خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 

خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 
درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و تحریم های امریکا علیه ایران آغاز شد، مشکلات صنعت خودرو از جمله نحوه خرید و فروش خودروها تا خدمات پس از فروششان نیز کلید خورد؛ تا جایی که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند در صورت ادامه مشکلات حواشی خودروهای وارداتی، کاهش خدماتی همچون گارانتی، سرویس های دوره ای و نبود قطعات و لوازم یدکی بازار را با حدود یک میلیون مشتری ناراضی مواجه خواهد کرد.
زمزمه های افزایش قیمت خودروهای وارداتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت از ابتدای امسال و همراه با نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرد. در همین راستا، خدمات پس از فروش و تهیه قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز در بخش قیمت روند صعودی پیش گرفت. 
 
این در حالی است که از اوایل مردادماه امسال ترخیص نشدن قطعات خودرو که تا کنون نیز ادامه یافته است، به خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به ویژه دارندگان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی آسیب هایی وارد کرده، به گونه ای که حتی برخی سرویس های دوره ای که روی برگه گارانتی ذکر شده بود نیز حذف شده و در برخی موارد با دریافت هزینه صورت می گیرد.
 
البته برخی شرکت ها یا شعب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی می گویند که به دلیل نبود قطعات و لوازم یدکی کافی علاوه بر افزایش قیمت، امکان تعمیر ندارند و برخی سرویس های دوره ای یا کاهش یافته و یا دیگر به صورت رایگان انجام نمی شود.
 
حال این پرسش مطرح است، در شرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی پیش گرفته اند و هر روز بر حباب آن ها در بازار افزوده می شود و از طرفی دیگر خدمات پس از فروش آن ها با مشکل تامین قطعه مواجه است، چگونه می تواند بازار خود را همچنان سر پا نگه دارد و با کمبود تقاضا همراه نشود. چرا که مشتریان خودروهای لوکس و وارداتی خواهان خودروهای با کیفیت خاص و متفاوت از خودروهای داخلی هستند و شاید هرگز مشتریان خودروهای پر آپشن، خودروهای داخلی و حتی مونتاژی ها را خریداری نکنند. 
 
 علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر بالغ بر 630 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا 10 سال موجود است، که اگر این تعداد از نبود قطعات خودرو و کیفیت سرویس دهی و خدمات پس از فروش ناراضی باشند، مشکلات متعددی در کمین این صنعت خواهد بود». 
 
شکوهی عنوان می کند:« همین مشکل قطعا درباره محصولات مونتاژ داخلی نیز امکان پذیر است، چرا که قطعا این رویه برای خودروهای مدل کیا سراتو ساپیا، گروه چانگان و محصولاتی که سن زیادی برای مونتاژ ندارند، پیش می آید». 
 
کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« با افزایش تولیدات خودروهای مونتاژ و  ادامه مشکلات ذکر شده، ممکن است نارضایتی حدود یک میلیون نفری از دارندگان این خودرو ها را شاهد باشیم. چرا که اگر این افراد نتوانند از خودروی خود استفاده کنند یا خودریشان هر روز با کمبود قطعات یدکی همراه باشد، تا حدی سرمایه شان از دست رفته تلقی می شود». 
 
شکوهی تصریح می کند: «در این میان نباید تنها خودروهای وارداتی را مد نظر قرارداد؛ چرا که همین مشکلات برای خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی (CKD) نیز رخ می دهد، اما نکته اصلی این است که در حال حاضر خدمات پس از فروش در چه سطحی از کیفیت ارائه می شوند و آیا میزان رضایت مدنظر را برای خریداران رقم می زند؟». 
 
او ادامه می دهد:« اکنون به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری ازکالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند». 
 
به گفته شکوهی، گرچه نرخ تامین قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی اعلام شده است، اما در عمل همان هم اجرایی نشده ودر نهایت قطعات با ارز آزاد به بازار می رسند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« تجربه نشان داده، نرخ ارز مبادله ای برای واردات قطعات خودرو تنها در حد گفتمان است و در عمل اجرایی نخواهد شد که در ادامه آن، قطعات به سختی به بازار مصرف می رسد و به طور طبیعی کیفیت قطعات نیز با کاهش همراه خواهد شد». 
 
او می افزاید: « ادامه این روند نتیجه ای مثبت در بر نخواهد داشت، چرا که نتیجه این روند وجود تعداد زیادی مشتری ناراضی خواهد بود». 
 
شکوهی در پاسخ به اینکه اکنون باید یا تعداد زیادی از دارندگان خودروهای وارداتی که خودروهایشان نیاز به سرویس های دوره ای و تامین قطعات و لوازم یدکی دارد، اما قطعاتی موجودنیست و باید چه راهکاری اجرایی شود، تاکید می کند:« به طور طبیعی افرادی که خودروهای وارداتی را با نرخ بیشتری خریدار می کنند، به دنبال کیفیت محصول و رضایت بیشتری هستند و نیاز به حس بهتر در رانندگی دارند. اما این حس تا جایی ادامه می یابد و در صورتی است که قطعاتی نباشد تا این خودرو به خوبی حرکت کند، دیگر آن خودرو با قیمت بالا به کاری می آید؟». 
 
 به گفته او، با ادامه روند کمبود قطعات خودروهای وارداتی، ناگهان پس از مدتی، آرامش در رانندگی با خودروهای چند صد میلیون تومانی و لوکس، درست برعکس به نقطه عدم آرامش تبدیل خواهد شد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: «حال اگر متولیان صنعت خودروسازی نتوانند برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش خودروهای فروش رفته اقدامی انجام دهند، در آینده با حجم زیادی از مشتریان شاکی و ناراضی مواجه خواهند بود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خدمات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی e : ایران خودرو گرون کرد،حا لا نوبت سایپا هست .به خدا ظلمه لعنت بر ظالم ..
سینا : ظاهرا برای تمام اسفندی ها سفید شیری زدن متأسفانه
مریم : دوستانی که ماشینشو‌ن فاکتور شده چه رنگی براشون زده میبینم بعضی ها میگن تغییر کرده به سفید شیری ،یعنی میخوان اون رنگ رو بدن حالا واقعا حقیقت داره؟
مهراد : سلام دوستان من ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم ۲۰ اسفند هم سخا رو تحویل دادم دیروز فاکتور شد وامروز صبح پلاک شد وامشب هم نگاه کردم دیدم زده تحویل خودرو روشن شده بود من شهرستان هستم بنظرتون کی ماشین بدستم میرسه ممنون میشم راهنمایی کنید ایا سود تاخیر هم شاملم میشه
J7 : دوستان تعرفه واردات و دارن کاهش میدن،اونایی که ماب التفاوت دادن بدونن که توی قرار داد خورده دیون دولتی در زمان تحویل،باید مبلغ و کم کنن یا برگردونن
T9 ثبت نام 13 آذر : منم موافقم پلاکارد بنویسیم برای تجمع چند نفر باشیم مزاریم فیلماشو اینستا رسانه ای میشه
Mojtabaa : 16شهريور اقساط هم بوده
سعید : من‌که جی ال رو بگیرم‌میفروشم میذارم روش جک اس۵ میگیرم. اتوماتیک!!!
سامان : سکوت کن بهتره ممد گفت گرون میکنن
محمد2 : دوستانی که دعوتنامه نیومده براشون هیچ. ولی اونایی که دعوتنامه GL, اومده و منتظر G هستن و تبدیل نمیزنن اونم با قیمت 597 میلیون بشینید تا سایپا با این قیمت بهتون شاهین با سانروف بده. یه کمم بشینید موتور تیوفایوپلاس میذاره روش با گیربکس دو کلاجه و سقف شیشه ای پانا.!!!!! این پیامم اینجا ثبت میشه. امروز 21 خرداده. منتظر افزایش 200 میلیونی باشید!!! یه سانروف پیزوری نقره داغتون خواهد کرد. زور هیچ کسم به اینا نمیرسه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : مثل اینکه شما کلا بی خبری.دیوان عدالت اداری کلا وزارت صمت و شورای حمایت رو از قیمت گذاری خارج کرد.رای ابطال داد.با این روند احتمالا خودرو بزودی میره بورس کالا
اینفو : دوستان منظورتون از پیش فروش ها احیانا اونایی نیست که تکمیل وجه کردن دیگه درسته؟ چون ما تکمیل وجه کردیم و 617 پرداخت کردیم و قاعدتا دیگه پولی از ما نمی گیرن..اگه غیر از اینه لطفا بفرمایید
محسن 28بهمنی : سلام دوستان من امروز ماشینم راازنمایندگی گرفتم ایشالاقسمت شماهم بشود
نادم : 173 دیگه
ساینا دوگانه : سلام اگه تبدیل بزنیم چقدر دیگه باید بریزیم واریزی اول 225تومن بوده
امیر حواله پرسنلی تکمیل 1 اسفند : دادا من 7 خرداد فاکتور 10 خرداد پلاک هنوز نرسیده تهران!!!!!
امین : سلام اگه فروش فوری بودین و همه رو پرداخت کردین شامل حالتون نمیشه ولی اگر پیش فروش بودین باید هرچقدر دعوت نامه اومد پرداخت کنین
207 : افزایش قیمت برای پیش فروش ها که هنوز دعوتنامه صادر نشده فقط به نصف مبلغ خودرو تعلق میگیره کامل تعلق نمیگیره برای فروش فوق العاده که تکمیل وجه کردن شامل افزایش قیمت نمی شود.
شاکی طلس : منم تحویلم اسفند 403 بوده و یک بار افزایش قیمت بهم خورده بازم اگر بازم افزایش بدن شامل حالم نمیشه ینی ؟ با همون قیمت 529 ت فاکتور میکنن؟
شاکی طلس : دوستان من فقط واریز مرحله اول خرداد 403 داشتم تا الان یه بار افزایش قیمت خورده 100 ت باز مجددا می خوان گرون کنن بازم افزایش قیمت مجدد هم شامل ما میشه یا نه ؟ اینو کسی پرسیده ؟