بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل2 : سلام و ادب دوستان عزیز من هفته قبل به جنت آباد مراجعه کردم بابت ایگل ثبت نام اردیبهشت تحویل 60 روزه اقساطی- رسما هیچ توضیح قانع کننده ای ندادند سه چیز رو بابت علت تاخثر فرمودند: انفجار بندر رجایی- جنگ 12 روزه- قطعی برق گفتند چون شرایط اینطوری شده در قرارداد هم نوشتیم که تاخیر ممکن هست رخ بده فقط وقت من رو تلف کردند. کاش یه ماشین دیگری یا همین ایگل رو نقد خریده بودم قیمتش که با بازار تفاوت خاصی نداره این همه ضرر تاخثر رو لحاظ کنیم خرید یه این شکل منفعت که نداره هیچ صددرصد ضرر هست
مصرف کننده : تقصیر کرمان نیست با همه وجود داره ماشین ها رو با حداکثر سرعت تحویل میده ولی اینهمه دلال ثبت نام کردن تا تحویل میگیرن میفروشن ما که مصرف کننده واقعی هستیم متضرر میشیم و نام نیک کرمان لکه دار
شاهین gl : مال من چن روزه فاکتور و پلاک شده ولی چراغ تحویل خودرو خاموشه وقتی میرسه نمایندگی چراغ تحویل روشن میشه؟
کوییک : این شماره پذیرش برای کوئیک ماشین شاهین نیست که فاکتور شده
احمد : سلام بابت j4 پیامک تخصیص شاسی اومده. چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟۶
18خرداد : از جمعه که تبدیلی های 17خرداد شروع به فاکتور شدن خیلی امیدوار شدم هرروز چک میکنم اما هنوز فاکتور نشدم خسته شدم از چشم انتظاری پس کی فاکتور 18خرداد شروع میشه
حسینی : سلام من تکمیل وجه ۱۲اذر هستم پذیرش ۱۳ شماره پذیرش ۱۲۰۵۷۲۷۳هنوز فاکتور نشدم
شاهین : منم چهارم دی واریز اولیه داشتم چرا پس برای من نه پیامک تبدیل اومده ته تکمیل وجه تا الان
مجتبی : از یه سری پیاما مشخص از خود نمایندگی ها و شرکت کرمان موتور اینجان که چرت بگن و این تحویل ندادن ماشینا رو عادی جلوه بدن.ساعت 10 صبح 3 شنبه همه تهران دفتر مرکزی جنت آباد.دوستانی هم که شهرستان هستن برن نمایندگی خودشون.تا دادستانی ورود نکنه و کمکمون نده شرکت کرمان موتور براش مهم نیست
سعید : ساعت 10 صبح دفتر مرکزی جنت آباد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هاشم پدرت همه تون : شما ها مردم باید شکر گذار و ممنون سایپا باشید که هم داره بهتون ماشین میده هم بهتون سود به جای این مسخره بازیا برین پی کارتون و انقدر پیگیر نباشید
ما حقمان را می خواهیم : دوستان کجا تجمع کردید ما درب شماره 3 هستیم کسی نیست
کیوک : احتمالا همین ماه برای تکمیل وجه فراخوان می دهند
دنا 5 دنده فولاد : سلام کدوم طرح بوده
سانای : واسه منم 30 آبان بود 05/29 دعوتنامه اومده تا 13 هم مهلت داده
سحر : یکسال تو صف فاکتور شدن بودیم … حالا ک فاکتور شده ماشینو تحویل نمیدن… لعنت
yr gxrl : درود دوستان.توجه کردین چندروزی هست سوژه ی هاشم داغتراز مسئله و بدبختی اصلیمونه؟! ماایرانیا همیشه فرع رو فدای اصل کردیم و عادتمون دادن از مشکلاتمون جک بسازیم و ناچیز ببینیمشون برای همینه که هیچوقت نتونستیم احقاق حق کنیم.آخه منی که روزانه هزینه ی اسنپ و تاکسی میکنم و بچه م توی گرما هلاک میشه ولی پولم توی جیب یکی دیگه ست و دستم به هیچ ارگانی و دادرسی بند نیست چطوری میتونم بخندم؟؟؟ لطفا لطفا لطفا به فکر اطلاع رسانی باشیم
رنجبر : سلام دوستان تحویل رانارو زده 30آبان به نظرتون دعوتنامه تکمیل وجه کی برام میاد؟ تحویلشون به موقع هست؟
بهاره : من 25روزفاکتورشدم ماشین حمل ندارن دلخوش به این فاکتورپلاک نباشید
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد : مال من هنوز صادر نشده. یکم جلوتری تو فک کنم صادر شده باشه دیگ سریع تحویل بدن