بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

بازار یا بهاچار (ویکیپدیا) کلمه ای فارسی بوده که از ایران زمین قدیم تا امروز به معنای محلی برای تعیین  قیمت ها تعریف شده است. اما بازار فقط جایی برای شناخت و تعیین قیمت نبوده است و گرنه در تمامی سرزمین ها جاهایی بوده است که به محل عرضه عمده کالا ها اختصاص داشته است، اما آنچه که بازار ایران و فرهنگ بازار ایرانیان را متمایز از بقیه جهان می کرده، خصوصیت بازاریان بوده است که الگوی تجارت جهانی امروزه بر آن اساس پایه گذاری شده است. با گذری به بازارهای سنتی موجود در کشور، خصوصیت یکسانی را می توان در آنها یافت. در تمامی بازارها، محل کالاهای یکسان در کنار یکدیگر قرار داشته و مشتری می تواند از خیل ده ها عرضه کننده به انتخاب محصول خود بپردازد. اما چه چیز باعث می شده است که بازاریان را در میان آن همه رقیب، راضی به روزی خود کرده و برای نسل ها مسیر تجارت خود را ادامه دهند.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

کسی به یاد ندارد که شنیده باشد در گذشته یک بازاری به دلیل کسادی و رقابت بالا، چوب حراج را بر کالاهای خود زده و به تغییر شغل روی آورده باشد. کسی که وارد تجارت و بازار می گردید باید خصوصیت چندی را انتخاب و ذات خویش نهادینه می کرد. صداقت و امانت داری از اولین خصوصیات این افراد بوده که حتی خانواده خویش را به امانت دست ایشان می سپردند. اما نکته ای که در این مبحث به آن تاکید دارد، نه بحث امانت داری که خلق و خوی بازاریان است که در این روز ها به فراموشی سپرده شده است.بازاریان قدیم اولین اجرا کنندگان اصول مشتری مداری بوده اند. ایشان به دنبال مشتری لحظه ای و گذرا در صنف خود نبوده تا با فروختن آن جنس، کاری به مشتری نداشته باشد. دکان برایش آبرو و پاتوق و محل زندگی بود. اگر یک بازاری جنس نادرست به مشتری عرضه می کرد، آبرویی برایش باقی نمی نماند. از سوی دیگر در خیل آن همه رقیب، مشتری به راحتی دکان دیگری را برای خرید خود انتخاب می کرد. بازاری مجبور بود که مشتری را برای خود نگه دارد. با انواع و اقسام روش ها دل مشتری را به خود ببندد تا سراغ فروشنده دیگر نرود. اگر مشتری می خواست جنس خود را تعویض کند، برای بازاری مشکلی نبود. 

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

فرآیندها و سیستم ها در این بین برای نرساندن حق مشتری به او تعریف نشدند. بلکه در کوتاه ترین زمان مشتری به خواسته خود دست پیدا می کرد. مشتری به روش های مختلف می توانست صاحب کالا شود. یا آخر ماه به آخر ماه تسویه مالی خود را انجام می داد و یا روزانه حساب خود را تسویه می کرد و حتی اگر بازاری می دانست که خریدارش استطاعت پرداخت ندارد به نسیه کالای خود را می داد. در مواقعی هم به امانت کالای خود را به مشتری خود می داد و در تاریخ دیگر عین همان کالا را پس می گرفت. در سیستم بازار به معنای واقعی کلمه تکریم مشتریان جاری و ساری بوده است. بازاری می دانست که پیراهن تنش به خواست مشتری در تن او قرار دارد (استعاره ای زیبا از مرحوم حاج  آقای گرامی بزرگ موسس شرکت گلستان) و خود را بنده و غلام مشتری خود می دانست. بازاریان هرگز اخلاق خوش و حسنه را جایگزین رقابت ناسالم قرار ندادند. بازاریان به هیچ عنوان به قصد مشتری بیش تر، مشتریان رقبای خود را به چنگ نمی آوردند چرا که معتقد بودند که روزی در دست خداست و آن کس که اخلاق خوش دارد، خوش نام تر خواهد بود. تمامی موارد بالا، اصولی است که امروزه در پس از فروختن کالا به مشتری به عنوان خدمات مجزا به مشتری به عنوان اصول اولیه تجارت و توسعه بازار به کار می رود. سازمان ها به وضوح دریافته اند در دنیای رقابتی امروز – همانند همان چه در بازارها جریان داشت – این خوش اخلاقی و بها دادن به نیازهای بعدی مشتریان است که می تواند موجب دوام و بقای سازمان گردد.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

خواسته مشتریان در قبل از خرید کالا بسیار مشخص و بدیهی است. مشتری می داند چه می خواهد خرید نماید، چقدر می خواهد هزینه کند و حتی برنامه مصرف آن را نیز از هم اکنون در ذهن خود دارد. در اکثر مواقع مشتری امروزه می تواند بدون حضور مشاور فروش و با گشتی در اطلاعات موجود در اطرافش دقیقا به خواسته مورد نظر خود دست پیدا کند. اما آن چه که مشتری نمی داند نتایجی است که از انتخاب و خرید کالای خود حاصل می گردد. آن جاست که حضور پرقدرت فردی به عنوان مشاور در کنارش می تواند موجب وفاداری، اعتماد، تداوم تجارت فی مابین گردد. در خدمات پس از فروش نوین، سازمان ها با الگوبرداری از این رفتار پیشینیان ما، سعی دارند اصولی را به ما یادآوری کنند که خود به عمری در آنها زیسته ایم اما در اجرای آن ناتوان بوده ایم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بازار الگویی برای خدمات پس از فروش


بازار الگویی برای خدمات پس از فروش

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: M_AJ
9

مردم ایران مثل این کبوترا هستن که تا یکیش به یه سمت حرکت میکنه بقیه کور کورانه مسیرشونو عوض میکنن . البته حق هم دارن
هرکس تو این مملکت سود خودشو میخواد و براش مهم نیست که بقیه ضرر میکنن یا سود
13:41  1392/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی : حسین داداش کدام شهری منم بیام 14اذر هستم استان یزد شما کدام شهر هستی
حمزه شاهین جی : داداش کدام شهری منم بیام
30 دی : برای پرداختی های 710 تومنی، دعوت نامه حدود 1310 اومده.
مهدی مشهد : منم مثل شما است. تغییر نکرده
محمد : سلام برای گرفتن مبلغ دیر کردخودرو کجا باید شکایت کنم میشه راهنمایی کنید 5ماه هست تحویل گرفتم جواب درستی بهم نمیدن ممنون میشم راهنمایی کنید
محمد : من 5ماه ماشین کی ام سی x5تحویل گرفتم هنوز مبلغ دیرکرد ماشین بهمون تحویل ندادند کسی میدونه کجا باید شکایت کنم لطفا مراحلش بهم بگید
شاهین لگن : تا اموال شما به بدبختی میخندن اینام به ما ماشین نمیدن
شاهین cvt 11 اسفند : با سلام. تکمیل وجه 11 اسفند. 2 مرداد فاکتور شدم 5 مرداد پلاک
شاهین پلاس ۷ اردیبهشت : خوش به سعادتتون☺️مبارکتون باشه،الهی زودتر قسمت ماهم بشه و از این انتظار بیایم بیرون
شاهین پلاس مهدی : سلام دوستان 23مرداد 1403واریز وجه370ت کردم 25اسفند واریز وجه380ت کردم همان روز 25اسفند همان روز سخا انجام شد 30تیر فاکتور شدم 31تیر پلاک شد 4مرداد هم چراغ تحویل روشن شد امروز هم 5مردادزنگ زدم گفتن فردا صبح بیایید ببرید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارشام : 😇😇😇😇😇😇
س : سلام 31تیر فاکتور شده؟؟؟
امیر شیراز : سلام دوستان تکمیل وجه 10اسفند صبح فاکتور شدم متاسفانه عید زده بودم تحویل حضوری نمیدونم چکا کنم
صالح : تبدیل نزدی؟
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام ب جلیل من 21 ام اماده تحویل بودم دیروز حمل شد امروزم صدور اسناد تیک خورد
غلامعلی : من 31مردادم رانا پیش فروش طرح جوانی این نظرات و این تاریخای تخویلو میبینم کلا افسرده میشم تبدیل هم به من بدن وضعیت مالی من جوری نیست که بتونم پولشو جور کنم پول همین رانا هم یه زور جور کردم
15 بهمن : یاغی لطفا خاموش شو.نمیخواد واسه اردیبهشت ماهی ها تعیین تکلیف کنی
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام به نعیم برای من 15 روز طول کشید دیروز رفت تو حمل
اطلس بهمن : من برای اولین بار ماشین ثبت نام کردم و تابحال پلاک نداشتم و دیروز تکمیل وجه کردم نیازه برم سامانه سخا؟؟؟؟؟؟
امید : دوستان لطفا یه راهنمایی کنید اگه تجربه دارید دعوتنامه مهر برام اومده ولی بعید می دونم پولم تا مهلتش برسه اگه منقضی بشه چه اتفاقی میفته