میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 

میراث سایپا برای سروش/ موج جدید اعتراضات به سایپا چقدر منطقی است؟

 
تجمع روزهای اخیر مشتریان گروه خودروسازی سایپا که قریب به اتفاق شان با ادله ای منطقی به شرایط تحویل خودروهایشان اعتراض داشته اند سر و صدای زیادی به پا کرد. اتفاقی که مشتریان سایپا را از جلوی در مجلس به سازمان حمایت و از سازمان حمایت به وزارت صنعت و از وزارت صنعت به مقابل شرکت سایپا کشاند. اتفاقی که اگرچه در شرایط امروز اقتصاد و صنعت کشورمان چندان دور از ذهن نیست اما نیاز است تا با شفاف سازی لایه های زیرین آن به حل و فصل آن اقدام کرد.
 
در روزهای اخیر مشتریان معترض به عملکرد گروه سایپا با اشاره به آنچه عدم تحویل خودروهایشان می نامیدند به مقابل شرکت خودروسازی سایپا آمدند و با لحنی منتقدانه و از روی عصبانیت مدیران فعلی این خودروسازی را مورد خطاب قرار دادند. اتفاقی که نشان می دهد برخورد مشتریان جدای از تغییرات مدیریتی در این گروه خودروسازی که تنها حدود یک ماه و نیم از آن می گذرد شکل گرفته است.
 
چرا که پیش از این نیز سابقه داشت که مشتریان از تاخیر در تحویل خودروها گلایه داشته باشند اما این روزها در کنار تحریم که در عملیات تولید تمامی خودروسازان چالش جدی به وجود آورده، کمی غیر منطقی است که از مدیریت ۴۰ روزه مدیرعامل جدید سایپا انتظار معجزه داشت؛ آنهم از مدیری که نه در ثبت قراردادهای مشارکت تولید با شرکت های خارجی دخیل بوده و نه تعهدی برای شرکت ایجاد کرده که اکنون محقق نشده باشد. 
 
محمد رضا سروش در شرایطی حدود یک ماه و نیم پیش سکان هدایت این خودروسازی را در دست گرفت و جانشین جهرودی شد که شرایط سخت شرکت های بزرگ تولید کننده و انتظارات مشتریان از این بنگاه ها با خبر بوده و به طور قطع برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این شرایط در ذهن و برنامه کاری خود تدوین کرده است که برای اجرای آن نیاز به زمان دارد. شاید در این بین بخش اعظمی از اعتراضات مشتریان به عدم تحویل خودروهایشان  مربوط می شود و آنان جدا از این که چه کسی اکنون مدیر عامل است دست به انتقاد و اعتراض می زنند. در حالی که بدون تردید مدیری که اکنون به تازگی به این خودروسازی اضافه شده نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود است که به واقع شاید میراث مدیران قبلی را نیز به دوش می کشد که در شرایط سخت این روزهای صنعت مزید بر علت شده و کار را به اینجا کشانده است. 
 
آتش در پاریس، دود در تهران
 
درست در روزهایی که جلیقه زرد ها در خیابان های پاریس مشغول مجادله با پلیس این شهر بر سر گرانی جزئی بنزین هستند، اینجا در تهران بوی بدعهدی شان بیشتر از ادکلن های خوشبوی فرانسوی به مشام مشتریان ایرانی می رسد.  به هر ترتیب اما موضوع سایپا و مشتریان اش به طور مشخص از دو ماه پیش شدت بیشتری گرفت. زمانی که گروه خودروسازی سایپا با صدور دعوتنامه تکمیل وجه موجب شد تا مشتریان دست به انتقاد بزنند و تاب تحمل ارقام جدید را نداشته باشند. اتفاقی که منجر به تجمع مشتریان سایپا در مقابل کارخانه ، نمایشگاه مرکزی، دفاتر فروش سایپا و همچنین سازمان حمایت شد.
 
البته که بازار خودروی کشورمان چه در عرصه خودروهای خارجی و چه خودروهای داخلی و مونتاژ با این اتفاق غریبه نبوده است. چرا که نوسانات نرخ ارز در کنار محدودیت های اعمال شده بر روند واردات خودرو و قطعات شرایط را برای ادامه حیات شرکت ها سخت کرده بود. موضوعی که به دلیل تاثیر مستقیم آن بر روی شرایط تولید و به تبع آن تحویل به موقع خودروها، نمی توان آن را نادیده گرفت.
 
شاید به یاد داشته باشید در ماه های پایانی سال گذشته محدودیت هایی که بر امر واردات خودرو از سوی دولت اعمال شد، به نوعی ماجرایی به همین شکل را در حوزه خودروهای خارجی رقم زد. به این نحو که با بسته شدن سایت ثبت سفارش و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی به بهانه خروج ارز، تعداد انبوهی از مشتریان شرکت های واردکننده خودرو با عدم تحویل خودروهای شان رو به رو شدند. اتفاقی که با یک تغییر ساده قانون و البته خارج از اراده شرکت ها شکل گرفت و مشکلات بسیاری را به وجود آورد. 
 
سایپا، سروش و روزهای حساس پیش رو
 
حضور محمد رضا سروش به عنوان مدیرعامل جدید سایپا در شرایطی صورت گرفته که یک ماه و نیم گذشته تصمیمات اساسی بسیاری در راستای کاهش هزینه های سربار تولید و جلوگیری از جذب نیروی انسانی غیر ضروری را شاهد بوده ایم. اتفاقی که اگرچه موجب حل شدن تمام مشکلات امروز سایپا نمی شود اما گامی مثبت در راستای ساماندهی اوضاع این خودروسازی است که باید پیش از این نیز برای آن اقدام می شد. با این همه اما نمی توان عملکرد یک گروه خودروسازی را که ماحصل تصمیمات مدیران آن در چندین سال گذشته است را به پای مدیری که تنها ۴۵ روز از حضورش می گذرد نوشت. جدا از این اما تلاش هاش شرکت سایپا در راستای تامین قطعات و تعامل با سازندگان قطعات خودرو که آنان نیز به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و نوسانات اخیر شرایط مناسبی ندارند از دیگر اقداماتی است که به جرات می توان امید داشت شرایط عرضه محصولات را دستخوش تغییر کند.
 
کما اینکه در همین مدت کوتاه نیز می توان آثار مثبت آن را حداقل در افزایش تولید و کاهش هزینه های جاری مشاهده کرد. به هر ترتیب اما نقد منصفانه تنها در زمانی ممکن است که تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نقش تمامی ارکان موثر را در پیدایش موقعیت فعلی در نظر گرفته شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کامران
6

بعد از چهل سال نمیتونن یه پراید تحویل بدن تخته کنن در اون کارخونه رو، اصلا فکر نکنم خیلیا مدیر عاملای این شرکتارو بشناسن و براشون مهم باشه مدیر عامل کیه که شما دارین دفاع میکنین از این آقا،اینطوری که شما میگین هر مدیری که بیاد شش ماه تعهدات شرکتو عقب بندازه چون مدیر عوض شده و مشتریم ساکت بشینه، ماشینی که هیچ امنیت و کیفیتی نداره رو دارن به قیمت بهترین ماشینای خارجی میدن بعد میگن ضرر میکنیم!!!!
13:06  1397/10/06
پاسخ دادن
باران
8

هفته چهارم مرداد ماه٩٧قرار بوده كه تحويل انجام بشه،،،ثبت نام بيست دي ماه ٩٦،،،،امروز پنجم دي ماه ٩٧،،،،،بعد يه عمر و كلي وام و دلخوشي ساندرو ثبت نام كردم،،حالا روز وشب استرس و عذاب،حق و حقوق بايد و بايد رعايت بشه،،بيايد رك و راست حرفتون رو بزنيد و هم خودتون نجات بديد هم ما منتظران را و خلاص.
09:01  1397/10/05
پاسخ دادن
پیمان
20

تنها چیزی که این وسط منطقی است این است که مردم حقوق قانونیشان را از خودروساز می خواهند و چیزی اضافی نمی خواهند که غیر منطقی باشد همیشه که نمیشه ۵۰۰ درقد سود کنند حالا به ۵۰ درصد سود قانع باشند و حقوق مردما بدهند همه چیز حل می شود.
17:11  1397/10/01
پاسخ دادن
مشترى خشمگين
23

يعنى چون مدير جديد منصوب كرده اند، مردم بايد از خير حق و حقوقشان بگذرند؟ خب مدير جديد قبول مسووليت نمى كرد تا مديران قبلى پاسخگوى عهدشكنيها و اجحافهايى كه در حق مردم كرده بودند باشند. چرا هميشه توقع دارن مردم كوتاه بيان تا خرابكاريهاى مديران متعهد و دلسوز دولتى و خصولتى ماستمالى بشه؟ واقعاً بر وقاحت مافياى ورود و مونتاژ خودرو حدى متصور نيست!
16:58  1397/10/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک سفید : باسلام تارا اتوماتیک سفید پیش فروش تحویل 31 تیر تکمیل وجه 24 اردیبهشت فاکتور 31 اردیبهشت تخصیص پلاک 31 اردیبهشت آماده جهت تحویل 1 خرداد الان در مرحله صدور اسناده و بعدش حمل خودرو از ایران خودرو انتظار نداشتم دو ماه زودتر تحویل بده فقط دوستان کسی میدونه میشه خودم برم تهران تحویل بگیرم دیگه نبرن شهرستان؟
خانعلی اچنگان : خانعلی هستم از زابل چهارم خرداد جلو ایران‌خودرو خودم را آتش خواهم زد ساعت 12 خانعلی اچنگان از زابل
اکبر : این چه مسخره بازی درآورید وقتی برج ۱۱ سال ۱۴۰۳ کل پول ماشین و نقد دادم و ۹۰ روز کاری تحویل ماشین بوده حالا موقع تحویل میگید دیون دولتی باید ۱۰۵ میلیون بدم خدا ازتون نگذره این قانون باید شامل کسانی که امسال ثبت نام می‌کنند بشه چه ربطی به ما داره ...
تارادستی‌سفید : موعدتحویلم‌فروردین،
پویا : سلام موعد تحویل خودرو شما کدوم ماهه?
مجید : من پروفایل ثبت نام خودمو چک میکردم از مرحله شماره شاستی هم گذشته بود پرداختی هم تکمیل زده بود چطور تیک ✔️ ها رو یک شبه برداشتید این دزدی نیست پس چیه هزار رحمت به دزدهای که زحمت می‌کشند از دیوار بالا میرن از دزد هم دزدترید خدا لعنت کنه مردم آزارها رو
مجید : وقتی ما با قیمت قطعی خرید کردیم چه دیونی باید بدیم این پول زوره که به زور دارید میگیرید این افزایش از قیمت بازار هم بیشتر میشه پول ما چند ماه دست شرکت این کار یع دزدی آشکاره چرا موقع ثبت نام نگفتن قراره ۲۳۰ میلیون دوباره بگیرن که ما همون موقع با پولمون تو بازار خرید میکردیم لعنت بر باعث و بانیش باعث بد نامی مدیران خودرو با این کار همه بنام دزد ایران خودرو میشناسن
سوم بهمن : سایتش به نظرم بیخود مینویسه چون پارسال افرادی که موعد تحویلشون ۳۰ اسفند بود ولی برای تکمیل وجه همون روز اول انجام دادن سریع فاکتور شدن و تحویل دادن
M. شاهین جی آبان : سلام دوستان اعتراض بدرد میخوره جواب میده؟
مقداد : ادما با چ پولایی مثل این شاهین پلاس ک به زندگی نمیرسنا تو سرت🤦‍♂️
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال : سلام کسایی که از فروردین موندن برید نمایندگی چون خرداد فاکتور کرده حتما شما پروندتون مشکلی داره
اطلس بهمن : محل تجمع کجاست؟
توحید ارومیه : اقا محمد سود مشارکت طرح های پیش فروش فرق داره از 9 درصد هست تا 16 درصد.به اضافه 12درصد تاخیر سالیانه.که میشه از 21 تا 28درصد طبق قراردادها
توحید ارومیه : قاسم قلعه نویی.حدودا 15روزی طول میکشه پیش فروش اسفند فاکتور بشه.بعدش میاد فروش فوق العاده ای بهمن رو از 5بهمن ماه رو به ترتیب واریز و شماره پذیرش فاکتور میکنه.شما حدودا یک ماه در نظر بگیر
توحید ارومیه : وحید 1اسفند شما پیش فروش هستی یا فوق العاده؟؟
توحید ارومیه : ساینا سود تاخیر با روز تکمیل وجه هست.اما سایپا با سخا ازش دزدی میکنه.مبلغش رو نمیشه دقیق گفت اون مواقع.بستگی به شرکت داره چقدر از تاخیرت رو دزدی کنه
توحید ارومیه : استاد.دوست عزیز الان همه خودروها با تاخیر فاکتور میشن.زمان دقیقی نمیشه گفت.من کلا از کوییک خیلی خبر ندارم چون حاشیه سودش کمه برای مصرف کننده خوبه .برای من صرفه اقتصادی نداره حواله اش رو بخرم
پیش فروش 31 تیر : سلام کسی اطلاع داره دعوتنامه تکمیل وجه پیش فروش تیر کی ارسال میشه میخوام پول جور کنم
000000 : نه ربطی به جریمه نداره
اطلس 25 مهر : سلام دوستان اگر امروز کسی برا تجمع رفت یه لطف کنه اطلاع رسانی کنه..من مشکل دارم نمیتونم بیام شهرستانم وبچم امتحاناتش نهایی هست وگرنه می اومدم..ممنون میشم خبر رسانی کنید