از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هامین : چی میکشی تو .مگه اول دبستانه دست به سینه بشینیم تا اسمشونو تو بدا ننویسن. آفرین شما دست به سینه بشین تا سایپا اسمتو تو خوبا بنویسه یه +هم جلو اسمت بزاره. چه آدمایی پیدا می‌کند خدا وکیلی انگار هنوز از شیر نگرفتنت
محمد : ایا ماشینی که صدور پلاک شده و در مرحله ارسال مدارک و پلاک هست میشود رفت از درب کارخانه در بم تحویل گرفت ؟
محمد : ایا ماشینی که صدور پلاک شده و در مرحله ارسال مدارک و پلاک هست میشود رفت از درب کارخانه در بم تحویل گرفت ؟
مقدم : برای من نیم ساعت پیش یک مرحله اومد عقب روی تکمیل وجه موند . مثل اتفاق 10 روز پیش برای بعضی دوستان . من 18 ام اسفند تکمیل وجه کردم
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : خیر برادر اینی که شما میگی نیست ، شاهین cvt اوضاعش بدتره ، تا تحویلی های نوبت هفته 4 آذر 1403 فاکتور شده ، یه تعداد خیلی محدود تحویلی های نوبت زمستان 1403 که طرح مادران بودن توی فروردین و اوایل اردیبهشت فاکتور شده و دیگه تا الان هیچ خبری نیست بیش از یک ماهه که شاهین cvt هیچی فاکتور نشده ، لطفا اطلاعات غلط ندین
شاهین دی : والا من فکر می کنم اینا فهمیدن می خوایم تجمع کنیم الکی میان کامنت می زارن داره فاکتور میشه که جلو تجمع رو بگیرن
ج ج : هر جور راحتین من اطلاعاتم رو جهت رفع نگرانی دوستان گفتم دیگه این صلاحه هر کسی هست که چطوری برداشت کنه
شاهین cvt هفته چهار دی : من تکمیل وجه و سخا 2 اسفند هنوز آماده تخصیص هست
J4 سفید اقساطی : تحویل سیستمی 28 اردیبهشت
ناهید : درسته ممکنه بهانه بده دست سایپا برای گرونی ولی باید یک کاری کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس مهر : لطف کنید عفت کلام داشته باشید
ساینا فوری : بنظرم توی این اوضاع اقتصاد پر تورم نقد رو به نسیه ندین. تک بگیرین فوقش آینده خواستید تعویض کنید دوگانه بگیرید. چون به هر طریق افزایش قیمت قطعا خواهد خورد منتهی چه موقع خدا داند. اونموقع حداقل سرمایه ای دارین که به قیمت بازار بتونید بفروشید. بازم نظر من بود، صاحب اختیارین.
ساینا دوگانه تیرماه : سلام دوستان من که تبدیل کردم رفت نمیشه ریسک کرد وقتی کیسه سیمان هفته پیش بوده 250 الان رفتم بگیرم شده 300 از کجا معلوم افزایش قبمت نخوره ماشین استرس افزایش قیمت مارو پیر کرد.
اریزو6پرو : الکیه دروغه
اطلس مهر : فاکتور شدید برید دیگه گم شید بابا خیالتون راحت شده که فاکتور شدید میاید اینجا واسه چص ناله کردن ما که 18 مهرهستیم فاکتور نشدیم معلومم نیس کی فاکتور بشیم
پیاده : شماره پذیرش ربطی به پرداخت نداره ک. اون اول اولش که ثبت نام کردی اون طرف از تو جلوتر ثبت نام کرده ولی مثلا دعوتنامه تکمیل وجهتون همزمان اومده و تو زودتر پرداخت کردی اون با کمی تاخیر پولو ریخته الانم که وقت تحویل شده به خاطر شماره پذیرشش از تو مثلا زودتر گرفته. من که خودم زخم خورده ام مشتی از 4 اسفند معطل یه فاکتور شدنم. هر چی که هست ایشالله زودتر بگیری
علی محمد : فروش فوری مادران تحویل خرداد کسی فاکتور شده؟
ساینا دوگانه : سلام دوستان ساینا دوگانه ،بیایید اینجا نظراتمونوبگیم ببریم دعوتنامه هارو واریز کنیم یا بمونیم دوگانه بیاداونم معلوم نیست با افزایش قیمتبیاد یا نه؟؟؟
حمید : درصورتی که دیروز به صدای مشتری زنگ زدم میگه مجوز خورده رفته صف بارگیری اینجا فاکتور شده زده چیزی دیگه نزده و جاییم نداره که بزنم
امین ساینا واریزی 1اسفند : من دیروز صبح فاکتور شدم امروز صبح جلو توضیحات زده بود در حال بازدید اصالت افسر پلیس.و آنلاین پلاک ثبت شد.گفتم در جریان باشید