۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

 

۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

سال‌ها پیش خانواده‌هایی که قصد سفر جاده‌ای را داشتند، ساعت‌های ابتدای صبح را انتخاب می‌کردند یا در حالت پایین بودن تمام شیشه‌ها به‌حرکت ادامه می‌دادند. برخلاف خودروهای امروز، ۴۰ سال پیش سیستم تهویه به‌صورت استاندارد در خودرو وجود نداشت و سیستم‌های مدرن در طول سال‌ها تحقیق توسعه یافته‌اند. بسیاری از افراد نکته‌ی خاصی را در استفاده از سیستم تهویه مطبوع یا کولر خودرو درنظر نمی‌گیرند و هروقت که احساس نیاز باشد، کولر روشن می‌شود. متخصصان شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات (SEAT) پس از بررسی‌های دقیق، ۵ عادت نامناسب در استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو را شناسایی کرده‌اند. بر اساس نتایج پژوهش متخصصان این شرکت، استفاده‌ی نادرست از سیستم تهویه خودرو می‌تواند با کاهش تأثیرپذیری آن، افزایش دمای کابین را به‌دنبال داشته و حتی در زمان عکس‌العمل راننده و کم‌آبی بدن هم نقش داشته باشد.
 
 
تفاوت دمایی ۱۰ درجه‌ی سلسیوس فضای داخلی خودرو  می‌تواند زمان عکس‌العمل انسان را تا ۲۰ درصد یا برابر حالتی که درصد الکل خون ۰.۵ درصد در دمای بالاتر از ۳۵ درجه سلسیوس است، کاهش دهد. این روزها در بیشتر کشورهای جهان، دمای هوا بیشتر از ۳۰ درجه‌ی سلسیوس هم می‌رسد؛ رانندگانی که هرروز در جاده‌ها هستند یا مسافران جاده‌ای، هر دو در معرض خط کم‌آبی بدن قرار دارند. در چنین روزهای گرم تابستان، پس از پارک خودرو دمای داخلی آن به بیش از ۶۰ درجه‌ی سلسیوس هم خواهد رسید. شاید در این شرایط اولین اقدام هر فرد روشن کردن سیستم تهویه باشد اما باید بدانیم که با این‌کار، هوای گرم فضای داخلی را به‌گردش درمی‌آوریم.
 
 
انجل سوآرز، یکی از مهندسان سئات به این‌صورت رانندگان را راهنمایی می‌کند:
 
قبل از روشن کردن سیستم تهویه، به‌مدت یک دقیقه درها و پنجره‌ها را باز کنید را دمای کابین به‌صورت طبیعی پایین‎تر شود. در سیستم تهویه، سردی دما مدنظر نیست بلکه بیشتر جهت چرخش هوا در کابین مهم است. جهت دریچه‌های هوای سیستم تهویه باید به‌سمت بالا باشد نه به‌سمت صورت سرنشینان. در این شرایط، هوای در تمام کابین به‌گردش در می‌آید و تمام سرنشینان (جلو و عقب) سردی دما را احساس می‌کنند.
 
جهت دریچه‌های هوای کولر یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که باید همیشه بخاطر داشته باشیم. اگر سرنشینان ردیف عقب در هنگام روشن بودن سیستم تهویه از دمای بالا شکایت می‌کنند، حداقل کمی از مشکل به‌جهت تنظیم‌شده‌ی دریچه‎ها مربوط است. در ادامه به ۵ اشتباه رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو اشاره می‌کنیم.
 
۱- استفاده نکردن از حالت خودکار سیستم تهویه
 
تقریباً در سیستم تهویه‌ی بیشتر خودروها، دکمه‌ی حالت خودکار با نوشته‌ی «AUTO» تعبیه شده است. توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از کابین خنک و درعین‌حال رهایی از بخار شیشه‌ها، حالت خودکار سیستم تهویه را فعال کنید. در تمام خودروها این حالت برای تنظیم بهترین شرایط طراحی شده است تا سرنشینان و راننده بدون دغدغه از سفر و سواری لذت ببرند. معمولاً استفاده از یک حالت سیستم تهویه و چرخش یک جهتی، بخار شیشه‌ها و کاهش دید را به‌دنبال دارد.
 
۲- جهت مستقیم دریچه‌های هوا به سرنشینان
 
تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌خصوص در هنگام رانندگی به سمت خود هوای خنک لذت‌بخشی را به‌همراه دارد ولی با این‌کار از گردش هوای خنک در فضای داخلی خودرو جلوگیری می‌شود. بهترین حالت برای کاهش دمای کابین و استفاده‌ی تمام سرنشینان از کولر خودرو، تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌سمت بالا است. در این حالت گردش هوای خنک به‌طور کامل در کابین انجام می‌پذیرد.
 
۳- روشن کردن کولر به‌محض نشستن پشت فرمان
 
یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در استفاده از سیستم تهویه، روشن کردن آن به‌محض ورود به خودرو است. در این روزها با پارک خودرو به‌فاصله‌ی چند دقیقه، دمای کابین بالا می‌رود و هر فردی پس از نشستن در این خودرو، در اولین اقدام به‌دنبال دکمه‌ی روشن کردن کولر می‌رود. باید توجه کرد که در این شرایط، کارایی سیستم تهویه به‌شدت پایین می‌آید و درحقیقت هوای گرمی که در هنگام پارک خودرو در کابین حبس شده بود، حالا با روشن شدن کولر در فضای داخلی گردش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید درها و پنجره‌ها را یک یا دو دقیقه باز کرد تا هوای کابین تعویض شود و سپس از سیستم تهویه استفاده کرد. اگر این‌کار انجام نشود، سرنشینان با کم‌آبی بدن و اثرات دیگری مشابه شرایط مصرف الکل مواجه خواهند شد.
 
۴-  رسیدگی نکردن منظم به سیستم تهویه
 
مانند روغن موتور، تایرها و روغن ترمز، اجزای سیستم تهویه هم نیازمند رسیدگی منظم هستند. توصیه شده است که پس از ۱۶ هزار تا ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، فیلترهای کابین تعویض شوند؛ تعویض نکردن فیلترها کارایی سیستم تهویه را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
۵- روشن نکردن سیستم تهویه در صبح
 
با اینکه دما در فصل تابستان گرم است، اما گاهی اوقات صبح‌های این فصل دمای خنک‌تر و قابل تحمل‌تری دارد. معمولاً در این شرایط نیازی به‌روشن کردن سیستم تهویه احساس نمی‌شود اما بهتر است که درصورت پیش‌بینی یک روز گرم، کولر در حالت خودکار فعال شود. شاید اوایل صبح هوا مطبوع‌تر باشد اما به‌سرعت شرایط تغییر می‌کند و بخار شیشه‌ها در کابین پدیدار می‌شود.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تهویه , کولر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پارسا : متاسفانه هنوز گیربکس های اتومات در خودرو های ایرانی بی نقص نیست برای همین تارا دستی پیشتهاد می شود،البته که در صورتی که نقایص گیربکس های اتومات چانچه برطرف شود حتما تارا اتومات بهتر هست.
مهدی شاهین پلاس اسفندی : ظاهرا تا 6 شهریور واریز اولیه دعوت نامه صادر شده بقیه باید منتظر باشن
محمد j4 : موعد تحویل اسفند ثبت نامی ۲۹اذر تازه دیروز فاکتور خورد
شاهین : مبارکتون باشه به شادی سوارش بشین
ابراهیم : واریز اولیه یکم شهریور تکمیل وجه 18اسفند ..هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
تارا امین : سلام دوستان تارا موعد تحویل ۳۰ بهمن. امروز به نمایندگی شهر رامشیر رسید گفتند بعد از یکی دو روز دیگه بیا تحویل بگیر رفتم دیدمش بدنه همش خاکی شده گفتند توی راه باران زد و کثیف شده انشالله قسمت همه بشه و این هم دیگه آخرین پیام میدم با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه هموطنان عزیز موفق باشید
شین : سلام،منم مردادماه ثبت تام کردم دیروز شاسی و امروزبیمه شد،دیگه کی‌پلاک بشه و تحویل بگیریم رو فقط از خدامیخوام ،انشالله که هممون دیگه تکرار نکنیم این اشتباهو
وحید : محسن هیچی ندار کجایی منبر خالیه، مستفیض کن برادرهات رو بی شرف
وحید : خانعلی راه افتادی؟
یدالله رحمانی تنگ برد سفید : سلام اینجانب جانباز 35/درصد هشت سال دفاع مقدس و برادر شهید لطف الله رحمانی هستم من ازطريق گوشی ثبت نام خودرو داخلی نمودام ولی برحسب. اتفاق پیامک.من حذف شد بنیاد شهید شهرستان بهبهان هیچ گونه کمکي بمن نمیکنندکه.چکاربایدبکنم.توراخون.شهیدان.کمکی بمن بکنیدمن وهمسرم چندین سال است اجاره نشین هستيم لااقل باپول پیشی که پیش صاحب خانه دارم.وفروش خودرو.شایدبتوانم.یک.طبقه دومی یک سرپناهی که فقط مال خودمان باشداخرعمری راحت وبدون دقدقه سرمایه اجاره راحت می‌شویم نظرمان اول به خدا است بعدبه شماکه کمکي درحق من وهمسرم انجام بدهیدتشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : سلام نه هنوز گزینه حمل خودرو هم 2 روزه تیک خورده. روی گزینه تحویل به نمایندگی میچرخه ولی هنوز نرسیده. این قصه سر دراز دارد...
محمد : سلام همه مراحل تیک خورده به جز مرحله تحویل خودرو و از موعد تاریخ سیستمی هم گذشته است به جای تحویل خودرو نوشته شده کشیدن شده کسی اطلاع دارد منظورشان چیست
فاطی 28 مهر اطلس g : سلام دیروز به آذری طرح مادران g فاکتور شده اسفندتکمیل وجه کرده بعد ما مهرماهی ها نمیدونم خار داریم فاکتور نمیشیم خدا لعنتشون کنه
حسام 2 : سلام هنوز شما تحویل نگرفتید
ساینا : سلام. دقیقا چ تاریخی تکمیل وجه انجام دادی؟؟
بعد فاکتور : کسی میدونه بعد فاکتور شدن شماره شاسی از کجا میشه فهمید چه سایت یا صفحه ای باید بریم اگر میدونید اطلاع رسانی کنید این سوال خیلی هاس ممنون
آریویرزن : سلام و درود آقا توحید وقت بخیر من یه فروش فوق العاده خریدم واریز 7 بهمن نمایندگی انتخابی این بنده خدا شهرستانی در استان دیگه هست چطور میتونیم نمایندگی تغییر بدیم که ارسال بشه شیراز؟
اشتری : تا کنون قیمت روز خودرو …..توسط مدیران خودرو اعلام نشده.اما به محض اعلام نهایی توسط مدیران خودرو در همین صفحه این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.این متن تو سایت 777 مربوط به قیمت خودروها نوشته شده.پس فعلا خبری نیست
شیخ زاده : صبح همه دوستان فاکتور میشید ♥️
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂