بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : دوست عزیز کسانی که مهر 1402 مبلغ 290 تومن دادن و اسفند 1403 تکمیل وجه کردن تکمیل وجهشون 394 میلیون بوده ، قبلش تحویلی های هفته 4 آذر 391 میلیون بود ، سود مشارکت حذف شده و فقط مبلغ حدود 45 میلیون سهم تورمی کسر میکنن یه 5 تومن هم ظاهرا به خاطر تاخیر دعوتنامه کسر میکنن و قیمت حدود 730 تومن در میاد ، در مورد جریمه تاخیر هم حرف و حدیث زیاده یکی میگه 10 تومن میدن یکی میگه 60 تومن میدن برای حدودا 3 تا 4 ماه تاخیر ( تاخیر هم از 30 روز بعد از تکمیل وجه شما محاسبه خواهد شد ) ، افزایش قیمت جدید هم اگر باشه قاعدتا نباید برای ما اعمال بشه مگر زورگویی و بی قانونی
S3به sr3 : یچیاله ازمون پول گرفتید چرا ماشین رو تحویل نمیدید من تماس گرفتم گفتن تو وسط این ماه شاسی میشه الان شنیدم که راهور شماره گذاری نمیکنه خدا اذیتون نگذره چک سوم رو هم دارید میگیرید دزدی به چی میگن انشاا....تاوانش رو بدید من ماشینم رو فروختم ثبتنام کردم یکساله با اسنپ میگیرم واگذارتون میکنم به خدا کرمان موتور و هر کسی که مقصره چوبش رو بخوره
نرگس : سلام مبارکتون باشه کدوم شهر هسین از زمان حمل خودرو تا تحویل به شما چقدر طول کشید
نرگس : سلام آقا رضا نه هنوز نرسیده هیچ‌خبری نیست دیگه واقعا نمی‌دونم چکار کنم اعصابم بهم ریخته دستمون به هیچجا بند نیست هر روز صبح به امید اینکه ماشینم رسیده نمایندگی گوشی رو‌چک می‌کنم ولی بازم هیچ خبری نیست
ایگل کرمان : سلام منم واریز کردم ولی هنوز شاسی نشدم
تارا فروش فوری : تحویل 2 تیر ، خاکستری، مادران فوری، دستی ، امروز فاکتور شد
شاهین G : نازنین خانم اگه تا آخر این ماه افزایش قیمت نداشته باشن دیگه شامل خردادیا نمیشه و باقیمت قبل براشون تکمیل وجه میاد و لی اگه تو این 11 روزه افزایش داشته باشیم شامل خردادم میشه
نازنین : سلام من تحویل خردادم هنوزم تکمیل وجه نکردم برا شاهین Gمیشه قشنگ توضیح بدی ک چی گفت من متوجه نشدم
ابوافضل : دوستان کسی بلده شناسه vin تارا را بررسی کنه اینکه مال کدوم شهره و...
اشکان شاهین بندرعباس : شما کی تکمیل وجه کردین که میگین میشه 7 ماه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قربانی ساینا 6اسفند : من 6 اسفند ساعت 9 صبح تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
امین ساینا واریزی 1اسفند : ای خدا این سایپا چ مسخره بازی شده خداوکیلی.من دوازدهم فاکتور شدم سیزدهم پلاک آنلاین و هفدهم چراغ تحویل روشن شده .زنگ میزنم میگه ده روز دیگ ماشین میرسه شهرتون.مگه از کاشان تا خوزستان 10روز طول میکشه بیشرفا
سورن جدید : 17 خرداد رنگ سفید دیروز فاکتور شد
ویهان : دوست عزیز لطفا تاریخ تکمیل وجه رو بفرمائید؟؟؟
10اسفند : 6و7فعلا فاکتور نشده چطور به 8رسید
آخرین مهر ماهی : دیگه واقعا نامید شدم😓 فایده نداره و کاریم از دستم بر نمیاد بخدا سپردم کل مجموعه سایپا را
رانا : فورش فوری هستی یا پیش فروش؟
شامی اطلس : چطور اون دوستمون اردیبهشت اولین واریزی و مهر دومین واریزی بود تحویل گرفتن شما از 402 تا حالا تحویل نگرفتین؟
کیاشا : سلام.اون دوستی که گفته سورن دوگانه تحویل 31تیر فاکتور شده.خواستم بدونم کپسول کوچک بودی یا کپسول بزرگ بودی که فاکتور کردن
سورن : تحویل 26 خرداد فاکتور شدم منتظر بقیه ی مراحل هستم