نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امید
0

اینجا هست که میفهمیم چقدر پراید خوب هست که اصلا اپشن نداره.واقعا باید از خودرو سازی سایپا تشکر کنیم که ۲۰ سال زود تر به این تحقیقات پی برده
19:33  1397/06/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد