آغاز فصل جدید خودروسازی در ایران/ طعم تلخ تحریم های آمریکایی زیر دندان خودروسازی

 

آغاز فصل جدید خودروسازی در ایران/ طعم تلخ تحریم های آمریکایی زیر دندان خودروسازی

 
در نهایت روز موعود فرا رسید و طبق وعده ترامپ مبنی بر اجرای دور جدید تحریم های امریکا علیه ایران، وعده ها اجرایی شد. 
 
همان تحریم هایی که این بار با اولویت صنعت خودروسازی آغاز به کار کرد و معلوم نیست به کدام صنعت ختم می شود. تحریم هایی که شاید در روزهای ابتدایی و ساعات اولیه چندان به صنعت خودرو سخت نگذشت، اما به دریج اثرات آن در این صنعت نمود یافت و خروج شرکای خارجی کم کم آغاز شد. 
 
حالا دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که در راستای آن خروج 10 شرکت صنعتی قطعی شده است، از امروز 15 مردادماه آغاز شده و هنوز مشخص نیست آیا راه برگشتی باقی مانده یا فصل جدید فعالیت های صنعتی در راه است؟ 
 
 
اما در طول دو ماه گذشته، از راس دولت تا کارشناسان صنعت خودرو، اظهارات زیادی مبنی بر خوب و بد اجرای دور جدید تحریم های امریکا علیه صنعت خودروسازی مطرح کرده اند.  به گونه ای که برخی از مسئولان بر این باورند اجرای تحریم های امریکایی برای صنعت خودروسازی ایران جوکی بیش نیست و برخی کارشناسان نیز بر این باورند با اجرای تحریم ها، نه تنها بازار واردات خودرو لطمه می خورد، بلکه تولیدات داخلی نیز در مسیر سرازیری قرار می گیرند و تولیدات با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. 
 
اکنون، در راستای اعلام خروج امریکا از برجام و اجرای دور دوم تحریم ها، پژو و رنو فرانسه خروج خود از صنعت خودروسازی ایران را رسما اعلام کردند و اکنون صنعت خودروسازی ایران منتظر تصمیم نهایی این دو شرکت است تا هر چه زودتر ماندن یا رفتن قطعی خود و نحوه ادامه فعالیت یا عدم همکاری با ایران را اعلام کنند. 
 
از طرفی دیگر اعلام شده، واردات قطعات منفصله نیز از ابتدای شهریور ماه ممنوع است  و دیگر هیچ قطعه خودرویی منفصله حتی از چین وارد ایران نخواهد شد. از این رو صنعت خودروسازی ایران روزهای سختی پیش رو دارد و به گفته کارشناسان و مسئولان دولتی، باید تولیدات داخلی و حمایت های دولت از کالای داخلی افزایش یابد. اما این مهم در صورتی اجرایی خواهد شد که ایران توانایی تولید و خودکفایی در بسیاری از مواد اولیه را برعهده داشته باشد و بتواند از حداکثر طرفیت خود برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی به کار گیرد.
 
البته نظرات متعددی حول خودکفایی و افزایش تولیدات داخلی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران مطرح است، چرا که برخی کارشناسان بر این باروند که هنوز پتانسیل های زیادی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد و برخی دیگر بر این باورند با آغاز تحریم ها ماه های ابتدایی صنعت خودروسازی ایران با کاهش قابل توجهی از تولیدات داخلی مواجه خواهد شد و پس از مدتی توان ارتقا دانش فنی و رقابت با بازار های خارجی را بدست می آورد.
 
از سویی دیگر، بازار خودروهای داخلی و خارجی مدنظر است، چرا که در مدت اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بازار خودرو به شدت ملتهب شد و تا حد زیادی قدرت خرید متقاضیان کاهش یافت. از این رو تا زمان ثبات قیمتی و تعدیل قیمت ها، باید منتظر آرامش بازار بود. 
 
 
علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « در حال حاضر فضای کسب و کار ایران دچار تعلیق در فعالیت شده است، از این رو باید منتظر ماند تا تصمیم نهایی ترامپ مشخص شود و پس از آن بدانیم چه چیزی در انتظار ایران خواهد بود.  اما در همین زمان، این وضعیت به مثابه اتاق تاریکی است که کسی نمی دادند  در داخلش چه می گذرد؟ »
 
او می افزاید: « با نگاهی به شواهد موجود، مشاهده می شود که تحریم ها دوباره برگشتند و تعداد زیادی از برندها یا در حال خروج از ایران هستند و یا به زودی خارج می شوند، همچنین برخی شرکت های چینی نیز در حال خروج از صنعت خودروسازی ایران هستند.» 
 
به گفته شکوهی، یکی از عوامل بیرونی تاثیرگذار بر صنعت خودرو ایران، تغییر نرخ ارز و افزایش سه برابری ارز از ابتدای امسال تاکنون بود که در کنار آن نیز ممنوعیت واردات خودرو نیز اعمال و باعث آشفتگی بزرگی در کسب و کار خودرو شد.»
 
این کارشناس ادامه می دهد:« در همین زمان، شرکت های مرتبط با واردات خودرو و صنعت خودروسازی به تعدیل نیروها روی آوردند که همین امر معظل بیکاری در این صنعت را رقم زد که در آینده ای نزدیک اثرات آن بر اقتصاد و جامعه نمود بیشتری دارد». 
 
افزایش قیمت خودرو، کمترین آسیب به صنعت خودروسازی 
شکوهی اظهار می کند:« ازابتدای امسال تاکنون عوامل متعددی بر بازار خودرو اثر گذار بودند تا در نهایت بازار کسب و کار خودرو در سال 97 را با چالش های متعددی همراه کنند که البته کوچکترین آن افزایش قیمت خودرو بوده است.»
 
او می افزاید: « به طور کلی، چالش هایی همچون تامین قطعات خودرو، خدمات پس از فروش برای دارندگان خودروهای خارجی و کاهش کیفیت و سرویس دهی آن ها، خیل عظیم بیکاران در صنعت خوردوسازی و قطعه سازی کشور از جمله اثرات تصمیم های اعمال شده برای صنعت خودرو ایران است که می تواند آفت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بر داشته باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آینده تولیدات داخلی و ادامه فعالیت خودروسازان داخلی پس از تصمیم های بین المللی برای صنعت خودرو ایران چه خواهد شد، تاکید می کند: « در واقع خودروسازی داخلی جدای از مشکلات ذکر شده نخواهد بود، چرا که در حال حاضر برندهایی که در زمینه تولید خودرو و قطعات در کنار شرکای ایرانی فعالیت می کردند خبر خروجشان را داده و حتی برخی دیگر از شرکت  ها نیز حجم بازار خودرو را در ایران کاهش داده اند که محدود شدن فعالیت ها و تولیدات در آینده را نوید می دهد.»
 
به گفته او، اما برخی تولیدات داخلی همچون سمند، پراید و تیبا سهم بازار بزرگ تری را بدست خواهند آورد. 
 
شکوهی تصریح می کند: « البته در بخش تولیدات کاملا داخلی نیز، بازهم به برخی قطعات خارجی نیاز است که این امر موجب کاهش تولید خواهد شد». 
 
او می افزاید: « با تصمیم جدید دولت مبنی بر شیفت قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به سمت عرضه کنندگان خودرو، قطعا بازار خودروهای داخلی نیز شاهد افزایش مجدد قیمت خودرو و در مقابل تحکیم رکود خواهد شد.» 
 
این کارشناس صنعت خودر با اشاره به اینکه کسب و کار و صنعت خودر ایران هنوز پتانسیل دارد می گوید: « بازار خودرو هنوز پتانسیل دارد، اما به طور کلی چرخ صنعت است که به دلیل مسایل به وجود آمده اقتصای به خوبی نمی چرخد و به طور کلی اقتصاد و  صنعت با سستی و مواجه شده اند، اما همچنان این امیدواری وجود دارد تا باورهای درست در زمینه پتانسیل های تولید به جامعه و صنعت برگردد.»
 
در دور اول تحریم های امریکا علیه صنایع ایران، شرکت هایی همچون  بوئینگ، جنرال الکتریک، مرسک، پژو، زیمنس و توتال از ایران خارج شدند و تعداد دیگری شرکت نیز در صف انتظار هستند که رنو نیز در این صف قرار دارد و قطعا خبر ماندن و رفتن رنو و ادامه فعالیت های این شرکت در زمینه تولید و واردات قطعات خودرویی از امروز به بعد منتشر خواهد شد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : دوست عزیز نمایندگی مزخرف تحویل شما داده ، آخرین سود مشارکت هایی که محاسبه شده در زمان ارسال دعوتنامه تکمیل وجه ، مربوط به تحویلی های هفته چهارم آذر 1403 بوده و بعد از اون دیگه سود مشارکت رو نمیدن و فقط سهم تورمی رو محاسبه میکنن ، مهر 1402 قیمت درب کارخانه 546 م بوده ما 290 تومن دادیم که میشه 53 درصد از قیمت اون زمان ، اسفند 1403 قیمت درب کارخانه بوده 623 م که اختلافش میشه 77 م که 53 درصدش رو حساب کنی میشه 41 م و فقط همین رو کم میکنن یه 5 تومن هم برای تاخیر در ارسال دعوتنامه کم میکنن ، همین و بس ، عوارض و بیمه و ... رو هم با نرخ سال 1404 محاسبه میکنن که قیمت برای ما میشه همون 689.5 م که دوستان اعلام میکنن تو گروه
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : نما از نمایندگی چندین بار پرسیدیم حضوری گفتن که سودمشارکت به همون میزان درصد که تو قرار داد نوشته حساب میشه حالا نمیدونم چندوقت یه بار یکی میاد اینجا یه چیزی میگه ومیره قصد منصرف کردن دارن خدامیدونه
بهمن : اخه ۱۰ ماه تاخیر سایپا چرا ماشین نمیده خدا باعث بانیشو لعنت کنه دوساله پول گرفتن ماشین نمیده سایپا
شاهین g : درود دوستان همونطور که قبلا گفتم باز این پیاممو کپی میکنم که هرکس بیاد در جریان باشه روز شنبه 11 مرداد بیشرف هرکسی که یه 4 لیتری بنزین دستش نگیره نیاد دم شرکت سایپا حتی اگه شده آب بریزین تو 4 لیتری بیاین دم سایپا تا به حقمون برسیم تا چیزی نگیم همینه که هست ماشین بده نیستن شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه شنبه 11 مرداد ساعت 9 جلوی درب شماره 1 کیلومتر 17 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) – جنب خیابان دارو پخش لطفا شما هم در گروه هایی که عضو هستین این پیامو نشر بدید به تمامی کانالهای خودروهای سایپا اطلس شاهین سی وی تی شاهین پلاس کوئیک همه اطلاع داشته باشن و حتما چک کنید تجمع های بعدیم اطلاع رسانی میشه بزرگترین تجمع اعتراضی سایپا بشه صدامونو همه بشنون که چقدر این شرکت ظلم میکنه موفق باشین
شاهین جی : بله متاسفانه نمایندگی شهرستان ما هم همین جواب رو به من دادند ، گفتن دیگه کاری از دست ما بر نمیاد غیر از اینکه بگیم آقا ما شرمنده شما شدیم ، گفتن برین چه شرکت چه دادگستری هرجا رفتین ما پشت شما هستیم تا حقتون پامال نشه
شاهین جی : سلام دوستان منم ایشالله میام ،من از استان بو شهر ای خدا خواست فردا حرکت میکنم تا شنبه 11مرداد به جمع شما برسم ، لطفا یه آدرس دقیق بهم بدین ،تا نخام سرگردون بشم
علی x5 دی ۴۰۳ : حاجی چجوری بهمن ماهی ها اینقدر فاکتور شدن من اول دی نقد پول دادم هنوز شاسی نشده روز ده بار تهران و نمایندگی و دفتر منطقه ای زنگ زدم فایده نداره فقط میگ صبر کن
بیژن : درود ، قرارداد شما تحویل سیستمی اش چه روزی است ؟
حماد : دوستان ب نظر میاد تنها راهمون تجمعه دست رو دست بزاریم سایپا بما ماشین نمیده من خودم از زنجان میام ۱۱ مرداد حالا زیاد انتظاری از بچهرهای شهرستان ها نیست ولی ب خاطر خودشونرورمالشونم کشده باید بیان ولی بچه های تهران کرج لطفا همیگی تشریف بیارید
بهمن : اینجا داد بیداد کردن فایده نداره، زنگ بزن قاطی کنن سرشون، میتونن برید تجمع، مملکت ما ول هست هشکی پشت هشکی نیست، هرکار دوست دارند میکنن مشت دزد کثیفی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : داداش منبع خبرت کجاست ؟ ما که چیزی پیدا نکردیم
اطلس آذر ماهی : سلام آره لطف کنید شماره بدید برا هماهنگی باید باهم در تماس بود
الیاس رویان کهنوج کوییک S : یه بنده خدایی دیروز با مشخصات بنده اعلام کرده بود که فاکتور شدم واقعا زبونش خیر بود هر کسی هستی که الان پیام منو داری میخونی میخاستم بهت بگم که خداییش چشم برزخ داری منو مونا خانم بالاخره فاکتور شدیم انشالله آزادی قسمت همه
نازی : سلام مبلغ جریمه اتون چند شده تا الان
الیاس رویان کهنوج کوییک S : با سلام صبح پنجشنبه بخیر بنده 4خرداد تکمیل وجه کوییک s تحویل فوری 30روزه با تاخیر 35روزه بالاخره همین الان فاکتور شد انشالله به حق امام حسین همتون فاکتور بشین❤️❤️
تحویل : ما که 25فاکتور شدیم،دنا بورسی،پیشفروش،هنوز تحویل ندادن.
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : الان نگاه کردم فاکتور شد انشالله قسمت همه
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : سلامت باشید تکمیل وجه 28 فروردین
5دنده فوری تحویل مرداد : 100درصد فاکتور میشی.پیش پیش مبارک باشه
هادی : دوستان 11 اسفند کسی فاکتور شده؟