم
T8 : خوب چرا T8ها را نمی‌دید اگه راست میگین
آدم فضایی : سلام من اسفند ثبت نام کردم x5 هنو شاسی نشده چیکار کنم الان من باید دهن کیو سرویس کنم
کرمان موتور : میدیم داداش خب صبر کن ببینیم باید چیکار کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بمن پذیرش10 : فاکتور شدید
سورن : تا چه تاریخی مهلت پرداخت داری
حسن پیش پانا فولاد مرداد : برادر من نوشته پاناروما دیگه. زحمت نمیدی دقت کنیا 😀 مبارک باشه
علی پور : منم همینطور 20 تیر تکمیل وجه کردیم همینطور مونده تو آماده تخصیص
فوق العاده 11بهمن : پس به چی ربط داره؟شما که پرسیدی میدونی بگو
دنا اتومات آپشنال فوق العاده : دوستانی که فاکتور شده بودن امروز کسی پلاک شده؟
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : همه جا زنگ زدم بخدا🤣 حتی اقاه میدونست کدوم نمایندگی میخوادبره ماشینم الله و اکبر همه میشناسن منو😅 سر یه ماشین ابروم به فنا رفته بس که همه جا زنگ زدم🤣 انشالله بیاید مشهد ما خوشحال میشیم پذیرای زائرای آقا باشیم
اطلس : مسئولین نا کارآمد سایپا باید بترسن از آه کسانی که هیچ راه و چاره ای ندارن دستشون به جایی بند نیست پس واگذارشون میکنن به خدا که وای به احوال ظالمی که طرف حسابش با خدا باشد
ساینا پیش فروش : سلام بیخودی خودتونو با شماره پذیرش سرگرم نکنید من هم از نمایندگی هم از سازمان فروش پرسیدم اصلا ربطی نداره
س : مبارک به سلامتی