رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 

رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

 
با آغاز و ادامه‌ی جنگ تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور در سال جاری با بزرگ‌ترین رکود طی ۲۰ سال اخیر مواجه شده است.
 
 
بازار خودروی چین طی دهه‌های گذشته یکی از قابل اطمینان‌ترین موتورهای رشد جهانی بوده است؛ اما، اکنون ممکن است که این روند به پایان برسد. یک گروه صنعتی درچین به‌تازگی اعلام کرد که فروش خودروی سواری توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در سه ماه اخیر کاهش یافته است. باتوجه به جنگ تجاری با ایالات متحده و همچنی فروش پایین محصولات در سال گذشته، صنعت خودروی چین، با اولین کساد خود از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.
 
طی ۲۰ سال گذشته خودروسازان حجم زیادی از محصولات خود را به بازار چین سرازیر کردند؛ اکنون با کاهش تولید خودرو در چین، این صنعت به پایین‌ترین نرخ رشد در جهان رسیده است. جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا در شرایط فعلی باعث شده است تا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و دایملر AG در مورد کاهش سود هشدار دهند. دور شدن مصرف‌کنندگان چینی از نمایشگاه‌های خودرو باعث شد تا جگوار لندرور موقتاً کارخانه خود را در چین تعطیل کند.
 
 
 تقابل اقتصادی بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته،  زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین اعمال کرد و وعده‌ی افزایش ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۹ داد، افزایش یافت. در مقابل دولت چین اعلام کرد که تعرفه مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از ایالات متحده اعمال می‌کند. این اقدام تلافی‌جویانه و سیاست‌های اقتصادی درون‌گرا به نگرانی مشتریان و تولیدکنندگان جهانی دامن زده است.
 
انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده که فروش خودروهای شخصی توسط نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر ۱۲ درصد و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ از طرفی، طی ۹ ماه اول سال جاری، بازار خودروی چین تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. مقایسه سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال جاری نیز به تبع آن با چالش مواجه خواهد بود. البته این انجمن پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه بازار خودروی چین در مجموع با رشد کمی همراه می‌شود.
 
 
استیو من، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ایننتلیجنس در هنگ کنگ گفت:
 
این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. ممکن است برندهای ضعیف به‌طور جزئی تحت تاثیر قرار گیرند، اما شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به رشد در فروش مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند. برخی خودروسازان نیز باید کارخانه‌های خود را برای کاهش هزینه تعطیل کنند. 
 
 
کاهش قیمت خودرو به دلیل فشارهای برندهای جهانی به چین است. بی‌ام‌و به‌تازگی قرارداد ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری برای کنترل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس چین اختصاص داد؛ خودروساز باواریا نخستین شرکتی است که برای استفاده از سیاست‌های چین به منظور کسب اجازه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی، به تولید مشترک محلی روی می‌آورد.
 
بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروساز غربی به شمار می‌رود که هنوز هم ظرفیت تولید خود را در چین افزایش می‌دهد و همزمان به گسترش تولید محلی خودروی برقی اقدام کرده است. پیش از این تسلا برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی الکتریکی در چین اعلام کرد تا از این طریق بازار فروش خود را گسترش دهد.
 
شرکت جنرال موتورز (بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، با کاهش ۱۵ درصدی تحویل مواجه شده است. این اولین گزارش فصلی جنرال موتورز پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. فولکس‌واگن و هوندا نیز کاهش مشابهی در تحویل محصولات خود گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، میزان تقاضا برای خرید خودرو در چین نیز به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش محسوسی مواجه شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌دستی : اینا‌گروه‌دستی‌؟یا‌اتومات‌؟ یا‌پلاس؟
علیرضا : سلام،مال باخته قرارداد سایپا هستم که 096550 زنگ زدم بعد کلی عدد وارد کردن اپراتور گفت شما در صف تخصیص خودرو هستید با تشکر و قطع کرد.از کجا بفهمم فاکتور شده یا نه؟؟؟ممنون میشم یکی راهنمایی کنه.
شاهین‌خرداد : میگن‌۱۲‌آذر‌تموم‌شده‌دارن‌۱۳‌به‌بعد‌فاکتور‌میکنن
Arsha j7 : اصلا از این شرکت آشغال ماشین نخرید من یک دستگاه j7 تحویل بیست روزه خریدم الان بعد از دوماه هروز زنگ میزنم میگن تو نوبت بارگیری هست رسما سرکارمون گذاشتن
مجتبی : سلام از همه شما بدتر منم که حوالهرو به نرخ روز خریدم یعنی 270 تومن بالای حواله دادم اسفند 1403 هم واریز وجه دوم کردم ولی هنوز خبری نیست
شاهین تیرماه : سلام دوست عزیز شما امروز فاکتور شدید
شاهین gl : شرمنده موقع فاکتور شدن پیام میاد یا از سایت نگاه میکنیم
قم : ان شاالله هفته ی دیگه فاکتورمی کنن
شاهین gl : خوشبحالتون مبارک باشه
قم : سلام الحمدالله شاهین جی ال من فاکتورشد۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هفته آخرتیربودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا پیش شهریور : خدایا هنوز رو دهه سوم خرداد داره میچرخه یعنی هنوز خرداد ماه تحویل ندادن تف شرف نداشتشون مگه میشه رینگ معمولی اونم اهنی موجود نباشه که انقد دیر تحویل میدن فقط بخاطر 20 میلیون تومن پول زور که ندادیم دارن اذیت میکنن
31مرداد : سلام یه سوال سیمی بهتره یا برقی
ساینا اس فوری 6 بهمن : 6 ماه دیگه
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : چجوری تیر فاکتور کردن وقتی هنوز من خردادم نشدم🫠
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : ما هنوز فاکتور نشدیم چطور رفته روی تیر
10اسفند : سلام لطفا کسانی که ماشین از کاشان تحویل گرفتن جواب بدین از زمان پلاک شدن تا تحویل چند وقت طول کشید ؟؟
کوییک آر اس : خیر فکر نمی کنم که برای مهر اومده باشه ولی تا مرداد اومده
زخمی : مبارکت باشه ،به خوش استفاده کنی...
207 پانا مشکی فولادی پیش 31 خرداد : 36 روز از تاریخ تحویل (31 خرداد) گذشت و همچنان در انتظار فاکتور شدن هستم. یه حسی بهم میگه حالا حالا قرار نیست فاکتور کنن نمیدونم دلیل این همه تاخیر چی هست ولی هر چی که هست واقعا عذاب آوره این بی خبری و انتظار و بلاتکلیفی اونم تو شرایطی که هر لحظه میتونه اتفاقات بدی بیفته. تماس هم میگیری عذرخواهی میکنن از تاخیر پیش اومده و حواله میکنن به آینده نزدیک.
امیر rs شهریور : اونموقع که برق قطع نمیشد و جنگ نبود سایپا دوماه تاخیر داشت برای تحویل قبل من خانواده دوتا ماشین ازش گرفتن یکیش تحویل اسفند بود ساینا ،خرداد تحویل دادن یکیشم کوییک معمولی بود تحویل اردیبهشت که اونم وسطای مرداد تحویل دادن. حالا هم که خودم گیرش افتادم.