بیش از نیم قرن از تاریخ تولید اولین خودروی سواری در ایران می گذرد. آن روزها تعداد خودروسازان جهان به تعداد انگشتان دست محدود بود. در آسیا غیر از ژاپن کشورهای دیگر حرف چندانی برای گفتن در این صنعت نداشتند.
صنعت خودروسازی کره جنوبی هم که زمان کوتاهی از شروع فعالیت آن سپری می شد، تقریبا همزمان با ایران ساخت خودرو را آغاز کرده بود. با وجود این که در ابتدا سطح کیفی و کمی صنعت خودروسازی ایران و کره همسان یکدیگر به پیش می رفت، اما در ادامه خودروسازی ایران از کره عقب افتاد به طوری که هم اکنون فاصله بسیاری میان صنایع خودروسازی این دو کشور وجود دارد.
درحالی این روزها کره به عنوان یکی از قطب های تولید خودرو در جهان به شمار می آید که صنعت خودروسازی ایران تنها در کسوت یک مونتاژ کار در حال درجا زدن است.
«سید علی ادیانی» در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات خودرو شمشیر دو لبه است و تجربه بعد از انقلاب نیز این موضوع را تایید می کند، باید همزمان با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به سمتی حرکت کنیم که خودروی ایرانی از نظر کیفی جان مردم را به خطر نیندازد و مال مردم را از جیب آنها برندارد.»
ممنوعیت واردات و تولید خودرو بی کیفیت زیان ملی است
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عدم واردات خودروی خارجی منجر به تولید خودرو بنجل در کشور شود و کیفیت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا کند؛ در نهایت این موضوع به زیان ملی تبدیل می شود، گفت:
«کمتر کشوری وجود دارد که به اندازه ملت ایران تاوان و هزینه نگهداری تولید خودروی داخلی را پرداخت کرده باشد.»
همزمان با سیر صعودی قیمت خودرو در ایران هر بار خودروسازان، وعده ارتقای کیفیت را می دهند. وعده ای که بر اساس گزارش های سازمان بازرسی کیفیت خودرو تاکنون محقق نشده است.
خودروسازی ایران
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 60 سال است که ملت با توجیه حمایت از تولید داخلی و ساخت خودرو هزینه پرداخت می کند، ادامه داد:
«به صورت میانگین هزینه ای که کشورها برای تقویت تولید خودروی داخلی پرداخت می کنند حداکثر 15 سال است اما هزینه ای که ما برای تولید خودرو بی کیفیت داخلی پرداخت می کنیم نزدیک به 60 سال است، این موضوع اصلا مطلوب نبوده و توجیه عقلانی ندارد.»
از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد، خودروسازان و قطعه سازان؛ حال آن که هیچ کدام شان زیر بار این موضوع نمی روند. خودروسازان و قطعه سازان نه تنها به بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی توجه نمی کنند بلکه فقط به فکر راه های کسب درآمد خودشان یعنی افزایش قیمت ها هستند.
وی با تاکید بر اینکه خودروهایی که به مردم تحویل داده می شود هر روز کیفیت پایین تری دارند، عنوان کرد که مشتری حاضر نیست خودروی صفر کیلومتر را خریداری کند و به دنبال خودروی ساخت 5 سال گذشته می رود زیرا اعتقاد دارد که کیفیت ساخت آن بالاتر است این موضوع یک فاجعه صنعتی محسوب می شود، البته این موضوع به آن معنا نیست که دو خودروسازی بزرگ کشور را تعطیل کنیم.
آمار کشته شدن تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری است که بخشی از این اتفاقات ناگوار به ایمنی و کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی باز می گردد.
به گفته ادیانی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مجلس تعهد داده و پکیج زمان دار قابل اجرا را به مردم تحویل دهند. باید مشخص شود ما تا چه زمانی قصد داریم توجیه گر ندانم کاری و بی توجهی دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.
خودروسازان محصولات غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می دهند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه عدم واردات خودروی خارجی باید منجر به کیفی سازی و تولید خودرو صادرات محور در کشور باشد:
«همانگونه که تجربه نشان داده خودروسازان محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد را در قالب خودرو بزک کرده تحویل مردم می دهند و ملت به صورت جانی و مالی متضرر می شوند.»
اگر فکر جدی برای خودروسازی ایران نشود، نباید انتظار معجزه داشت. زیرا چرخه معیوب قطعه سازی بی کیفیت، مونتاژکاری و تولید خودروهای بی کیفیت و قدیمی و عرضه نادرست آن به مشتریان سبب عقب گرد صنعت خودروسازی در کشور شده و تا جایی پیش می رود که نه تنها توان رقابت خارجی در سطح بین المللی را نداشته بلکه حتی نمی تواند رضایت مشتریان داخلی خود را با عرضه محصولاتی متفاوت از گذشته به دست آورده و کیفیت شان را افزایش دهد.