7 عادت اشتباه در رانندگی که گیربکس دستی شما را نابود می‌کنند!

 

7 عادت اشتباه در رانندگی که گیربکس دستی شما را نابود می‌کنند!

 
رانندگی با گیربکس دستی با اینکه سختی‌های خود را دارد، اما حس رانندگی واقعی را به راننده منتقل می‌کند. رانندگان حرفه‌ای نیز با این گیربکس می‌توانند مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند. درواقع گیربکس دستی به راننده آزادی عمل می‌دهد اما استفاده نادرست از همین آزادی عمل می‌تواند به قطعات مختلف خودرو آسیب بزند. در ادامه به برخی از عادت‌های اشتباه رانندگی با خودروهای گیربکس دستی اشاره می‌کنیم که باید از آن‌ها پرهیز کنید تا به گیربکس آسیبی وارد نشود.
 
استراحت دادن دست بر روی دسته دنده
 
همین حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت موجب خرابی قطعات گیربکس شود. با گذاشتن دست بر روی دسته نیروی بیش‌تری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده وارد می‌کنید که ممکن است به این قطعات آسیب برساند.
 
توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن
 
اگر خودرو را از دنده در نیاورید، جعبه دنده سریع‌تر از حالت معمول خراب می‌شود و باید قطعات آن را تعویض کنید. درواقع با نگه داشتن کلاچ و در دنده بودن خودرو، فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود که باعث فرسایش سریع‌تر آن می‌شود.
 
ترمزگیری و شروع به حرکت ناگهانی
 
هرچند برخی اوقات ترمزگیری ناگهانی اجتناب ناپذیر است، اما تبدیل شدن این موضوع به یک عادت می‌تواند باعث خرابی سریع دیسک ترمز و لنت‌ها و دیگر قطعات خودرو شود. درضمن با این کار سوخت بیش‌تری نیز نسبت به حالت عادی مصرف می‌شود. سبک رانندگی تهاجمی با شتاب‌گیری و ترمز‌گیری‌های سریع قطعا موجب خرابی سریع خودرو می‌شود و آرامش در رانندگی باید جایگزین این عادت اشتباه شود.
 
استفاده از دنده‌ها برای کاهش سرعت
 
درگذشته که خودروها ترمزهای قابل اطمینانی برای توقف خودرو نداشتند، این عمل یک تکنیک در رانندگی محسوب می‌شد. اما بهتر است که این کار را انجام ندهید، چرا که تعویض لنت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از تعمیر یا تعویض گیربکس است.
 
استفاده از نیم کلاچ برای توقف در سربالایی‌ها
 
بسیاری از راننده‌ها از این کار را برای نگه داشتن خودرو در یک تکه از مسیر سربالایی به خصوص در ترافیک‌ها انجام می‌دهند. اما بهتر است به جای انجام این کار، از ترمز دستی برای توقف خودرو استفاده کنید. توجه کنید که رانندگی بیش از حد با نیم کلاچ باعث خرابی زودتر صفحه کلاچ می‌شود و تعویض دنده را سخت‌تر می‌کند.
 
گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها
 
نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها، باعث وارد شدن فشار غیرضروری به لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این کار می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با ترمزگیری‌های کوتاه و سبک،  سرعت خودرو را کنترل کنید.
 
عدم تعویض به موقع دنده
 
اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و اقدام به شتاب‌گیری کنید، درواقع در حال وارد کردن فشار زیادی بر روی موتور هستید. اهمیت دنده معکوس دادن را فراموش نکنید و در هنگام عبور از سربالایی‌ها یا حمل بارهای سنگین، با معکوس دادن به موقع از پایین آمدن دور موتور جلوگیری کنید. درضمن با تعویض به موقع دنده در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
5

فکر نکنم مطلب کاملی باشه برای مثال پیشرفته ترین گیربکسهای اتومات امروزی هم برای توقف و کاهش سرعت به کمک ترمز میان و بلافاصله پس از ترمز گیری معکوس میدن به گیربکس . باید بتونی زبان ماشینو بفهمی که کی کجا و چجوری گاز ترمز و دنده عوض کنی
11:25  1397/08/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : چجوری باید تکمیل وجه کنم؟
حنیفی : داداش کجا تموم میشه؟!؟! من 23 اسفند تکمیل وجه کردم فعلا هیچ خبری نیست. دیروز رفتم نمایندگی، گفت حالا حالاها باید صبوری کنید.
مهدی : سلام اگه تکمیل وجه نکنید بله
شاهین : اقا من نصف پول GL رو دادم،تحویل زده هفته چهارم شهریور،به نصف دیگش افزایش قیمت میخوره؟! کسی خبر داره؟
سیروان : دوستان عزیز ایران خودرو بخشنامه داده پیش فروش ها شامل افزایش قیمت نمیشه این سایپای خراب شده هم افزایش نده
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
سینا : سلام دوستان. امروز کسی پلاک شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : شرکت سایپا فک کنم هفته ای یه دونه ماشین فاکتورمیکنه.لامصب ها ماشین هایی رو که تکمیل وجه کردن چن ماه پیش؟تحویل مردم بدین..انگاری ماشینها رو گرو گذاشتین پیش خودتون
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا20 ام فاکتور شده . ولی حدود 3 هفته اس رو همین تاریخه و فاکتور جدیدی نشده
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟
ممد : سلام دوستان پیش فروش که دیروز براشون دعوتنامه صادر شده با توجه به اعلام و تاکید امروز وزارت صمت از واریز هر گونه وجه به حساب ایرانخودرو فعلا خودداری کنن قیمتهای جدید در حال محاسبه و به زودی اعلام خواهند شد قیمتای جدید هم یقینا از قیمتی که ایرانخودرو سر خود اعلام کرده پایین تر هست پس دوستان واریز رو نگه دارین واسه روزای آخر تا ببینیم تکلیف چیه منم خودم پیش فروش تیر هستم انشالله که قیمتا اصلاح میشه
علی اریزو 5 : سلام بله همینطوره بعضی از با من 23 بهمن ثبتنام کردن قبل عید فکنم 25 اسفند فاکتور شدن و به دیون نخوردن. خیلی شیر تو شیر این شرکت.
اپشینال تیر : شما تحویل مردادی حالا زوده براتون هنوز خرداد مونده
وحید : کدوم برنامه فروش بودید؟
وحید : شما رزرو بودید؟ واریزیت کی بوده؟
هادی اریزو : من 28 خرداد هستم یعنی زودتر شما اسم نوشتم دیون دادم شما چه جوری دیون ندادی حتی از 403 دیون گرفتن بعد شما دیون ندادی جوک مگر