نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : خداروشکر ایشالا این اوضاع هم به خوبی و خوشی تمام بشه و کشور عزیزمون مثل همیشه شاد و امن باشه🙏🏻🙏🏻
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست