میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
گزارش
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
گزارش
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
گزارش
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5far : سلام تخفیف 130 روی دعوت نامه های ابانx5 اعمال شده؟
شاهین جی اردیبهشت : سلام دوستان وقت بخیر به خدا دیگ خسته شدیم تا کی باید منتظر باشیم متاسفانه هیچ ارگانی پاسخگوی ما نیست زنگ زدم کارشناس میگه یا تبدیل به جی ال بزن یا کوییک بهت میدیم ظلمه به خدا چرا سانروف برا شاهین پلاس هست برا cvtهست برا جی نیست که البته اینم بهونس یه هفته پیش مدیر عامل سایپا گف که ما اصلا مشکل سانروف نداریم باید باید یه تجمع مسالمت آمیز گسترده انجام بدیم جلوی دادستانی چراااااااا کسی پاسخگو نیست!!!!!!
شاهین تحویل مرداد : ببخشید واریزی هاتون کی و چقدر بوده و ماشینتون چی هست gیاcvt
شاهین تحویل مرداد : 19 آذر296 پرداخت کرده بودم
عباس : تحویلی ۲۹مهر فروش فوری v1سفید را بالاخره تحویل دادن برای همه آرزوی زود تحویلی
شاهین جی : شرکت سایپا امروز طرح پیش فروش اطلس جی گذاشته، با وجود نداشتن سانروف
امید شاهین : الان نزدیک ۲۰ روزه فاکتور شدم خبری از پلاک نیست از مرحله فاکتور درآومدیم گیر کردیم تو پلاک ،بعدش نوبت تحویل،بر همه کستون لعنت سایپا
محمد : سلام دوستان تارا v1 تحویل فوری چقدر زمان می‌بره فاکتور شود؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30 آبان : دوستان کسی هست تیک حمل به نمایندگی خورده باشه و هنوز تحویل نگرفته باشه ؟ من سه شنبه تیک تحویل به نمایندگی سبز شد هنوز تحویل ندادن
جمشید : دوگانه. ثبت نام آذر.تکمیل وجه باید شهریور می آمد که نیامده. واریزی اول 225. همین الان پیشنهادی تک سوز به مبلغ 206 تومن اومد. یه هفته هم مهلت گذاشتن
کوییکs : خیلی ممنون از راهنماییت دوست عزیز🙏پس اینطور که من فهمیدم از تجربیات بقیه احتمالا بعد از تکمیل وجه کوییک های s حدودا 4ماه طول میکشه تا فاکتور کنن یعنی برای ما میره برای ماه بعد
محمد کوییک آر اس : سلام من کوییک ار اس تحویل هفته چهارم مهر که تکمیل وجه 9 شهریور انجام دادم بنظرتون کی تحویل میگیرم من کلی طلا فروختم ماشین هم ندارم بچه کوچیک دارم توی سرما خیلی سختمه تا چه تاریخی رو تحویل دادند؟ البته من چندتا آپشن هم گرفتم مثه کنسول و مانیتور و سینی کف موتور
عباسی : 10 تیر فاکتور نشدم همچنان منتظر
جنگ نزدیکه : وای بحال این بدبختهایی که تازه دارن ثبت نام میکنن خاب ماشینا پولا را باید ببینن
امیر : پذیرش سوم آذرماه 1404 تکمیل وجه 28 اسفند1403 هنوز مرحله آماده تخصیصه و معلوم نیست کی فاکتور و تحویل بشه
Sana : سلام پیش فروش دهه فجر تکسوز آخرین تاریخ فاکتوری چن بوده کسی اطلاع داره؟
مصطفی اا : دوباره امروز زنگ بزنید صدا و 021161, وبگید 15,روزه ماشین پلاک شده نمی دن 096550هم زنگ بزنید پدر مان درآمد
مصطفی ا : عامو کرمعلی سلام من سوم پلاک شدم خبری نیست