از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 

از ممنوعیت واردات تا تولید خودروهای بی کیفیت؛ بازی دوسرباخت صنعت خودرو در ایران

 
بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می‌ گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
 
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می‌ شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این‌ که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می‌ رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به‌ طوری که هم‌ اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
 
درحالی این روزها کره به ‌عنوان یکی از قطب‌ های تولید خودرو در جهان به شمار می‌ آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
 
 
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می‌ کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
 
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی‌ کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می ‌شود، گفت:
 
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
 
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می‌ دهند. وعده‌ ای که بر اساس گزارش‌ های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می‌ کند، ادامه داد:
 
«به صورت میانگین هزینه ‌ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می ‌کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه‌ ای که ما برای تولید خودرو بی‌ کیفیت داخلی پرداخت می‌ کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
 
 
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان؛ حال آن‌ که هیچ‌ کدام‌ شان زیر بار این موضوع نمی‌ روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
 
 
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می‌ شود هر روز کیفیت پایین‌ تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می‌ رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می‌ شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
 
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان‌ دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی‌ توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
 
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می‌ دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی‌ سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
 
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی‌ کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می ‌دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می‌ شوند.»
 
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه‌ داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه‌ سازی بی‌ کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی ‌کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب‌ گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می ‌رود که نه‌ تنها توان رقابت خارجی در سطح بین‌ المللی را نداشته بلکه حتی نمی‌ تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت‌ شان را افزایش دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاوه
0

تا کار از ریشه درست نشود همه این بحث ها بی فایده است. ریشه یعنی اصلاح سیاست و اقصتاد ما که باعث این بدیختی ها و مفاسد شده....
17:51  1397/07/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ۱۱آذر : نیکان شماره پذیرش چند بود
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام . ظاهراً شاهین جی ۱۲ آذر فاکتور شده . کسی هست مطمئن بشیم. تبدیلی به جی ال هم فاکتور شدن
محمدرضا : سر گردنه که نمیخوایم بریم کتک چیه
آیدین سالاری : داداش حالت خوبه ؟ ماشین تو کارخونه درست میکنن کلی ایراد داره بعد میخوای خودت بشینی سرهم کنی مگه لگو داری درست میکنی🤣🤣
جی زمستان : سلام، از طریق سایت تغییر مدل میزنم،جواب نمیده،
تجمع : هرکی میخاد فردا صبح ساعت۹ بیاد کیلومتر۱۱ یا بمونید منتظر
جواد : فردا ساعت 9صبح قرار گذاشتن توی کرج مشهد هم سه شنبه ساعت 17نمایشگاه بین المللی غرفه سایپا
شاهین گی : شاید دلیل جواب ندادنشون اینه که فهمیدن مردم ۲۱میلیون ندارن شکایت کنن واسه همین گفتن بزار دزدینون‌ علنی کنیم کسی که زورش به نا نمیرسه
,شاهین زمستان : درجواب شاهین gl. اینکه پرسیدی از کجا فهمیدی فاکتور شدم. والا ما چن ماهه هرروز 4 5 بار وارد سایت میشیم. تو گوگل سرچ کن وضعیت خودروی سایپا. وارد شو مشخصات بزن میاد بالا. ش پذیرش 12093061
سعید : سهیلا جون فردا پس فردا فاکتور میشی عجله نکن. سعید ۳ ساله از تهران😁😁
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد 11تیر تبدیل ب207 : 207تحویل 11تیر 1شهریور تحویل گرفته شد
رانا پلاس1363 : خدا ببخشه بچه های گلتو حق دارن به خدا انشالله زودتر دولت ماشینهای همه ی ماهرو بده من که 31شهریور تحویلمه رفتم واسه آبان ماه .
اطلس : خوب راست میگن دیگه باید انقدر منتظر بشینید تا مسئولین سایپا وقت کافی داشته باشند از اعتماد ما احمقا سو استفاده کنن دیگه هنوز وقتش نرسیده آخه اونا دارن وقت می خرن دارن سرمون رو گرم میکنن بل این جواب از هر نقطه ای ایران هستید همگی متحد و یک صدا میگیم ما دیکه کاسه صبرمون لبریز شده محاله اجازه بدیم به نقشه شومشون دست پیدا کنن
اطلس نگو بلا بگو : چطور با کدوم لینگ بریم
ساناز فلز فوق العاده تحویل 22مرداد : سلام 207 سقف فلز تا چه تاریخی فاکتور شد من هنوز فاکتور نشدم ممنون میشم کسی که فاکتور شده باشه بهم بگه
فوق العاده 11بهمن : منم 12156655هستم شما چه روزی پذیرش شدی
تحویل 31 تیر : من 20 اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 هم ارسال پرونده هنوز تبدیل رینگ نیومده برای من
ساینا اس فوری : هر نفری که ساینا اس فوق العاده بهمن فاکتور میشه شماره پذیرش و تحویل سخا رو اعلام کنه
دنابورسی تحویل19مرداد : من ازنمایندگی چندتاماشین تحویل گرفتم بیمه وسندسفید چند روز بعداز تحویل ماشین میدن
هاشم : سایپا بدبخت میخواست افزایش قیمت بده حالا با سودی که بهش میخوره ضرر می کنه ههههه خودرو+ندادن=سود عالیه دوستان یه بنده خدایی می گفت پول میذاشتن بانک آخه آدم عاقل درسته بانک بیشتر سود میده اما تو الان حداقل تو نوبت یک خودرویی تازه با نصف افزایش قیمت که در فواصل تاخیر سود آن و فراتر آن را هم دریافت میکنید #سود ماهانه سایپا