رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 

رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 
با آغاز و ادامه‌ی جنگ تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور در سال جاری با بزرگ‌ترین رکود طی ۲۰ سال اخیر مواجه شده است.
 
 
بازار خودروی چین طی دهه‌های گذشته یکی از قابل اطمینان‌ترین موتورهای رشد جهانی بوده است؛ اما، اکنون ممکن است که این روند به پایان برسد. یک گروه صنعتی درچین به‌تازگی اعلام کرد که فروش خودروی سواری توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در سه ماه اخیر کاهش یافته است. باتوجه به جنگ تجاری با ایالات متحده و همچنی فروش پایین محصولات در سال گذشته، صنعت خودروی چین، با اولین کساد خود از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.
 
طی ۲۰ سال گذشته خودروسازان حجم زیادی از محصولات خود را به بازار چین سرازیر کردند؛ اکنون با کاهش تولید خودرو در چین، این صنعت به پایین‌ترین نرخ رشد در جهان رسیده است. جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا در شرایط فعلی باعث شده است تا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و دایملر AG در مورد کاهش سود هشدار دهند. دور شدن مصرف‌کنندگان چینی از نمایشگاه‌های خودرو باعث شد تا جگوار لندرور موقتاً کارخانه خود را در چین تعطیل کند.
 
 
 تقابل اقتصادی بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته،  زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین اعمال کرد و وعده‌ی افزایش ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۹ داد، افزایش یافت. در مقابل دولت چین اعلام کرد که تعرفه مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از ایالات متحده اعمال می‌کند. این اقدام تلافی‌جویانه و سیاست‌های اقتصادی درون‌گرا به نگرانی مشتریان و تولیدکنندگان جهانی دامن زده است.
 
انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده که فروش خودروهای شخصی توسط نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر ۱۲ درصد و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ از طرفی، طی ۹ ماه اول سال جاری، بازار خودروی چین تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. مقایسه سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال جاری نیز به تبع آن با چالش مواجه خواهد بود. البته این انجمن پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه بازار خودروی چین در مجموع با رشد کمی همراه می‌شود.
 
 
استیو من، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ایننتلیجنس در هنگ کنگ گفت:
 
این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. ممکن است برندهای ضعیف به‌طور جزئی تحت تاثیر قرار گیرند، اما شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به رشد در فروش مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند. برخی خودروسازان نیز باید کارخانه‌های خود را برای کاهش هزینه تعطیل کنند. 
 
 
کاهش قیمت خودرو به دلیل فشارهای برندهای جهانی به چین است. بی‌ام‌و به‌تازگی قرارداد ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری برای کنترل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس چین اختصاص داد؛ خودروساز باواریا نخستین شرکتی است که برای استفاده از سیاست‌های چین به منظور کسب اجازه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی، به تولید مشترک محلی روی می‌آورد.
 
بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروساز غربی به شمار می‌رود که هنوز هم ظرفیت تولید خود را در چین افزایش می‌دهد و همزمان به گسترش تولید محلی خودروی برقی اقدام کرده است. پیش از این تسلا برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی الکتریکی در چین اعلام کرد تا از این طریق بازار فروش خود را گسترش دهد.
 
شرکت جنرال موتورز (بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، با کاهش ۱۵ درصدی تحویل مواجه شده است. این اولین گزارش فصلی جنرال موتورز پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. فولکس‌واگن و هوندا نیز کاهش مشابهی در تحویل محصولات خود گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، میزان تقاضا برای خرید خودرو در چین نیز به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش محسوسی مواجه شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : تارا تحویل مرداد فاکتور شد
احسان : سلام دادش فیش واریزی دارم ۳۷۰ ۶ شهریور ریختم که قرار بود ۲۹ اسفند تحویل باشه دعوتنامه نه اومد تا اردیبهشت اومد با کارت طلای و آبشناسان درگیرش که میگن بد ۲۰۰ متر خاموش میشه اگه دزد ببره ۴۳۵۳۰۰ واریز دوم شده گفتن ۳۰ روز بد میدیم من بدبخت ۲۰۶ فروختم واریزی دوم ریختم خدا ازشون نگذره کارم شده هر روز زنگ زدن تا یک هفته پیش میگفتن ده روز دیگه فاکتور میشه دیروز زنگ زدم میگن نگارن نباش سود تاخیر میدیم بخور تو سرتون سود من هم پولم رفته هم ماشینم چه خاکی تو سرم بریزم
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : الان 20 میلیون فرق داره
کوییک آر اس : بعضی وقتا دچار اختلال میشه درست میشه
سورن پلاس موتور جدید مهرماه : ردیف قرارداد در هر روش فروش فرق دارد مثل در پیش فروش موقع دعوتنام ه میاد هرکس زودتر پول واریز کنند اول فاکتور می شود همیشه داخل دعوتنامه توضیح می‌دهد
ساینا 6 بهمن : با این روند تحویل بعیده زودنر از انتهای رمستان تحویلت بدن مگر روند تحویل عوض بشه
ار اس کوییک : برای من سایت سایپا بالا نمیاره برای شما هم همین مشکل هست یا مشکل از منه؟
بهران اطلس20اسفند(آذر) : داداش بنظرت بازم روند کند شده؟؟؟؟؟🥺
صفارزاده : انتهای شهریور و مهر
حسن ساینا : سلام اقا توحید من ثبت نامی بهمن پیش فروش 28تیر تکمیل وجه کردم 30هم سخا تحویل دادم ماشینم کی فاکتور میشه
آیهان : آقای امید کرمانشاه و دیگران، برای بار هزارم بله سخا در فاکتور تاثیر داره. علت: اگه سایپا فاکتور کنه و خودرو به شما تخصیص داده بشه ولی سخاتون بروز نباشه و راهور پلاک نکنه خودرو میمونه پارکینگ شرکت و دپو میشه و همه دادوبیداد که شرکت خودرو داره ولی نمیده برای جلوگیری از این قضییه حدودا یکساله سیستم سایپا بترتیب تکمیل وجه اگه سخا بروز باشه فاکتور میکنه میره جلو که مشکل پلاک شدن نداشته باشه و انبار نشه اونهایی که سخا ندادن رو سیستم رد میکنه حتی اگه نوبتش برسه ساده تر از این نمیتونستم توضیح بدم
فوق العاده بهمن 6بهمن : فقط فاکتور کردن کار دیگه ای نکردن .بخاطر یه ماشین دادی رفت