بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام همچنان داره روی صدور اسناد میچرخه هیچ خبری نیست
بیات : سلام من پارسال برج3 نصف پول ماشین تارا رو ریختم سری دوم نتونستم پولش رو بریزم بعد اون هی منتظر بودم پیامک بدن بریم پول بریزیم نشد تحویلش هم ابان ماه بود دیگه منقضی شدیم از ایران خودر خبری نشد موند آخر پاییز زنگ زدیم گفتن اول هر ماه سایت منقضیا باز میشه ولی ما منتظر هی پیگیری شد اسفند این سایت باز نشد بعد اسفند ماه زنگ زد نمایندگی گفت باید بیایید واسه تبدیل ماهم رفتیم همون تارا رو تبدیل زدیم 75میلیون هم اضافه شده بود خلاصه 12اسفند پرداخت کردیم این ماه باید ماشین رو بدن ولی الان رو فاکتور ایست کرده زنگ هم میزنم میگن انشالله یا نیمه اول یا نیمه دوم ماشین رو تحویل میگیرید ولی اونقدر پیگیری کردم خسته شدم ولی نمی دونم چندم تحویل میدن کسی هست مثل من منقضی شده باشه
رز زرد : دوستان لطفا کم شایعه درست کنید سوژه دستشون ندید که اونام گرون کنن بذارید به بدبختیمون برسیم... گرون کردن گرون کردن... اولا اون قیمت مال بازار نه کارخانه... ثانیا قیمت جی ال هستش قیمت جی شده 920 زود به زود دلمون رو میلرزونی
مهدی. دعوتنامه تیر : کی گرون شد کجا دیدی عجبا
شاهین جی e : سلام،واقعا قیمت رفته بالا .۸۵۰ میلیون شده
lpln : لطفا شایعه نفرمایید.بدون سند حرف نزن مدرکی دارید رو کنید در غیر اینصورت دروغ نگو
تبدیلی به j7 : ما هم که به j7 تبدیل کردیم ۱۲ اردیبهشت فاکتور شدیم الان همه مدارک اومده ولی ماشین نمیدند بهمون کاش لاقل پلاک را از رو ماشین می‌کندند. می‌دادند بهمون نصب میکردیم رو فرغون موتور
Mehdi : تا کامیون‌داران معترض هستند حمل خودرو به نمایندگی های شهرستان ها با مشکل روبرو هست امروز سومین بار هست که داره پیامک تحویل حضوری میاد
J4سفید : ماشین من امروز رسید j4 سفید ثبت نام اذر
امیر : این یعنی شاهین پلاس هم گران می کنن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عباس : سلام، من بهمن ماه واریزی اول انجام دادم واسمزده تحویل 31مرداد بنظرتون واریزی دوم کی پیامکش میاد؟؟
سایناتکمیل وجه 29بهمن : بالاخره فاکتورشدم . خدایا شکرت . محشره . قسمت همه
X22pro mt : دیروز تماس گرفتم نمایندگی گفتن 5 نفر دیگه جلوی شما هستن برا فاکتور دو مرحله ای هستم دیون هم چک دادم تحویل 31 تیر ماه حالا معلوم نیست کی فاکتور بشه x22 تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟؟
majid : 617 تومان، بدون کارت طلایی
اسفند اطلس : دوستان، اگه شرکت بی صاحاب سایپا، افزایش قیمت اعلام کنه، شامل تحویل بهمن و اسفند میشه یا نه، وحشتناک دارن قیمتها رو بالا میبرن، قیمت کارخونه ماشینی مث شاهین رو 250 بالا بردن و کردن 850 میلیون
م fx : پاسخ به fx-1403:سلام اقا شما موعد تحویل سیستمیتون کی بوده؟کی براتون پیام تحویل بم ارسال شده,
ساینا 85گانه : دوستان سایپا قیمت ساینااس رابروزرسنانی کرد465 میلیون یعنی 50 میلیون افزایش داده است
مهدی آریزو 5 : من 3 خرداد مجوز خروج خوردم و هنوز بارگیری نشده و اپراتور مدیران خودرو هم میگه معلوم نیس کی بارگیری بشه ...
رانا تیر : سلام تو قسمت موعد تحویل میزنه کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد،کسی می دونه یعنی چی؟اما تو قسمت مراحل ،در مرحله فاکتور شدن داره می چرخه،لطفا اگه کسی می دونه جواب بده
خبر فوری : متاسفانه شاهین g و ساینا s. رو کارخانه حدود 35 درصد گرون کرده و این بعنی بزودی سایر محصولات رو افزایش چشمگیری میده لعنت به خودروسازان ما کنند که اینجوری خون ملت رو تو شیشه کردن