رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 

رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 
با آغاز و ادامه‌ی جنگ تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور در سال جاری با بزرگ‌ترین رکود طی ۲۰ سال اخیر مواجه شده است.
 
 
بازار خودروی چین طی دهه‌های گذشته یکی از قابل اطمینان‌ترین موتورهای رشد جهانی بوده است؛ اما، اکنون ممکن است که این روند به پایان برسد. یک گروه صنعتی درچین به‌تازگی اعلام کرد که فروش خودروی سواری توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در سه ماه اخیر کاهش یافته است. باتوجه به جنگ تجاری با ایالات متحده و همچنی فروش پایین محصولات در سال گذشته، صنعت خودروی چین، با اولین کساد خود از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.
 
طی ۲۰ سال گذشته خودروسازان حجم زیادی از محصولات خود را به بازار چین سرازیر کردند؛ اکنون با کاهش تولید خودرو در چین، این صنعت به پایین‌ترین نرخ رشد در جهان رسیده است. جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا در شرایط فعلی باعث شده است تا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و دایملر AG در مورد کاهش سود هشدار دهند. دور شدن مصرف‌کنندگان چینی از نمایشگاه‌های خودرو باعث شد تا جگوار لندرور موقتاً کارخانه خود را در چین تعطیل کند.
 
 
 تقابل اقتصادی بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته،  زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین اعمال کرد و وعده‌ی افزایش ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۹ داد، افزایش یافت. در مقابل دولت چین اعلام کرد که تعرفه مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از ایالات متحده اعمال می‌کند. این اقدام تلافی‌جویانه و سیاست‌های اقتصادی درون‌گرا به نگرانی مشتریان و تولیدکنندگان جهانی دامن زده است.
 
انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده که فروش خودروهای شخصی توسط نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر ۱۲ درصد و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ از طرفی، طی ۹ ماه اول سال جاری، بازار خودروی چین تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. مقایسه سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال جاری نیز به تبع آن با چالش مواجه خواهد بود. البته این انجمن پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه بازار خودروی چین در مجموع با رشد کمی همراه می‌شود.
 
 
استیو من، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ایننتلیجنس در هنگ کنگ گفت:
 
این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. ممکن است برندهای ضعیف به‌طور جزئی تحت تاثیر قرار گیرند، اما شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به رشد در فروش مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند. برخی خودروسازان نیز باید کارخانه‌های خود را برای کاهش هزینه تعطیل کنند. 
 
 
کاهش قیمت خودرو به دلیل فشارهای برندهای جهانی به چین است. بی‌ام‌و به‌تازگی قرارداد ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری برای کنترل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس چین اختصاص داد؛ خودروساز باواریا نخستین شرکتی است که برای استفاده از سیاست‌های چین به منظور کسب اجازه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی، به تولید مشترک محلی روی می‌آورد.
 
بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروساز غربی به شمار می‌رود که هنوز هم ظرفیت تولید خود را در چین افزایش می‌دهد و همزمان به گسترش تولید محلی خودروی برقی اقدام کرده است. پیش از این تسلا برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی الکتریکی در چین اعلام کرد تا از این طریق بازار فروش خود را گسترش دهد.
 
شرکت جنرال موتورز (بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، با کاهش ۱۵ درصدی تحویل مواجه شده است. این اولین گزارش فصلی جنرال موتورز پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. فولکس‌واگن و هوندا نیز کاهش مشابهی در تحویل محصولات خود گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، میزان تقاضا برای خرید خودرو در چین نیز به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش محسوسی مواجه شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس اسفندی : مبارک باشه دوستان مال هر کی فاکتور میشه شماره پذیرش بگه ممنون
ارسلان x5 آبان مشکی : سلام من نه
رز زرد : داداش منم پرداخت نکردم هفته چهارم خردادم شما هفته چندمی؟
شاهین زمستان : سلام منم تحویل خردادبودم ولی پیامک تبدیل اومدتبدیل کردم ومبلغ واریزکردم تقریبایکماه پیش ماشینوتحویل گرفتم.البته پیامک تبدیل قبل عیدبرامن اومد.
وحید21 اسفند : بالاخره مال منم فاکتور شد
سینا : هر کسی مثل من خردادی بوده و جی ال تکمیل وجه نکرده لایک کنه ببینم فقط منم که هیچی برای باخت ندارم🥲😭
شاهین پلاس : تکمیل وجه بیستم و سخا بیست و دوم دیشب فاکتور شدم ساعت هشت حدود سه روز پیش هم سایت برام رفته بود عقب
اکبر رینگ : دوستان اگر تو این مدت که در کنار هم بودیم بنده پیام زیاد گذاشتم، یا از دوستان کسی از پیام ها یی که گذاشتم خوشش نیومد یا انرژی منفی به کسی دادم شرمنده شما هستم. به بزرگی و معرفت خودتون ببخشید.خاک همه ی دوستان هستم.شاهین پلاس خوبه اما انشالله به زودی دوباره گروه های جدید تشکیل بدیم در مورد فاکتور ماشین های ده میلیاردی به بالا بحث و تبادل نظر کنیم چون تک تکتون لیاقتشو دارین موفق باشید. در پناه حق
خانعلی آچنگان : خانعلی کجایی چند وقته نیستی، کس گش کجایی؟
بهمن : مسخره کردن خودشون 10 بار فقط دعوتنامه کوییک میفرستند، قراره ک دوباره افزایش قیمت بدن دوباره روی ما تاثیر داره یا ن، ای گل بگیرند این مملکت...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : رینگ آلومنیوم هم برا ما نیومده داداش
کوییک آر اس : سلام بله تاریخ جریمه تاخیر را میدن ولی خب حداقل 3 ماه طول می کشه
خسارت دیده از سایپا : من ازفردیس میام
حسن : سلام . رینگ فولادی برای کسی دعوتنامه امده ؟
رانا پلاس 1404 : ایران خودرو برای رانا پلاس تو خردادماه دو تا قیمت تو سایتش اعلام کرده یکی تا 20 خرداد یکی از 21 خرداد معنی این دو تا لیست از نظر اونا این است که اون پیش فروشهایی که تا بیستم فاکتور شدند همون قیمت قدیم براشون محاسبه می شه اونایی که از 21 به بعد فاکتور میشه قیمت جدید را ازشون مطالبه می کنند اگر دوستان خردادماهی بتونند راهنمایی کنند که ایا چنین چیزی درست است یا خیر ممنون میشوم
محمودرضا : تو متن دعوت نامه توضیح داده شده که در صورت عدم تکمیل وجه، چه اتفاقی می افتد.
جانان : سلام وقت بخیر با چه شماره ای تماس بگیرم با شرکت مدیران خودرو؟؟ لطفا اگه کسی داره برام ارسال کنه🙏
اطلس اذر : سلام فاکتوری های امروز خبر بدن
پوریا : حرف درست میزنه بنده خدا وقتی ماشین بخوره توذوقت و انقدر سرمون کلاه بزارن و دوروغ بگن معلومه بچه دهاتیم وگرنه چرا اینا باید بازی سرمون دربیارن تحویل ندن
فاطی 28 مهر اطلس g : کی فاکتور شدی مهدی 25 مهر