بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد 1 : چه تاریخی تحویلتون بود
مهدی : در جواب تارا دستی لااقل تاریخ تحویل رو هم میگفتی؟ در جواب دوست عزیز حسین، باید مدارک به همراه برگه سخا ببری نمایندگی و دو روز بعد از تحویل مدارک تا اماده برای صدور فاکتور تیک نخورد یا زنگ بزن ایرانخودرو یا برو نمایندگی انتخابی. یاعلی
تارا : تحویل کی بودی و چه رنگی؟
جوابیه سخت : حالا تو حی بگو با این قیمت نمیده چطور برا سابنا دوگانه داد. از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست از ماست که بر ماست نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی نیروی سایپا هستی
سام : تارا v4 تحویل ۳ شهریور دیروز فاکتور شد
X5 : انشاالله که همینطور است
صادقی جی 7 : سلام شرایط ما هم مثل شما ثبت نام اردیبهشت بوده برگ سبز کارت ماشین تحویل گرفتیم از ماشین خبری نیست
محمد : چرا چرت و پرت میگی چرا باید از تارا دستی گران تر باشه تارا دستی موتورش tu5 وقتی اطلاعات نداری شایعه نکن
j4 ثبت نام مرداد : سلام کسی میدونه ثبت نامی های مرداد کی فاکتور میشن
رضا x5 مشهد : ثبت نام ۷ اسفند فاکتور ۵/۱۹ ماشین تولید شده داخل پارکینگ پلاک و شاسی هم تعلق گرفته برگ گمرک صادر نشده بود که چهارشنبه نمایندگی گفت صادر شده انشاالله یک شنبه بارگیری میشه خودروهای دیگه اسفند هم به زودی تحویل میشن راست و دروغش با نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا 31شهریور : سلام دوستان سود تاخیر از زمان فاکتور شدن شروع میشه یا تاریخ تحویل؟
فروش اسفند : میانگین 10 روز دیگر تحویل میگیرید. بستگی به مسیر استان و باربری هم دارد
کارما : سلام،پارس زمستون تبدیل به سورن هستیم،واریزی20تیر،کسی میدونه تا چندم فاکتور شدن،و اینکه سرموعد تحویل میدن یانه؟
پاسخ به باقر : باقر جان حالا که بسلامتی تو ماشین گرفتی میشه بگی ماشین ما رو کی میدن اسفند 1402 ثبت نام و سیستمی 7 مراداد
میلاد : ماشین من 28حمل خودرو تیک سبز خورد رفت روی تحویل به نمایندگی داره می‌چرخه تحویل 31شهریور بودم پانا دستی ارتقاء یافته رنگ سفید ولی از نمایندگی 29هم زنگ نزدن به نظرتون فردا برم نمایندگی یا صبر کنم خودشون زنگ بزنن
میلاد : واسه ما تحویل شهریور بود واسه ما هم سود مشارکت صفر شد ولی نمیشه کاری کنیم دیگه هیچ سودی بهمون ندادن
Saipa saina : سلام کسی جوابمو نمیده اینجا ساینا 85گانه 15م شهریور تکمیل وجه کردم،25 م فاکتور شده ، 29 شهریور پلاک شده چراغ تحویل خاموشه ،کی تحویل میدن شماره پذیرش 11522208
امیر : انشاالله به شادی انشاالله که برای ما هم این هفته بیاد
مجید از تهران : حمید جان مبارکت باشه عزیز😘😘😘
حسین : سلام دوستان کسی که قرداد پیش فروش آبان و آذر داره و سود مشارکت 20 درصد یا 19 شکایت کرده ؟