شاید مرسدس بنز سازنده پیشرفتهترین، لوکسترین و پرفورمنس ترین خودروهای روی زمین باشد و هیچکدام اینها اتفاقی نیست. از زمان معرفی اولین خودروی بنزینی توسط کارل بنز در سال 1886 تاکنون مرسدس در زمره پیشگامان خلاقیتها و نوآوریهای ساختارشکن صنعت خودرو بوده است. خودروی پیشرانه عقب و سهچرخ برای همیشه حملونقل بشر را تغییر داد و همین موضوع راه را برای تولید محصولاتی که تا به امروز هم ادامه دارد هموار نمود. در ادامه شما را با حقایقی درباره مرسدس بنز که به گوشتان نخورده آشنا میکنیم. این مطلب جذاب را از دست ندهید!
زمانی که دایملر پیشرانه عمودی یک سیلندر را که با بنزین کار میکرد در سال 1885 اختراع کرد از فریمی چوبی بر پایه یک دوچرخه استفاده نمود. این اختراع جذاب نام دایملر ریت واگن را به خود گرفت که امروزه از آن با عنوان اولین موتورسیکلت واقعی نام برده میشود.
کارل بنز در سال 1886 اختراع خود یعنی خودروی سهچرخ بنزینی را ثبت نمود. همسر بنز خانم برتا بنز بدون اطلاع کارل توانست مسافتی حدود 200 کیلومتری را در سراسر آلمان طی کند. این خودروی سهچرخ از پیشرانه چهارزمانه تک پیستونه ی 954 سیسی استفاده میکرد. این پیشرانه در آن زمان قدرت قابلتوجه 0.9 اسب بخاری داشت.
پیش از آنکه خودروهای بنزینی خالص همهگیر شوند خودروسازان به دنبال تولید خودروهای هیبریدی الکتریکی و بنزینی بودند؛ و مرسدس بنز نیز اولین خودروی هیبریدی خود را معرفی کرد. این خودرو دارای پیشرانه بنزینی در جلو به همراه داینامویی بود که دو پیشرانه در عقب را به راه میانداخت. این خودرو به حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت میرسید.
تا تابستان سال 1924 تمامی خودروهای مرسدس بنز دارای ترمزهایی برای چهار چرخ بودند و این امر تعهد مرسدس به ایمنی را نشان میدهد. در سال 1931 شاهد معرفی مرسدس بنز 170 بودیم که دارای سیستم تعلیق در هر چهارگوشه خودرو بود. این خودرو دارای فنرهای تخت در جلو و فنرهای پیچشی خلاقانه در بخش عقب بود.
اکثر خودروهای مسابقهای مرسدس بنز و برخی از مدلهای پرچمدار و سفارشی این برند دارای رنگ مشهور نقرهای بودهاند اما تاکنون به دلیل انتخاب این رنگ فکر کردهاید؟ خودروی مسابقهای مرسدس بنز با نام W25 در سال 1934 در نوربرگ رینگ حضور یافته بود، این خودرو که دارای بدنهای آلومینیومی و رنگی سفید بود باید زیر 750 کیلوگرم وزن میداشت تا اجازه حضور آن در مسابقه صادر میشد اما این خودرو یک کیلوگرم سنگینتر از عدد یاد شده بود. تیم مسابقه مرسدس تصمیم گرفت تا رنگ خودرو را پاک کند و نتیجه آن تولید خودروی نقرهای درخشانی شد که در پایان قهرمان و این رنگ هم به یک نماد بدل شد.
در سال 1951 و زمانی که اکثر آمریکاییها فکر میکردند هر چه بزرگتر بهتر، مهندس مرسدس بنز به نام Béla Barényi تحقیقی انجام داد که نتیجه آن وجود سلولهای ویژهای در داخل بدنه خودرو بود که در زمان وقوع تصادف دفرمه میشد. این مناطق مچاله شده به توزیع نیروی تصادف در مناطق مختلف کمک میکرد. از سال 1959 به بعد این نوآوری در محصولات مرسدس به کار گرفته شد.
در حال حاضر AMG بیش از 50 مدل مختلف مرسدس را ارتقا داده و بنابراین این بازوی پرفورمنس تجربه بسیار زیادی در تیونینگ گیرای پیشرانه، سیستم تعلیق و… محصولات مرسدس دارد. برند پرفورمنس مرسدس بنز در دهه 60 میلادی توسط دو مهندس موتور اسپورت اسبق دایملر-بنز تأسیس گردید. آنها پیش از تأسیس شرکت خود سدان 300 SEL 6.8 (خوک قرمز) کاملاً ارتقا دادند. این خودرو در مسابقات 24 ساعته اسپا در سال 1971 شرکت نمود. AMG بطور رسمی در سال 1990 به مرسدس پیوست.
هماکنون ترمزهایی که در زمان فشار سنگین پا روی آنها قفل نمیکنند در اکثر خودروها دیده میشوند. این ترمزها باعث حفظ جان افراد زیادی شده زیرا راننده همچنان میتواند خودرو را کنترل نماید و شاید هم از وقوع تصادف پیشگیری کند. مرسدس بنز برای اولین بار با همراهی بوش در دهه 70 میلادی این تکنولوژی را معرفی و سپس در سال 1978 آن را روی S کلاس نصب کرد. اندکی بعدتر اکثر محصولات این خودروساز بهصورت استاندارد با ترمزهای ضد قفل عرضه شدند.
با سابقه حدود یک قرنی در تولید خودروهایی پیشرفته و ایمن، محصولات امروزی مرسدس بنز واقعاً لوکس هستند. خوشبختانه از طریق برنامه پیش از خرید تأیید شدهی مرسدس بنز CPO میتوانید یک خودروی نمادین را با قیمت مناسبتری بخرید. مهمتر از همه اینکه تمامی محصولات CPO شده مرسدس بنز دارای گارانتی با کیلومتر نامحدود برای 5 سال هستند.
خودروهای خودران هماکنون خبرهای زیادی را به خود اختصاص دادهاند اما در دهه 90 میلادی مرسدس بنز سیستم خودرانی را روی S کلاس W140 1995 نصب کرد. این خودرو که دارای میکرو پردازندههای زیادی بود بیش از 1600 کیلومتر را در اتوبانها طی کرد و بدون دخالت راننده به سرعتهای قابلتوجهی هم رسید. نهایتاً این سیستم باعث شکلگیری جدیدترین تکنولوژیهای ایمنی مرسدس بنز شده است.
مرسدس بنز که تعهد خود به کیفیت را در همهجا نشان داده از طریق برنامه CPO خود طیف وسیعی از خودروها شامل سدان ها، کوپهها، استیشنها و شاسی بلندها را ارائه میکند. این خودروها توسط تکنسینهای ماهر مرسدس تأیید میشوند. این امر باعث تضمین وجود خودرویی سالم و خاص میشود.