بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش ساینا s : لطفا کسی که دقیق میدونه اطلاع بده؟؟؟؟
ساینا : سلام دوستان پیگیری وضیت خودرو وقتی که یه مرحله به عقب بر میگرده تا چند روز بعد فاکتور میشه و تا چند روز بعد تحویل خودرو انجام میشه تو رو خدا هر که این مراحل گذرونده خبر بده یا هر کسی از دوستان که در جریان هست خواهش میکنم جواب بدید
امین : سلام بچه ها ماشین کسی بوده که فاکتوربشه؟
پانا پیش فروش 31خرداد : پانا قالپاق دوبار تبدیل اومد نزدم دیروز 29/3فاکتور شد
ساینا s : کسانی که یک مرحله عقب برگشتند چند روز بعد فاکتور شدن؟ چندروز بعد ساینا تحویل گرفتند؟ تو رو خدا جواب بدید
ساینا s : ببخشید شما چقدر وقت بعدش فاکتور شدی و تحویل گرفتی؟؟
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟