ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 

ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 
ثبات مدیریت و پیاده سازی استراتژی های تدوین شده در یک بازه زمانی مناسب، یک اصل لازم و ضروری برای گذر از مشکلات و توسعه صنعت خودرو کشور است، موضوعی که در چند سال اخیر حداقل در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی کشور صورت نگرفته است.
 
تغییرات پیاپی در سطح مدیرعامل و به تبع آن مدیران ارشد و حتی مدیران میانی شرکتهای خودروسازی یکی از معضلات اصلی در عقب ماندگی این صنعت و البته افزایش ضرر و زیان خودروسازان بوده است.
 
به گونه ای که مدیران ارشد خودروسازی های خصولتی فعلی، بیشتر تمرکز خود را باید برای بقای خود در راس هرم مجموعه صرف کنن و کمتر به فکر تدوین و پیاده سازی برنامه های هدفمند و بلند مدت می افتند.
 
این فشار و استرس بیرونی قطعا تمرکز هر مدیری را بر هم می زند، حال تصور کنید به این معضل بزرگ، تحریمهای بانکی، کاهش حجم نقدینگی، ترک شرکای خارجی، حجم بالای مطالبات قطعه سازان و از آن بدتر، تاخیرهای طولانی در تحویل خودروهای ثبت نامی را هم اضافه کنید. 
 
این مشکل البته در سایپا رنگ و بوی بیشتری داشته، چرا که به دلیل انتخاب مدیرانی بعضا با گرایش سیاسی این تغییرات زودتر و گسترده تر انجام شده است.
 
این تغییرات گاهی آنقدر سریع بوده که مدیرعامل حتی موفق به دیدن برخی از زیر مجموعه های خود و رصد کامل امور نشده و جای خود را به مدیر بعدی داده است.
 
در‌همین ۱۰ سال اخیر سایپا از قلعه بانی به بذرپاش، بعد از آن به مدنی، بعد به جمالی، بعد به جهرودی و حالا به سروش رسیده است. به عبارت ساده تر ۶ مدیرعامل در ۱۰ سال که نشان از عدم ثبات در مدیریت این شرکت بزرگ خودروسازی دارد.
 
شرکتی که یک زمان با سود سرشار خود به گاو شیرده صنعت معروف شده بود و حالا بیشترین زیان انباشته بین تمام خودروسازی های بزرگ و کوچک را با اقتدار ازان خود کرده است.
 
حال در جناح دیگر آبی های جاده مخصوص قرار دارند که با ۳ تغییر مدیریتی در ۱۰ سال گذشته اوضاع بهتری را دارند و توانسته اند به یک ثبات خوب در مدیریت ارشد برسند و طبیعتا مدیرعامل زمان و تمرکز لازم را برای پیاده سازی برنامه های خود داشته، برنامه هایی که این شرکت زیان ده را به یک شرکت سودده البته تا قبل از اجرای تحریم های جدید رساند.
 
در ایران خودرو منطقی جای خود را به نجم الدین داد و نجم الدین هم بعد از حدود ۳ سال سکان هدایت بزرگترین خودرساز کشور را به یکه زارع سپرد.
 
این ثبات طبیعتا در زیر مجموعه های این شرکت خودروسازی هم پیاده شد و آن شرکتهای مهم از جمله ساپکو، ایساکو و شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو هم با ثبات مدیریتی توانستند مشکلات موجود را به حداقل برسانند.
 
در مقابل تمام شرکتهای زیر مجموعه سایپا از سایپا یدک گرفته تا سایپا دیزل، زامیاد، مگاموتور و ... شامل تغییرات گسترده شدند و به همین منظور نتوانستند برنامه های هدفمند و بلند مدتی را پیاده سازی کنند.
 
آنچه مسلم است تغییرات پی در پی در مدیریت شرکتهای خودروسازی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می تواند به یک معضل بزرگ برای آینده راه صنعت خودروسازی کشور مبدل شود، معضل بزرگی که حتی در نگاه حرفه ای تر و آنهم در شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان هم به ندرت دیده می شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت J7 رضا ممنون عزیز ان شاء الله برای شما هم هرچه زودتر مراحل طی بشه وتحویل بگیرید.
شاهین اسفند : سلام اسفند ماهی ها دارن فاکتورمیشن اما برای من هنوز دعوت نامه نیومده واریزی خودم ۶/۸
شاهین پلاس : اقا درست میگن ۱۶ اسفند فاکتورشده امامن برای خودمن دعوتنامه هنوز نیومده ۸ شهریورم
دیانا : سلام این کسی که به اسم من پیام داده من هم فاکتور شدم دروغ میگه من موندم آی آدمها از رو قیامت نمیترسن
مریم j4 سفید : ثبت نام ۲۰ آبان تحویل سیستمی ۱۱ اسفند شاسی ۲۳ فروردین فاکتور ۲۵ فروردین در انتظار صدور پلاک همچنان متوقف شده
مبین 30 اسفند : معمولاً کمتر از یک هفته میرسه نمایندگی سلام تکمیل وجه شما کی بوده.
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کیوکی : ایول فقط بگو چطور 200 هزارتا لایک زدی رو نظرت؟؟؟!!! 🧐🤔😁😁😁
22ابان : سلام به سلامتی چه رنگی هست
رضا : خدا خیرتون نده
متین : سلام آقا توحید ماشین ما 30 پلاک آنلاین شده هنوز همینطور مانده چند روز دیگر به دستمون میرسه شهرستان
اشترانکوه : سلام‌ راعی تا حالا به پست یه لر خوردی؟
207 طرح مادران اسفند : سلام 4 روزه تخصیص پلاک خورده اما هنوز روی اماده تحویل میچرخه واینکه بیمه نامه دانلود نمیشه کسی بوده اینطوری باشه
متین : سلام آقا توحید ماشین ما 30 پلاک آنلاین شده چطور هنوز چراغ تحویل روشن نشده وضعیت میزنه پلاک آنلاین چند روز دیگه به دستمون میرسه شهرستان
کارت سوخت : آقا محمد خیلی لایک داری. تشکر ویژه
15بهمن تکمیل وجه : خدالعنت کنه سایپا روامروزم فاکتورنشدیم خراب بشه این شرکت سایپا روسر مسئولینش
اطلس اذر : بابا شما دیگه چقدر ساده اید این راعی اصلا وجود خارجی نداره یه کسیه مثل منو،طرف اینقدر بیکاره که اسم معاونت فروش گذاشته و پیام میده و داره امید مارو از بین میبره و شماهم ازش مشورت میگیرید سایپا این ماه باید فاکتور کنه به دلیل این که ما 13 ام ساعت 10 حقمونو میگیریم تامام.