رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 

رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 
با آغاز و ادامه‌ی جنگ تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور در سال جاری با بزرگ‌ترین رکود طی ۲۰ سال اخیر مواجه شده است.
 
 
بازار خودروی چین طی دهه‌های گذشته یکی از قابل اطمینان‌ترین موتورهای رشد جهانی بوده است؛ اما، اکنون ممکن است که این روند به پایان برسد. یک گروه صنعتی درچین به‌تازگی اعلام کرد که فروش خودروی سواری توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در سه ماه اخیر کاهش یافته است. باتوجه به جنگ تجاری با ایالات متحده و همچنی فروش پایین محصولات در سال گذشته، صنعت خودروی چین، با اولین کساد خود از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.
 
طی ۲۰ سال گذشته خودروسازان حجم زیادی از محصولات خود را به بازار چین سرازیر کردند؛ اکنون با کاهش تولید خودرو در چین، این صنعت به پایین‌ترین نرخ رشد در جهان رسیده است. جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا در شرایط فعلی باعث شده است تا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و دایملر AG در مورد کاهش سود هشدار دهند. دور شدن مصرف‌کنندگان چینی از نمایشگاه‌های خودرو باعث شد تا جگوار لندرور موقتاً کارخانه خود را در چین تعطیل کند.
 
 
 تقابل اقتصادی بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته،  زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین اعمال کرد و وعده‌ی افزایش ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۹ داد، افزایش یافت. در مقابل دولت چین اعلام کرد که تعرفه مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از ایالات متحده اعمال می‌کند. این اقدام تلافی‌جویانه و سیاست‌های اقتصادی درون‌گرا به نگرانی مشتریان و تولیدکنندگان جهانی دامن زده است.
 
انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده که فروش خودروهای شخصی توسط نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر ۱۲ درصد و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ از طرفی، طی ۹ ماه اول سال جاری، بازار خودروی چین تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. مقایسه سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال جاری نیز به تبع آن با چالش مواجه خواهد بود. البته این انجمن پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه بازار خودروی چین در مجموع با رشد کمی همراه می‌شود.
 
 
استیو من، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ایننتلیجنس در هنگ کنگ گفت:
 
این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. ممکن است برندهای ضعیف به‌طور جزئی تحت تاثیر قرار گیرند، اما شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به رشد در فروش مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند. برخی خودروسازان نیز باید کارخانه‌های خود را برای کاهش هزینه تعطیل کنند. 
 
 
کاهش قیمت خودرو به دلیل فشارهای برندهای جهانی به چین است. بی‌ام‌و به‌تازگی قرارداد ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری برای کنترل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس چین اختصاص داد؛ خودروساز باواریا نخستین شرکتی است که برای استفاده از سیاست‌های چین به منظور کسب اجازه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی، به تولید مشترک محلی روی می‌آورد.
 
بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروساز غربی به شمار می‌رود که هنوز هم ظرفیت تولید خود را در چین افزایش می‌دهد و همزمان به گسترش تولید محلی خودروی برقی اقدام کرده است. پیش از این تسلا برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی الکتریکی در چین اعلام کرد تا از این طریق بازار فروش خود را گسترش دهد.
 
شرکت جنرال موتورز (بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، با کاهش ۱۵ درصدی تحویل مواجه شده است. این اولین گزارش فصلی جنرال موتورز پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. فولکس‌واگن و هوندا نیز کاهش مشابهی در تحویل محصولات خود گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، میزان تقاضا برای خرید خودرو در چین نیز به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش محسوسی مواجه شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cvt 403 : زنگ زدم گفتن دارن دعوت نامه های اسفند ۴۰۳ میفرستن.
حسین : منم مثل تو مصطفی جان پس انداز 7 8 سال کار کردنم رو آذر 1403 دادم به سایپا ........ نمیدونم چیکار کنم والا
Heidar : سلام تارا. v1p رنگ تیتانیوم با پوشش نانو سرامیکی پیش فروش شهریور 1403 تکمیل وجه آذر 1403 تاریخ تحویل پایان بهمن 1403 ، فاکتور4 خرداد شماره گذاری 11 خرداد امروز 25 خرداد به نمایندگی رسید.انشاءالله مال بقیه هم تحویل بشه و به اندازه من انتظار نکشن.
A5سفید : امروز ماشینی شاسی نشده
ارسلان x5 آبان مشکی : کاش الان که وضعیت کشور اینجوریه تحویل حضوری رو آزاد کنن تا کسانی که مایلند شخصا برن و هودروشون رو تحویل بگیرن
علی j4 سفید : فقط تا زمان صدور فاکتور جریمه تعلق میگیره یا تا زمانی که ماشین رو تحویل بدن؟
درسا : خدا کنه از امروز فاکتور کردن شروع کنن
X5 : سلام آقا تمام مدارک به دستم رسید واز پلاک شدن ۴۰ روز گذشته و توی صف بارگیری مونده با این مشکل ماشینی به ما میدن
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Sh : در جواب سورن موتور جدید 19 خرداد بیمه ی ماشین صادر شده بود؟؟ اگه اره چ بیمه ای و چ روزی بود برادر؟؟ ماشین من از کرمانشاه رسیده ولی تحویل نمیدن میگن بیمه براش صادر نشده
صادق : سلام اریزو 6 پرو موعد تحویلم 16 اردیبهشت امروز تحویل گرفتم
رضا : کارزای اعتراض به تاخیر در تحویل خودروهای کوییک لینک گذاشتم برید همگی تو سایت کارزا امضا کنید https://www.karzar.net/229864
محدثه : خبری نشد؟
علی : کسی فاکتور شد؟
فلز فوری : سلام یعنی چی نمیدن؟؟مگه توی سایت برات سود نخورده بود؟؟تو فاکتور نخورده؟؟
مصطفی د : برای من 8 اسفند که هنوز تو مرحله تخصیص هست
آریزو جی تی : از من الان یک هفتس بیمه شده پلاک نخورده
مهدی آریزو 5 : بالاخره پس از سالها انتظار امروز تحویل گرفتم. مجوز خروجم 3 خرداد خورده بود و 25 خرداد تحویل شد.
ساینا اهواز : اینا چرا ماشینا رو تحویل نمیدن، خب ماشین آماده دارید گذاشتید انبار بدید مرپم دیگه، شانس نداریم که میزنن انبار سایپا رو ماشینمون هم دیگه گیرمون نمیاد