7 عادت اشتباه در رانندگی که گیربکس دستی شما را نابود می‌کنند!

 

7 عادت اشتباه در رانندگی که گیربکس دستی شما را نابود می‌کنند!

 
رانندگی با گیربکس دستی با اینکه سختی‌های خود را دارد، اما حس رانندگی واقعی را به راننده منتقل می‌کند. رانندگان حرفه‌ای نیز با این گیربکس می‌توانند مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند. درواقع گیربکس دستی به راننده آزادی عمل می‌دهد اما استفاده نادرست از همین آزادی عمل می‌تواند به قطعات مختلف خودرو آسیب بزند. در ادامه به برخی از عادت‌های اشتباه رانندگی با خودروهای گیربکس دستی اشاره می‌کنیم که باید از آن‌ها پرهیز کنید تا به گیربکس آسیبی وارد نشود.
 
استراحت دادن دست بر روی دسته دنده
 
همین حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت موجب خرابی قطعات گیربکس شود. با گذاشتن دست بر روی دسته نیروی بیش‌تری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده وارد می‌کنید که ممکن است به این قطعات آسیب برساند.
 
توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن
 
اگر خودرو را از دنده در نیاورید، جعبه دنده سریع‌تر از حالت معمول خراب می‌شود و باید قطعات آن را تعویض کنید. درواقع با نگه داشتن کلاچ و در دنده بودن خودرو، فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود که باعث فرسایش سریع‌تر آن می‌شود.
 
ترمزگیری و شروع به حرکت ناگهانی
 
هرچند برخی اوقات ترمزگیری ناگهانی اجتناب ناپذیر است، اما تبدیل شدن این موضوع به یک عادت می‌تواند باعث خرابی سریع دیسک ترمز و لنت‌ها و دیگر قطعات خودرو شود. درضمن با این کار سوخت بیش‌تری نیز نسبت به حالت عادی مصرف می‌شود. سبک رانندگی تهاجمی با شتاب‌گیری و ترمز‌گیری‌های سریع قطعا موجب خرابی سریع خودرو می‌شود و آرامش در رانندگی باید جایگزین این عادت اشتباه شود.
 
استفاده از دنده‌ها برای کاهش سرعت
 
درگذشته که خودروها ترمزهای قابل اطمینانی برای توقف خودرو نداشتند، این عمل یک تکنیک در رانندگی محسوب می‌شد. اما بهتر است که این کار را انجام ندهید، چرا که تعویض لنت‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از تعمیر یا تعویض گیربکس است.
 
استفاده از نیم کلاچ برای توقف در سربالایی‌ها
 
بسیاری از راننده‌ها از این کار را برای نگه داشتن خودرو در یک تکه از مسیر سربالایی به خصوص در ترافیک‌ها انجام می‌دهند. اما بهتر است به جای انجام این کار، از ترمز دستی برای توقف خودرو استفاده کنید. توجه کنید که رانندگی بیش از حد با نیم کلاچ باعث خرابی زودتر صفحه کلاچ می‌شود و تعویض دنده را سخت‌تر می‌کند.
 
گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها
 
نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها، باعث وارد شدن فشار غیرضروری به لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این کار می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با ترمزگیری‌های کوتاه و سبک،  سرعت خودرو را کنترل کنید.
 
عدم تعویض به موقع دنده
 
اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و اقدام به شتاب‌گیری کنید، درواقع در حال وارد کردن فشار زیادی بر روی موتور هستید. اهمیت دنده معکوس دادن را فراموش نکنید و در هنگام عبور از سربالایی‌ها یا حمل بارهای سنگین، با معکوس دادن به موقع از پایین آمدن دور موتور جلوگیری کنید. درضمن با تعویض به موقع دنده در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
5

فکر نکنم مطلب کاملی باشه برای مثال پیشرفته ترین گیربکسهای اتومات امروزی هم برای توقف و کاهش سرعت به کمک ترمز میان و بلافاصله پس از ترمز گیری معکوس میدن به گیربکس . باید بتونی زبان ماشینو بفهمی که کی کجا و چجوری گاز ترمز و دنده عوض کنی
11:25  1397/08/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟
سارا : 14خرداد