بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Bac : سلام دوستان در سامانه سوخت جهت ثبت نام کارت سوخت که اقدام میکنم مرتب پیام میده که اطلاعات پایه شما در سامانه سوخت وجود ندارد الان یک هفته است که این مشکل رو دارم کسی از دوستان هست که این مشکل را داشته باشه و الان حل شده باشه ممنون میشم راهنمایی فرمایید
مهدی شاهین پلاس اسفندی : سلام اسفند تموم شه میره برای تکمیل وجه های اردیبهشت
آراد : دوست عزیز،اگه بخوای حساب کنی هیچ ماشین ایرانی جالب نیست،همشون عیب دارن،نه فقط تارا بعضی ها تعصب بی جا رو یه ماشین خاص دارن و بقیه رو تخریب میکنن اتفاقا تارا جز یکی از خوبهاست.
معید : سلام دوستان جک جی ۴ ، ۶ اسفند اینترنتی ثبت نام کردم. اردیبهشت حدود ۱۷ تومن چک بابت مازاد هزینه ها پرداختم. ۲خرداد فااکتور شد، ۵ خرداد بیمه شد، ۱۱ خرداد هم پلاک شد، به نظرتون کی تحویل میدن
مونا : همگی برین گوگل سرچ کنید سازمان حمایت مصرف کننده و از سایپا شکایت کنید
معید : سلام دوستان جک جی ۴ ، ۶ اسفند اینترنتی ثبت نام کردم. اردیبهشت حدود ۱۷ تومن چک بابت مازاد هزینه ها پرداختم. ۲خرداد فااکتور شد، ۵ خرداد بیمه شد، ۱۱ خرداد هم پلاک شد، به نظرتون کی تحویل میدن
شاهین جی ال تحویل شهریور : سلام شاهین جی ال تحویل شهریور هستم ۲۹۷ واریز کردم جسارتا کسی میدونه برا تکمیل وجه کی دعوت نامه میاد که پول جور کنم راهنمایی کنید
امیر : سلام من هم فاکتور شدم. تکمیل وجه 15 اسفند و 28 مرداد
محسن : باسلام وتبریک به کسانی که خودروشان فاکتورشده سوالی داشتم دراسفند۱۴۰۳آخرین دعوتنامه ارسال شده شاهین پلاس مربوط به چندم اسفندماه است وآیا درفروردین ۱۴۰۴ هم دعوتنامه برای کسی ارسال شده است ممنون میشم پاسخ بدهید
وحید : سلام مال منم دقیقا مثل شماس خبری نیست من سرامیک هستم خدا لعنتشون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده اردیبهشت رضا : سلام داداش من دعوتنامه 30بهمن اونده ،1اسفند تکمیل وجه کردم ،کل مبه التفاوت سال جدیدم برج 1حدود 9تومن دادم ،تاریخ ارسال پروندمم 6اسفند خورده رنگ سفید 6دنده فاکتور نشدم چه مشکلی عزیزم ؟؟؟اگه وارد اردیبهشت بشه اولین فاکتوری رنگ سفید منم ،حالا ممکنه مشکی اینا فاکتور شده باشه والسلام دوستانی که تحویل تیر و خرداد هستن از ماه بعد چک کنید چون فقط اعصابتون این مدت خراب میشه از چک کردن زیاد
اسیgxl : سلام تاکنون دعوتنامه براهفته چهارم تیرماه gxlصاپرنشده من که ندیدم کسی بگه خودم زنگ زدم خبری نبود
27 مهر : بنظرم اینایی که بعد شما میگن فاکتور شدن یا تحویل گرفتن راست نمیگن، اگرم باشن انگشت شمارند
27 مهر : سلام ی روز جلوتر شما هستیم ،هنوز خبری نیست و تی فاکتور نشده
کوئیک امیر : درود دوستان من که زنگ زدم شرکت هنوز دعوت نامه برا هفته چهارم تیرماه کوئیکgxl داده نشده فقطrs
اریزو6 : بله من اریزو6 تا مرحله تحویل پیش رفتم 2روز پیش
کوئیک امیر : درود دوستان دعوت نامه کوئیکgxl موعدتیرماه هنوز صادرنشده من که زنگ زدم شرکت برا هفته چهارم تیر خبری نبود اینایی که دعوت نامه اومده srبوده
23بهمن فروش فوق العاده : منم 23بهمن هستم هنوز خبری نیست
فروش فوق العاده ساینا اس بنزینی : سلام خدمت همگی،فروش فوق العاده ساینا 28 بهمن واریزی انجام دادم و 29 بهمن هم پذیرش انجام شده اما تا الان فاکتور نشده،کسی اطلاع داره حدودا تا کی فاکتور میشه؟؟
رضا : داداش توحید عزیز ، آقا چند روز نبودی حالمون گرفته بود. به بودنت داخل اینجا عادت کرده بودیم و از تحربیاتت استفاده میکنیم. دمت گرم