از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 63 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کجایی برادر : بیدار شو بیدار شو اینجا ایرانه
عجب : راه خوبیه چون هیچ کدوم از نهاد های تولیدی که میگن کاریش نمیشه کرد و مهم نیست براشون شاید رسانه ای یک ابروشون بره
علیرضا : سلام ۳۰ اسفند سرامیک رنگ تیتانیوم کسی هست فاکتور شده باشه
Mostafa : سلام ار a5 خبریی نیست دروغ میگن همش
X5 آبان سفید اصفهان : یک ماه سند و کارت ماشین به دستمان رسیده ولی هیچ خبری نیست
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
سجاد : سلام خدمت همه ی دوستان تارا دستی تحویل ۳۰ اسفند ۲۶ اردیبهشت فاکتور شد الان در حال صدور اسناد میچرخه از دوستان کسی میدونه چند روز طول میکشه تا خودرو را تحویل بدن
علی : ماه ۱۰ سال ۴۰۳ با من قرار داد بسته خودرو مدل ۴۰۳ به من بده حالا برای دریافت دیون خودش قرار داد را عوض کرده مدل ۴۰۴ . دزدی و کلاهبرداری آشکار . دولت کجاست که مملکت رها شده است هر کسی هر چه زورش برسه از مردم چپاول می کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بهمن : به خدا تو کمبود داری مریضی خودت به دعا نویسی یا دکتری نشون بده
مهسا 28بهمن : فاکتور نشدی پارسا هنوزم
سورن 13خرداد : سلام ببخشید شما به غیر از7900 ماوتفاوت بیمه دیکه پولی پرداخت کردی
کوییک تبدیلی دی ماه : سلام دوستان من اطلس دی ماه‌ی بودم که 4 اسفند تکمیل وجه تبدیل به کوییک اس زدم با اینکه دوستان گفتند سریع ماشین تحویل دادن خدا شاهده که یک هفته است من تحویل گرفتم پول لازم بودم مجبور به تبدیل شدم متاسفانه دیر تحویل دادنشون 80 میلیون به ضرر شد یعنی من تا آخر عمرم نمیزارم کسی سایپا ثبت نام کنه این پیام نوشتم برای کسانی که میگن تبدیلی را زود میدن شاید به نسبت اطلس زودتر تحویل دادن ولی اونم حداقل دو ماه تاخیر داشت امیدوارم که ماشین ها را زود تحویل بگیرید خداحافظ.
رضا 23 مهر : محمد 19 مهر چی شد فاکتور نشدین
رادمهر : سلام؛فاکتورنشده
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : اره دیروز فاکتور شد سایت فارس
پارسا. : دوستان من طبق تجربه خودم و دوستان این طور متوجه شدم. درسته تاییدیه سخا برای پلاک هست. ولی بر روند فاکتور هم اثرگذار هست. فرضا کسی مثل خودم 18 بهمن ساعت 10 صبح تکمیل وجه کرده اما تائیدیه سخا رو چندین روز بعد تحویل داده این باعث میشه در صف فاکتور بین تکمیل وجه های همون روز به آخر صف بره. و یک نفر دیگه همون 18 بهمن منتها 5 عصر تکمیل وجه کرده و تاییدیه سخا رو فردا تحویل این با وجود اینکه نسبت به مورد اول دیرتر تکمیل وجه کرده اما زودتر فاکتور میشه. پس به نظر و تجربه شخصی خودم تاریخ تحویل سخا باعث پس و پیش شدن نوبت فاکتور ها در تکمیل وجه های یک روز میشه مثلا 18 بهمنی ها با هم. و اینجوری نیست که منی تأییدیه سخا رو دیرتر تحویل دادم فاکتور بره بعد از پیش فروش های اسفند. امیدوارم همه زودتر فاکتور شن 🪴🌷
ساینا : ببخشیدشماره پذیرش واطلاعاتوچرابایدبدم. بله پیامک اومد 6و300دادیم چندروزپیش امروزفاکتورشد.
فروش فوق‌العاده : طرح فروش فوق‌العاده تاریخ پذیرش 11/11. هیچ خبری نیست جدید ترین تاریخ فاکتور شده فوق‌العاده کسی اطلاع ندارد