بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۱۱ آذر : سلام ۱۱ آذر تکمیل وجه ۱۲ آذر پذیرش ۱۳ اذر سخا ۱۲۰۵۶۵۹۷
شاهین ۱۱ آذر : سلام ۱۱ آذر تکمیل وجه ۱۲ آذر پذیرش ۱۳ اذر سخا ۱۲۰۵۶۵۹۷
شاهین : ممنون از نازنین۱ خیالم راحت شد
پاسخ به حسین : منم ۱۲ مهر تحویل گرفتم ولی خبری از اختلاف قیمت سانروف نیست .به شما برگه ای یا چیزی گفته بودن میدن .یا پیگیری کردین
T8 : منم ثبت‌نام اردیبهشت آخر مهر شاسی تو مرحله پلاک گیریم فعلا زرده
شاهین G تیر ماه : سلام با این سری 4 بار اردیبهشت خرداد مرداد آبان ،نمیخواستم بزنم من حواله رو ازاد و گران هم خریدم ولی دیگه حوصله نداشتم من میخوام برای خودم نگه دارم تا ببینیم چی بشود.....
میثم : ببخشید شما قبلا چندبار براتون پیامک جی ال آمده بود؟ آخرین بار چه تاریخی بود
ه : بگیر مارک AMخیلی بهتره فیت فیت میشه
cvt مهر 1402 : سلام به همه راجبه آمار و تعداد نفر و صف انتظاری که سایپا میده مقداری تامل و منطقی محاسبه کنید: یه شفاف سازی راجبه آمارها بگم. بهرام عزیز تکمیل وجه 20 اسفند 1403 هستش. اینطور که به ایشون گفتن 100 نفر جلوی شما هستن که در 20 اسفند تکمیل وجه کردن. 100 تا مشتری هرکدوم 390 میلیون توی یک روز ریختن سایپا فقط برای cvt!!!!!! میدونید روزی 100 نفر چه بودجه ای میشه!!!! بیش از بودجه یکسال کل ایران!!!!!! مشخصه آمارها کذب محض و برای سرگردان کردن مشتریان هستش. شک نکنید روزانه کمتر از 10 نفر پول ریختن سایپا. حساب کنید چند همت میشه از 1 اسفند تا 26 اسفند روزانه 100 تا 200 نفر!!!!! تازه فقط cvt بعد میگن سایپا مشکل نقدینگی و تاکین قطعه داره. تناقض داره آمار و کذب محض هستش. همه هم میدونن
مرتضی : نه مبلغی که از شما گرفتن به همون اندازه از مبلغ بخشنامه ای که شما مطابق اون خرید کردید کمتره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا : مشکلی نداشت هرچقدر آماده نقدی داشتی میزدی بحساب اینترنتی تا تاریخش برات ثبت بشه البته کمتر از 70درصد نباشه مابقیشم میزاشتی دعوتنامه بعدی یا داخل نمایندگی کارت میکشیدی
ساینا تک پیش فروش واریز اول فروردین تحویل اذر : سامیار پونزده روز بعد دوباره برات دعوت نامه میاد
رانا 30ابان : برا منم امروز فاکتور شد
30 آبان : پیش فروش 30 آبان سفید تک سوز .سورن پلاس واریز اول 12 اردیبهشت واریز دوم 9 شهریور . 8 آبان فاکتور شد .12آبان پلاک . 13 حمل شد 15 تحویل شد . انشالله نوبت شما
کوییک اس : سرچ کن پیگیری سایت سایپا . مشخصات خواسته شده رو وارد کن .
مهدی : سلام واقعا خبر خوبی بود
کوییک اس : شما تحویل هفته چهارم آبان هستید که مهر تکمیل وجه کردید . هنوز تحویل مهرماه مونده
حسن : سلام از کجا نگاه میکنید که فاکتور شدید یا نه؟ سایت سایما
تجمع هحدهم : دوستان بنر فراموش نشه، من خبرنگار هماهنگ کردم، خاک بر سر سایپا ، خاک بر سر انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، خاک برسر وزارت صمت تجمع لایت قبلا انجام شده و بی فایده بوده ، قرار نیست این همه راه بیایم و دست خالی برگردیم ، سر و صدا و جنجال و ورود به داخل دفتر فروش ، اگر قرار مثه بار قبل مجسمه باشین نیاین
علی : تو دی،ماه میگن ماشین خیلی وحشتناک میره بالا احتمال اینکه بازار ازاد نیسان ابی 1404 خشک بشه 1200 و اکستند بشع 1400 خیلی زیاده