روش تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم؛ تلاش برای خواندن دست کلاهبرداران

 

روش تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم؛ تلاش برای خواندن دست کلاهبرداران

 
خرید خودرو دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود خریداران تازه کار معمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند و البته مکافات این زودباوری را نیز پس خواهند داد.دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه ‌های رایج برای گران‌ تر فروختن خودروهای کار کرده است که در صورت عدم تشخیص کیلومتر کارکرد واقعی خریداران به هنگام خرید قیمتی بالاتر از آن چه که باید، برای یک خودرو کارکرده پرداخت می‌ کنند.
 
تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر 500 هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌ نمایند و برای برخی از آن ‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌ شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌ تر از ارزش واقعی خود می‌ خرد بلکه هزینه ‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود 8.6 درصد از خودروهای دست دوم است!
روش‌ های مختلفی برای تشخیص میزان کیلومتر کارکرد واقعی خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و .... اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکانپذیر نیست.
حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌ هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می ‌شود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.
 
 
بارها در انواع خودروهای دست دوم، دکمه ‌هایی در داشبورد دیده شده است که اصلا برای آن خودرو نیستند. شاید این دکمه مستقیماً به کیلومترشمار متصل شده باشد و مانند دکمه ‌های روشن/خاموش چراغ خودرو، با یک کلید عمل ثبت مسافت توسط کیلومتر شمار را غیرفعال/فعال کند. حتی نمونه‌ ی اتصال دکمه‌ های واقعی خودرو (مانند سوئیچ تهویه) به کیلومترشمار نیز وجود داشته است. پس حتما در هنگام خرید خودرو تمام دکمه‌ ها و عملکرد آن ‌ها را بررسی کنید.
 
 
ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا این که رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.
 
البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی ‌شود، چک نمایید:
رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین
فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌ یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن کارکرد خودرو است. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌ های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده و کارکرد خودرو بالا است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌ گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.
 
 
چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌ های تیزی خواهد بود اما برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.
با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام مبارکتون باشه کدوم شهر هسین از زمان حمل خودرو تا تحویل به شما چقدر طول کشید
نرگس : سلام آقا رضا نه هنوز نرسیده هیچ‌خبری نیست دیگه واقعا نمی‌دونم چکار کنم اعصابم بهم ریخته دستمون به هیچجا بند نیست هر روز صبح به امید اینکه ماشینم رسیده نمایندگی گوشی رو‌چک می‌کنم ولی بازم هیچ خبری نیست
ایگل کرمان : سلام منم واریز کردم ولی هنوز شاسی نشدم
تارا فروش فوری : تحویل 2 تیر ، خاکستری، مادران فوری، دستی ، امروز فاکتور شد
شاهین G : نازنین خانم اگه تا آخر این ماه افزایش قیمت نداشته باشن دیگه شامل خردادیا نمیشه و باقیمت قبل براشون تکمیل وجه میاد و لی اگه تو این 11 روزه افزایش داشته باشیم شامل خردادم میشه
نازنین : سلام من تحویل خردادم هنوزم تکمیل وجه نکردم برا شاهین Gمیشه قشنگ توضیح بدی ک چی گفت من متوجه نشدم
ابوافضل : دوستان کسی بلده شناسه vin تارا را بررسی کنه اینکه مال کدوم شهره و...
اشکان شاهین بندرعباس : شما کی تکمیل وجه کردین که میگین میشه 7 ماه ؟
حسام : معوقات شاهین G الان یک سری فروش فوری داریم که تکمیل وجه 12 آذر تا 19 آذر هستن. یک سری فروش فوری هم با تکمیل وجه بهمن (فکر کنم) داریم. بقیه میشه پیش‌فروش‌های آذر که آخر فروردین و اول اردیبهشت تکمیل وجه کردن. متاسفانه اینها حدودا باید چند هزارتایی بشه!!! عوضیا از هفته دیگه هم اگر فاکتور رو شروع کنن (که بعیده) و هفته‌ای 500تا (در بهترین حالت) فاکتور کنن بازم نیمه دوم سال ماشین بدستمون نمیرسه!!!
ابوافضل : دوستان کسی بلده شناسه vin تارا را بررسی کنا این مال کدوم شهره و...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10اسفند : 6و7فعلا فاکتور نشده چطور به 8رسید
آخرین مهر ماهی : دیگه واقعا نامید شدم😓 فایده نداره و کاریم از دستم بر نمیاد بخدا سپردم کل مجموعه سایپا را
رانا : فورش فوری هستی یا پیش فروش؟
شامی اطلس : چطور اون دوستمون اردیبهشت اولین واریزی و مهر دومین واریزی بود تحویل گرفتن شما از 402 تا حالا تحویل نگرفتین؟
کیاشا : سلام.اون دوستی که گفته سورن دوگانه تحویل 31تیر فاکتور شده.خواستم بدونم کپسول کوچک بودی یا کپسول بزرگ بودی که فاکتور کردن
سورن : تحویل 26 خرداد فاکتور شدم منتظر بقیه ی مراحل هستم
اریزو6پرو..... : سلام قضیه الحاقیه چیه پیامش اومده بیایید نمایندگی امضا کنی
سورن تحویل19خرداد : تحویل19خردادهنوز فاکتور نشده.زنگ هم زدم میگه هیچ مشکلی پرونده نداره.فقط باید صبرکنید.
کوییک : من تکمیل وجه 27 اسفندم هنوز فاکتور نشدم
وحید : سلام 6 اسفند تکمیل وجه،تا یک ربع به دو خبری نیست.