رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 

رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 
در حالی که ۱۶ هزار خودرو به علت هزینه بالای گمرک در کشورهای همسایه انبار شده است، مجلس رسیدگی به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو را آغاز کرد.
 
 
هر روز تعداد شکایت مردم برای طرح‌های پیش فروش‌ خودرو هر روز افزایش می‌یابد، اما تنها ۱۶ هزار خودرو در بنادر کشورهای همسایه دپو شده است. در همین راستا مجلس شورای اسلامی رسیدگی به گزارش توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار قرار داد. 
 
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت:
 
امروز با وجود ممنوعیت واردات، طبق آمار وزارت صنعت تولید خودو تا نصف کاهش یافته است؛ آیا این همان خودکفایی بود که برخی مسئولان در زمان ممنوعیت واردات خودرو شعار می‌دادند؟ ۱۳۰۰ خودروی خارجی مهر امسال از گمرک ترخیص شد و شهریور نیز  ۱۳۷۷۷ خودرو ترخیص شده است. امروز ۱۴ هزار خودرو در گمرک باقی مانده و سفارش‌های برخی شرکت‌ها نیز آماده شده است و حتی ۱۶ هزار خودرو در بندر کشورهای همسایه نگهداری می‌شود. زیرا قیمت نگهداری گمرک ایران بالا است و هر ماه یک خودرو به خاطر هزینه انبار کسر می‌شود. از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد، زیرا به تعهدات مردمی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند پاسخ داده نشده است و هر روز آمار شکایت از شرکت‌هایی که خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، افزایش می‌یابد.
 
 
مهدی دادفر با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو، تصریح کرد:
 
خودروهایی که در گمرک وجود دارند، برخی مربوط به واردات یک سال و نیم پیش است. درواقع روند واردات خودرو نشان می‌دهد که تا اسفند امسال، ۷۰ درصد واردات خودرو تعطیل خواهد شد و این خود تحریمی داخلی است، که باید آن را یا خصومت آگاهانه یا بی‌تدبیری ناآگاهانه نامید که در هر دو صورت اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد. تا امروز شرکت‌های خارجی مانند نیسان، لوکسژن، تویوتا، کیا و هیوندای دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده‌اند و میتسوبیشی نیز در آستانه تعطیلی است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود:
 
در بازار خودرو، واردات فرصتی برای هدایت سرمایه‌های ایرانیان خارج‌نشین بود، اما در بخش تولید نیز فرصت‌هایی وجود دارد. حال سوال این است که چرا با توقف واردات و تحریم‌ها، تولید خودرو کاهش یافت؟ چرا باید زنجیره تامین متاثر از تحریم‌ها باشد و چرا امروز که تولید کاهش یافته کسی از خودکفایی سخن نمی‌گوید؟ یک سال پیش وزیر صنعت و برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند با ممنوعیت واردات خودرو، تولید تقویت می‌شود، اما امروز آمارها نتیجه معکوس آن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این کاهش تولید نتیجه تحریم نیست و ناشی از نبود برنامه‌ریزی، ضعف تولید و سایر مسائل است. از طرف دیگر کشور دچار شعارزدگی شده است زیرا در زمان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، نمایندگان مدعی خصوصی‌سازی صنعت خودرو بودند اما بعد از آن این موضوع به‌طور کامل فراموش شد.
 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:
 
هم‌اکنون مشکل مدیریتی نیز در صنعت خودرو داریم؛ به‌عنوان مثال پراید ۴ هزار دلار ارزش دارد، چرا امروز با این ارزش برنامه‌ای برای صادرات آن به کشورهای همسایه و ضعیف وجود ندارد، در حالی که هیچ جای دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد؟ این مسئله نشان می‌دهد که نه تنها در کشور برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد، بلکه مدیران به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند. خبرها حاکی از آن است که خودروهای چینی جایگزین خودروهای داخلی شده‌اند، اما این خودروها بالای ۵ سال کارکرد ندارند. امروز سوال این است که چرا باید مردم ایران تنها خودروی چینی سوار شوند؟ خودرو محصولی استراتژیک نیست، پس چرا باید تنها به سمت یک بازار خارجی سوق پیدا کند و قید تمام خودروسازان بزرگ دنیا را بزنیم؟ 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

ای بابا چه رسیدگی؟ فقط بازی با افکار مردم برای اهداف کثیفشونه وگرنه الان باید ایران و ایرانی تو بهترین وضعیت دنیا میبود نه اینکه برای تامین خانواده کاسه ی چه کنم چه کنم دستمون بگیریم. الان مسئولین ما بجایی رسیدن که اگه به مردم بگن الان روزه مردم باورشان ندارند
11:30  1397/08/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟