رپورتاژ - گاهی وقتها انرژی که برای فروش یک خودرو میگذاریم بیشتر از تعمیر و استفاده دوباره آن است. برخی از فروشندهها ترجیح میدهند اگر قرار باشد ماهها منتظر از راه رسیدن مشتری برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۱ دست دوم بمانند، خودشان خودروی خود را ارتقا میدهند؛ طوری که حداقل دیگر فرقی با تیپ دو نداشته باشد.
امکانات ما برای یک فیسلیفت خانگی
اولین خودروی ۲۰۶ که خاک ایران روی تنش نشست تیپ یک بود. امروز پرفروشترین ۲۰۶ از سری تیپ پنج و دو است. امکانات رفاهی موجود در این دو تیپ حتی منجر به توقف تولید مدلهای دیگر ۲۰۶ شده است. همین امکانات باعث شده که قیمت ۲۰۶ از ۱۷ میلیون تومان در تیپ یک شروع و به ۷۰ میلیون تومان در تیپ پنج ختم شود.
افرادی که به خاطر این کمبودها در خرید ۲۰۶ تیپ ۱ دست دوم تردید دارند میتوانند با دستکاری برخی از جزییات خودروی خود را ارتقا دهند. یکی از ارزانترین خریدهایمان میتواند پشتی صندلی عقب باشد که مدل نو آن با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان فروخته میشود. همچنین با جستوجو در سایت دیوار و حدود ۲۰۰ هزار تومان بودجه میتوانیم یک ضبط فابریک ۲۰۶ بخریم و روی آن نصب کنیم تا خودروی تیپ یک هم اینگونه مجهز به خواندن سیدی، جای فلش و کابل AUX شود. همچنین با حداقل ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم میشود برای صندلی عقب باند نصب کرد. در سایت دیوار ست باند عقب ۲۰۶ را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان میفروشند.
کمبودهای ۲۰۶ تیپ یک نباید به شکلی باشد که ما را مجبور به فروش آن کند. خودمان میتوانیم قبل از فروش جای خالی بسیاری از تجهیزات آن را پر کنیم. برای مثال اگر چراغهای عقب و جلو شفافیت ندارند میتوان به مرور زمان با ۷۰۰ هزار تومان آنها را عوض کرد.
عمر طولانی این خودرو در ایران باعث شده که تجهیزات جانبی زیادی از آن در بازار باشد. برای مثال حتی تریمهای داخلی جذابی برای ۲۰۶ در مغازهها موجود است که معمولا با قیمت ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشود. مثلا میتوان یک تریم ارتشی، یا صورتی رنگی روی داشبورد و جلوی ماشین بیاندازیم تا چهره اسپورتی به خودرو بدهیم.
حتی آینههای شاگرد و راننده را هم میتوانیم برقی کنیم. برخی از تعمیرکاران با چک کردن سیمکشی خودرو آینههای جانبی را برقی میکنند. انجام دادن این کار نیاز به شناخت کامل از سیستم برقکشی خودرو دارد که تنها برخی از افراد از پس آن برمیآیند. تنها مشکل این کار پیدا کردن موتور آینه بوده که دشوارترین مرحله آن است.
اگر عزمتان را برای خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۱ جزم کردهاید و میخواهید تغییراتی در آن بدهید پس احتمالا یک سنسور دمای بیرون هم نیاز خواهید داشت. این هم کاری است که برخی از متخصصان اسپرت کردن خودرو انجام میدهد.
برخی از جزییات هم به هیچ وجه قابل تغییر نیست. برای مثال تغییر سیستم برق در تیپ ۲ را نمیتوان در نسخههای تیپ یک هم تکرار کرد. همین کمبود باعث میشود که راه تغییر پیشرانه و افزایش شتاب آن در تیپ یک ممکن نشود. در ۲۰۶ تیپ دو برخی با تغییر پیشرانه ۲۰۶ به نوع RC شتاب آن را از ۱۴ ثانیه به ۷ ثانیه میرسانند. به طور کلی ۲۰۶ از آن دسته خودروهایی است که به خاطر طراحی موتور و همچنین ظاهر اسپرت آن با تیونینگ به خوبی همخوان میشود. طوری که برخی از افراد برای تغییر این خودروی فرانسوی حاضر میشوند حتی تا ۴۰ میلیون تومان هم خرج ۲۰۶ خود کنند.
منبع : ویرلن