بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : سلام دوست عزیز ما تحویل شهریور هستیم هنوز پیام تکمیل وجه نیامده ما وضعی بدتر از شما داریم همه بلاتکلیفیم
امید : به نظرم طرح خوبی هست، دلال میاد تبدیل میزنه سودشو هم میگیره، اینجوری ما کمتر تو نوبت برای تحویل اتومات میمونیم، بعید میدونم مصرف کننده تبدیل بزنه
X5 سفید بهمن403 : کارت سوخت را باید درخواست بدید.
شاهین : چرا پیامک تکمیل وجه نمیاد به کجا پناه ببریم از دست اینا خدایا
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : آقا به سلامتی و دل خوش ممنون از اطلاع رسانیتون
شاهین Gl✅ : شاهین Gl واریزی اول دی ماه تحویل هفته چهارم مهر منتظر پیامک تکمیل وجه
V1p تیتانیوم : تارا دستی v1p تیتانیوم تحویل 4 شهریور همچنان چشم انتظار فاکتور
ایمان : سود تاخیر کم شده؟ یا بعدا میدن؟
شاهین اتومات cvt : سلام پنجشنبه 16 اسفند تکمیل وجه. شنبه 18 اسفند سخا. تا الان فاکتور هم نشده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا تحویل 31 مرداد : آره برای من هم کسر شد،موقع تکمیل وجه سورن 725 میلیون بود ولی پرداخت من 674700 شد،گفت تخفیف خورده،چون طرح فرسوده ثبت نام کردم فکر کردم به خاطر طرح فرسوده هست!!! واقعا دلسوزن، دم مرامشون گرم 1 میلیارد نگرفتن😅 واقعا دارن با ضرر ماشین تحویل میدن😁
سورن 31 تیر پیش فروش : تکمیل وجه 30 اردیبهشت بود . امروز تحویلم دادن. دقیقا 110 روز طول کشید
دنابورسی تحویل19مردادتبدیل به 6نده : سلام رینگ آلمنیومی هستی کد ماشینت چنده؟
سورن 31 تیر پیش فروش : من چند بار پرسیدم نوع دریچه رو فقط وقتی که موتور ماشین رو میبینی مشخص میشه برقیه یا سیمی.
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : در جواب به 6 سرعته
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : امیدواریم که همینطور باشه
ساینا فوق العاده : سلام بله من پذیرش 11 بهمن هستم 18 شهریور فاکتور شد امروز 20 شهریور پلاک
فوق العاده 23 بهمن : اره منم دیدم قشنگ ری ده ... بودن به خودشون مسئولین فروش سایپا دم اونایی که رفتن گرم دم مامورین نیرو انتظامی هم گرم پشت مردم بودن و هیچ کاری با مردم نداشتن
فوق العاده 23 بهمن : اره تنها راهش همینه هر روز توی مرکز فروش سایپا تجمع کنیم و فیلم بگیریم
پیش : داداشم سریع انصراف بده ، بخدا قسم تا زمان دعوتنامت افزایش میخوری و اینکه بعد از پرداخت هم ماشین بهن نمیدن مثل ما الان دیگه تاخیر ها داره می کشه به چندین ماه من خودم 3 دارم میرم تو 4 ماه تاخیر دیگه