آغاز فصل جدید خودروسازی در ایران/ طعم تلخ تحریم های آمریکایی زیر دندان خودروسازی

 

آغاز فصل جدید خودروسازی در ایران/ طعم تلخ تحریم های آمریکایی زیر دندان خودروسازی

 
در نهایت روز موعود فرا رسید و طبق وعده ترامپ مبنی بر اجرای دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران، وعده ها اجرایی شد. 
 
همان تحریم هایی که این بار با اولویت صنعت خودروسازی آغاز به کار کرد و معلوم نیست به کدام صنعت ختم می شود. تحریم هایی که شاید در روزهای ابتدایی و ساعات اولیه چندان به صنعت خودرو سخت نگذشت، اما به دریج اثرات آن در این صنعت نمود یافت و خروج شرکای خارجی کم کم آغاز شد. 
 
حالا دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که در راستای آن خروج 10 شرکت صنعتی قطعی شده است، از امروز 15 مردادماه آغاز شده و هنوز مشخص نیست آیا راه برگشتی باقی مانده یا فصل جدید فعالیت های صنعتی در راه است؟ 
 
 
اما در طول دو ماه گذشته، از راس دولت تا کارشناسان صنعت خودرو، اظهارات زیادی مبنی بر خوب و بد اجرای دور جدید تحریم های امریکا علیه صنعت خودروسازی مطرح کرده اند.  به گونه ای که برخی از مسئولان بر این باورند اجرای تحریم های امریکایی برای صنعت خودروسازی ایران جوکی بیش نیست و برخی کارشناسان نیز بر این باورند با اجرای تحریم ها، نه تنها بازار واردات خودرو لطمه می خورد، بلکه تولیدات داخلی نیز در مسیر سرازیری قرار می گیرند و تولیدات با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. 
 
اکنون، در راستای اعلام خروج امریکا از برجام و اجرای دور دوم تحریم ها، پژو و رنو فرانسه خروج خود از صنعت خودروسازی ایران را رسما اعلام کردند و اکنون صنعت خودروسازی ایران منتظر تصمیم نهایی این دو شرکت است تا هر چه زودتر ماندن یا رفتن قطعی خود و نحوه ادامه فعالیت یا عدم همکاری با ایران را اعلام کنند. 
 
از طرفی دیگر اعلام شده، واردات قطعات منفصله نیز از ابتدای شهریور ماه ممنوع است  و دیگر هیچ قطعه خودرویی منفصله حتی از چین وارد ایران نخواهد شد. از این رو صنعت خودروسازی ایران روزهای سختی پیش رو دارد و به گفته کارشناسان و مسئولان دولتی، باید تولیدات داخلی و حمایت های دولت از کالای داخلی افزایش یابد. اما این مهم در صورتی اجرایی خواهد شد که ایران توانایی تولید و خودکفایی در بسیاری از مواد اولیه را برعهده داشته باشد و بتواند از حداکثر طرفیت خود برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی به کار گیرد.
 
البته نظرات متعددی حول خودکفایی و افزایش تولیدات داخلی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران مطرح است، چرا که برخی کارشناسان بر این باروند که هنوز پتانسیل های زیادی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد و برخی دیگر بر این باورند با آغاز تحریم ها ماه های ابتدایی صنعت خودروسازی ایران با کاهش قابل توجهی از تولیدات داخلی مواجه خواهد شد و پس از مدتی توان ارتقا دانش فنی و رقابت با بازار های خارجی را بدست می آورد.
 
از سویی دیگر، بازار خودروهای داخلی و خارجی مدنظر است، چرا که در مدت اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بازار خودرو به شدت ملتهب شد و تا حد زیادی قدرت خرید متقاضیان کاهش یافت. از این رو تا زمان ثبات قیمتی و تعدیل قیمت ها، باید منتظر آرامش بازار بود. 
 
 
علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « در حال حاضر فضای کسب و کار ایران دچار تعلیق در فعالیت شده است، از این رو باید منتظر ماند تا تصمیم نهایی ترامپ مشخص شود و پس از آن بدانیم چه چیزی در انتظار ایران خواهد بود.  اما در همین زمان، این وضعیت به مثابه اتاق تاریکی است که کسی نمی دادند  در داخلش چه می گذرد؟ »
 
او می افزاید: « با نگاهی به شواهد موجود، مشاهده می شود که تحریم ها دوباره برگشتند و تعداد زیادی از برندها یا در حال خروج از ایران هستند و یا به زودی خارج می شوند، همچنین برخی شرکت های چینی نیز در حال خروج از صنعت خودروسازی ایران هستند.» 
 
به گفته شکوهی، یکی از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر صنعت خودرو ایران، تغییر نرخ ارز و افزایش سه برابری ارز از ابتدای امسال تاکنون بود که در کنار آن نیز ممنوعیت واردات خودرو نیز اعمال و باعث آشفتگی بزرگی در کسب و کار خودرو شد.»
 
این کارشناس ادامه می دهد:« در همین زمان، شرکت های مرتبط با واردات خودرو و صنعت خودروسازی به تعدیل نیروها روی آوردند که همین امر معظل بیکاری در این صنعت را رقم زد که در آینده ای نزدیک اثرات آن بر اقتصاد و جامعه نمود بیشتری دارد». 
 
افزایش قیمت خودرو، کمترین آسیب به صنعت خودروسازی 
شکوهی اظهار می کند:« ازابتدای امسال تاکنون عوامل متعددی بر بازار خودرو اثر گذار بودند تا در نهایت بازار کسب و کار خودرو در سال 97 را با چالش های متعددی همراه کنند که البته کوچکترین آن افزایش قیمت خودرو بوده است.»
 
او می افزاید: « به طور کلی، چالش هایی همچون تامین قطعات خودرو، خدمات پس از فروش برای دارندگان خودروهای خارجی و کاهش کیفیت و سرویس دهی آن ها، خیل عظیم بیکاران در صنعت خوردوسازی و قطعه سازی کشور از جمله اثرات تصمیم های اعمال شده برای صنعت خودرو ایران است که می تواند آفت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بر داشته باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آینده تولیدات داخلی و ادامه فعالیت خودروسازان داخلی پس از تصمیم های بین المللی برای صنعت خودرو ایران چه خواهد شد، تاکید می کند: « در واقع خودروسازی داخلی جدای از مشکلات ذکر شده نخواهد بود، چرا که در حال حاضر برندهایی که در زمینه تولید خودرو و قطعات در کنار شرکای ایرانی فعالیت می کردند خبر خروجشان را داده و حتی برخی دیگر از شرکت  ها نیز حجم بازار خودرو را در ایران کاهش داده اند که محدود شدن فعالیت ها و تولیدات در آینده را نوید می دهد.»
 
به گفته او، اما برخی تولیدات داخلی همچون سمند، پراید و تیبا سهم بازار بزرگ تری را بدست خواهند آورد. 
 
شکوهی تصریح می کند: « البته در بخش تولیدات کاملا داخلی نیز، بازهم به برخی قطعات خارجی نیاز است که این امر موجب کاهش تولید خواهد شد». 
 
او می افزاید: « با تصمیم جدید دولت مبنی بر شیفت قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به سمت عرضه کنندگان خودرو، قطعا بازار خودروهای داخلی نیز شاهد افزایش مجدد قیمت خودرو و در مقابل تحکیم رکود خواهد شد.» 
 
این کارشناس صنعت خودر با اشاره به اینکه کسب و کار و صنعت خودر ایران هنوز پتانسیل دارد می گوید: « بازار خودرو هنوز پتانسیل دارد، اما به طور کلی چرخ صنعت است که به دلیل مسایل به وجود آمده اقتصای به خوبی نمی چرخد و به طور کلی اقتصاد و  صنعت با سستی و مواجه شده اند، اما همچنان این امیدواری وجود دارد تا باورهای درست در زمینه پتانسیل های تولید به جامعه و صنعت برگردد.»
 
در دور اول تحریم های امریکا علیه صنایع ایران، شرکت هایی همچون  بوئینگ، جنرال الکتریک، مرسک، پژو، زیمنس و توتال از ایران خارج شدند و تعداد دیگری شرکت نیز در صف انتظار هستند که رنو نیز در این صف قرار دارد و قطعا خبر ماندن و رفتن رنو و ادامه فعالیت های این شرکت در زمینه تولید و واردات قطعات خودرویی از امروز به بعد منتشر خواهد شد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد