بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4تیرماه : سلام.۲۳ تیرماه قرارداد اقساطی ۹آذر شاسی ۱۶ آذر بیمه ۲۲آذر پلاک و امروز تماس گرفتند فردا ساعت ۱۱ ان شاءالله تحویل.
۱۴ اردیبهشت : همین امروز sbrاضافه شد برام
x5 مشکی : سلام احمد تیر ممنون از پیگیری،،، امروز ظهر برگ سبز ب دستم رسید
مهدی پلاس 14اردیبهشت : وقت بخیر هنوز 14اردیبهشت فاکتور نشده اونایی که 15اردیبهشت فاکتور شدن تغییر رنگ دادن
J7 : دوستان من ۱۷ اذر تکمیل وجه داخل سایت ثبت شد امروزم شاسی شد حالا با این تفاسیر چقدر میمونه تا تحویل خودرو؟و یک سوال دیگ تحویل ما ۳۰ آذر بود اگر مثلا نیمه دی تحویل بدن برای ۱۵ روز تاخیر ب ما پولی میدن یا باید حتما ۳۰ روز ب بالا باشه ممنون میشم جواب بدی؟
J7 : سلام ما ۸۰۰ نوبت اول و واریز کردیم
آرش جی 4 : قرار بود ثبت نام دو مرحله ای جی 4 آبان تحویل بشه . الان آذر را هم گذروندیم هنوز خبری نیست
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه
آرش جی 4 : کسی از دوستان ثبت دو مرحله ای اردیبهشت تحویل ابان ماه جی 4 بوده که پیامک شاسی براش اومده باشه. تو سیستم مرحله پرداخت همینطوری زرد مانده و پیامک شاسی هم نیامده
ماهان B : به سلامتی لطفا تاریخ شاسی شدن را اعلام فرمائید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : کسی از 19 اسفند مونده یا نه تموم شد 19 اسفند؟؟
مهدی : من موعد دعوتنامه ام هفته آخر آذر بود ،حالا که نیومده ، اگه افزایش قیمت بخوره و بعد دعوتنامه بیاد با قیمت روز باید پرداخت کنم یا با قیمت آذر ماه؟ کسی اکه می دونه ممنون میشم بگه
کوییک آر اس : کسی دعوتنامه آخر آذر براش اومده؟؟
ح : داداش پیدا کردی به منم بده منم بدجور دنبالشم
خبر ناب یلدایی : در بازار دلال ها در حال خرید خودروهای صفر کیلومتر بازار مخصوصا 207 میباشند در ماههای اتی قیمتها به شدت افزایشی هستند متاسفانه و صد متاسفانه به احتمال خیلی زیاد برای مثال 207دنده ای بالای 1میلیارد و 600میلیون خواهد شد فریب نخورید و خودروی خودتان را مفت از دست ندهید
میثم : چیزی نیست همه خودروها sbr دارند و با sbr تحویل میدن. هشدار کمربند ایمنی هست.
قیمت واقعی خودرو : فریب این قیمت گذاری سایتهای قلابی خودرو را نخورید قیمتهارو حداقل 20درصد پایین تر از قیمت واقعی ارزو طلا و .... میزنند برای مثال وقتی ساینا دوگانه رو 900میلیون میزنند یعنی در واقع ارزش و قیمت واقعی ان حداقل بالای 1میلیارد و ....میباشد
اسماعیل : حجم روغن با فیلتر 28لیتر20w50مناطق گرمسیر
دی دوگانه : گزینه دوم صحیح
مازیار : جان دلم مازی کو شما لابد دارید تمسخر دیگران هم براتون تفریح هستش اما ما بدبخت بیچارها که نداریم فرق داره روز ثبت نام قیمت پراید من توبازار 140بود بعد اینکه اسمم دراومد طلاهم فروختم طلا اینجور نبود طلا فروختیم تکمیل وجه کردم چندروز بد دیدم پرایدم نزدیک 200شد گفتم انصرافم بدم چندماه طول میکشه تا پول خودمو بهم بدم رفتم ماشینم تحویل دادم هنوز منتظر تایید راهور هستیم اینجاهم فقط امسال شماها هستید که آدم به تمسخر بگیرید دونفرکه جواب درست بدنم راهنمایی کنن وجود نداره من فقط خاستم دل مادرمو شاد کنم وگرنه پراید ازسرمم زیاده وقتی فقط منمو مادرم پس خواهشن ندونسته نشناخته کسیو قضاوت تمسخر نگیرید موفق باشید