وزارت صنعت، احتکار خودرو توسط خودروسازان را تکذیب کرد

 

وزارت صنعت، احتکار خودرو توسط خودروسازان را تکذیب کرد

 
حساب توئیتر وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی، آن را غیرمنطقی خواند.
 
 
مدتی است که شایعه احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ این موضوع باعث واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و مسئولان شده است. کار به جایی رسید که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و حساب توئیتر وزارت صنعت، معدن و تجارت به این مسأله واکنش نشان دادند.  
 
بنا به اظهارات وزارت صنعت، ایران خودرو و سایپا، روزانه بیش از ۳ هزار خودرو تولید می‌کنند که عملیات تجاری‌سازی و واگذاری آن‌ها به مشتری حداکثر هفت روز طول می‌کشد. با توجه به پیش فروش بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا که بعضی تا پاییز ۹۸ نیز انجام شده است، احتکار خودروهای پیش فروش شده، منطقی به نظر نمی‌رسد و طرح مساله احتکار و تحویل ندادن خودرو در چنین شرایطی غیر منطقی است و احتکار خودرو برای خودروسازان توجیه اقتصادی ندارد.
 
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در واکنش به خبر احتکار خودروسازان گفت:
 
سازمان بازرسی در سه ایستگاه برای نظارت بر کار خودروسازان مستقر شده است و بنابراین در این زمینه نظارت مستقیم دارد. علاوه بر این با توجه به حجم تولیدی خودروها این مسأله در شرایط کنونی نه تنها نمی‌تواند به عنوان مشکل اساسی بازار خودرو مطرح شود، بلکه منطقی هم به نظر نمی‌رسد زیرا در‌واقع سازمان بازرسی در خودروسازی مقیم است و همه فعالیت‌ها را زیر نظر دارد. بنابراین اتهام احتکار خودرو منطقی نیست.
 
سعید باستانی با اشاره به تغییر قیمت‌ خودروهای داخلی گفت:
 
تغییراتی که در بازار خودور اخیراًً اتفاق افتاده با افزایش قیمت متفاوت است. اما بالا رفتن قیمت‌ خودروهای داخلی بعد از تغییر نرخ ارز طبیعی است. بخش زیادی از قطعات خودروهای تولیدی از خارج از کشور وارد می‌شوند و این باعث تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار این خودروها شده است. در تولید خودرو، برخی قطعات را وارد کرده و قطعاتی هم داخل کشور تولید می‌شوند، اما همان قطعات داخلی هم از نظر مواد اولیه به خارج از کشور وابسته‌اند.
 
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به خبر احتکار خودروسازان گفت:
 
برای مثال فرمان در تولید خودرو یک قطعه داخلی است. اما مواد اولیه این قطعه در داخل کشور وجود ندارد، یا قطعاتی که عموما در سپر خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مواد پلیمری، فولاد، مس و آلومینیوم استفاده می‌شود؛ این فلزات به صورتی که بتوان از آن‌ها در این صنعت استفاده کرد در داخل وجود ندارند و تولیدکننده مجبور به وارد کردن آن‌هاست.
 
با توجه به اظهارات منتشر شده در حساب توئیتر وزارت صنعت، نمی‌توان هیچ‌ کدام از خودروهای موجود در بازار را تولید داخل دانست؛ زیرا همه این محصولات به نوعی وابسته به خارج از کشور هستند و تأمین ارز برای خرید قطعه یا مواد اولیه برای آنها، الزامی است. این اظهارات به نوعی در تضاد با ادعاهای قبلی مبنی بر تولید خودروی بومی به نظر می‌رسد. با این حال، آشفتگی کنونی بازار خودرو، نیازمند توجه جدی دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی است. کمترین انتظار مصرف‌کنندگان و اقشار جامعه‌، بازگشت آرامش به بازار خودروی داخلی و تنظیم بازار از طریق عرضه‌ی محصولات با قیمت منطقی است.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد