نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امید
0

اینجا هست که میفهمیم چقدر پراید خوب هست که اصلا اپشن نداره.واقعا باید از خودرو سازی سایپا تشکر کنیم که ۲۰ سال زود تر به این تحقیقات پی برده
19:33  1397/06/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم J4 : داداش مبارکت باشه، چجوری متوجه شدی بارگیری شده؟
علیرضا ۱ : بسلامتی لطفا تاریخ تکمیل وجه و سخا رو هم اعلام کنین
سعید ۳ابان : سلام برای من نوزده میلیون وچهارصدوسی هزار سودتاخیر امروز واریزکردن واریزی ۳ابان فاکتور ۵دی
و : سلام‌من ثبت نام مردادماه بودم،امروزشاسی خورد،دیگه نمیدونم کی پلاک و بیمه میشه و بارگیری
محسن : چون اینجا غالبا دارن دروغ میگن؛ مشفقی جان.
اکبر رینگ : سلام به همگی دوستان امروز با سایپا تماس گرفتم کارشناس سایپا گفت اونایی که تا تاریخ دوم بهمن ماه سخا براشون تایید شده فاکتور شدن یعنی تعدادی از تحویل بهمنی ها هم هنوز فاکتور نشدن و خبر فاکتور واریزی های اسفند دوروغه
X5 : سلام شماره قرداد شما‌چنده
محسن اسفند ماه : عزیزان بتازگی متوجه شدم خودرو بنده فاکتور کردن، خداحافظ گروه خداحافظ عظیم زاده، خداحافظ خانعلی آچینگیان از زابل، خداحافظ تهران، خداحافظ ایران
رضا : بالاخره ماشین من هم بارگیری شد به سمت تهران جی 4 خاکستری ثبت نام 13 آذر اقساطی تحویل 60 روزه شاسی 25 اسفند بیمه 26 اسفند پلاک 30 فروردین بارگیری 7 اردیبهشت
بستان j4 : خروج و بارگیری از کجا فهمیدین؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه : سلام میگم چند روز بعد تبدیل 75 به 100 خودرو فاکتور میشه تکمیل وجه 18 دی تحویل 30 اسفند بگید لطفا
سورن دوگانه : بله رو خط شخصی اومد
سورن دوگانه : پیامک رو خط شخصی حتما باید بیادتافعال بشه
سعید : سلام دوگانه تکمیل وجه 20اذر امروز تیک حمل خودرو فعال شد
اریزو 6 پرو مشکی : سلام دوستان این و من از سایت خود شرکت که نمایندگیی 777 گذاشته برداشتم نمیدونم دلیل نگه داشتن ماشینهای مدل 403 که فاکتور شدن چیست طبق این حرف خودشان باید تحویل بدن که حتی قبول نمیکنند که این و خودشان نوشتن .همه میتونند تو اینترنت سرج کنند دیون دولتی بعد که اومد برید داخل خوب بخونید ..........درحاضر خودروهای شرکت مدیران خودرو که فاکتور آنها تا قبل از 1404 صادر شده با اتکا به نرخ اعلامی سال 1403 برای دیون دولتی، امکان تحویل به خریداران را دارند و حتی خودروهایی که بایستی در سال 1403 تحویل داده می‌شدند و این اتفاق برای آنها نیفتاده نیز مشمول نرخ سال گذشته هستند اما پس از این تاریخ در واقع قیمت خودرو برای خریداران به صورت غیرقطعی محاسبه می‌شود. این اتفاق به این دلیل است که باید نرخ دیون دولتی در سال 1404 ابلاغ شود تا قیمت نهایی برای مصرف کننده معلوم شود.
سورن دوگانه 75لیتری : سلام دوستان تکمیل وجه 19دی تحویل 30 اسفند امروز واسم تبدیل به 100اومد رفتم نمایندگی تبدیل زدم مابه التفاوتم شد 5300000که اونم پرداخت کردم
سارا : سایت کارزار کسی هست برای اعتراض ردیف کنه
کوییک قرمز سفید زاهدان : 0913 567 2561 پذیرش شدم
کوییک قرمز سفید زاهدان : چقدر جالب پذیرش پشت سرهم هستیم شماره پذیرش: : 11917520
دوگانه 30 بهمن : در جواب خسروی،مال منم همینه،شما مال کدوم شهر هستید؟