استقبال خصوصی ها از طرح نوسازی خودرو

 

استقبال خصوصی ها از طرح نوسازی خودرو

 
سال 82 بود که اولین نامه اسقاط خودروهای فرسوده تصویب و آیین نامه ای نیز برای آن در هیات دولت تشکیل شد. اما از آن زمان تاکنون دولت دائما به واسطه مواجه با کسری بودجه در رابطه با بحث های این چنینی از جمله بحث خودروهای فرسوده با سکته مواجه شد و پس از تغییر دولت، مجددا در سال ۸۷، آئین نامه دیگری در دولت تصویب شد. در این آیین نامه نیز بحث‌های حمایتی وجود داشت، اما این طرح ها هنوز هم به واسطه کسری بودجه های دولت در طول این سال ها، ناقص مانده است.
 
 گرچه بارها دولت به حمایت از اسقاط خودروهای فرسوده به پا خواسته است، اما باید به طور معمول سالانه حدود 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو از رده خارج می شد که البته این امر هر ساله به دلایل متعددی همچون کافی نبودن طرح های حمایتی دولت از این بخش و در نهایت کسری های بودجه به تعویق افتاد و باعث شد تا دولت از اجرای این طرح ها سربلند بیرون نیاید و همواره ظرفیتش برای اجرای این چنین طرح ها کاهش یابد. 
 
دهه 90، سبک دیگر اسقاط خودروهای فرسوده برای وارداتی ها 
اما اوایل دهه 90 بود که دولت مصوبه ای برای وارد کنندگان خودرو در نظر گرفت تا هر واردکننده خودرو یک گواهی اسقاط دریافت کند. به همین جهت این مصوبه در سال ۹۳ تقویت شد؛ بدین معنا که در مصوبه سال ۹۰ که مقرر بود به ازای هر خودروی وارداتی دو دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، در این سال این طرح تقویت و مقرر شد به ازای هر خودروی وارداتی، چهار خودرو اسقاط شود!
 
البته این روند تا چندی پیش ادامه داشت؛ اما ناگهان دولت با مصوبه خود مبنی بر معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده تولیدی شان، مقرر کرد تا واردکنندگان به ازای هر خودرو باید شش گواهی اسقاط ارائه کنند و همین امر نه تنها وارد کنندگان را درگیر مشکلات اسقاط کرد، بلکه موضوع اسقاط خودرو نیز از دایره فعالیت های دولتی خارج شد. 
 
همزمان با همین اتفاقات، سایت ثبتارش بسته شد و واردات خودرو کاهش یافت تا جایی که امروز واردات خودرو به طور کلی ممنوع اعلام شده و این امر دور نمای اسقاط خودرو را با مشکلاتی بیشتر پیش روی می آورد؛ چرا که باید بر اساس آنچه وارد و تولید می شد، وارد کنندگان معادل 140 هزار خودرو را به پروسه اسقاط می سپردند. 
 
البته طی سال های اخیر دولت طرح هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفت که از جمله موفق ترین آن ها، طرح نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور بود که این طرح با مشارکت بخش خصوصی و دولتی میسر شد. همچنین از بهمن ماه سال گذشته و پس از دستور ریاست جمهوری، نوسازی 202 هزار دستگاه خودروی سنگین نیز مطرح و از اواخر اسفند ماه نیز این طرح با مشارکت دستگاه های دولتی کلید خورد. اما برخی کارشناسان و فعالان این بخش نیز بر این باورند نه تنها اجرای تمام و کمال این طرح به سه سال زمان نیاز دارد، بلکه در حال حاضر نیز نیازمند تسهیلات ویژه ای است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ممکن است با تعویق در اجرا همراه شود. 
 
امیر سیفی زاده- کارشناس فنی و اسقاط خودرو- با اشاره به اجرای طرح های اسقاط خودروهای سبک و سنگین می گوید: « نوسازی 202 هزار دستگاه خودرو سنگین از سوی دولت، چندان جدی گرفته نشده است در حالی که دستگاه های مربوطه دولتی در تلاش هستند تا ابزار اجرایی و عملیاتی این طرح مهیا شود». 
 
او می افزاید: « در حوزه خودروهای سنگین همچنان مشکل وجود دارد، چرا که به نظر می رسد تامین این خودروهای سنگین در شرایط فعلی اقتصادی تا حدی مشکل است. از این رو با وجود مشکلات اقتصادی متقاضی در چه صورتی می خواهد خودروی خود را نوسازی کند؟».  
 
سیفی زاده تصریح می کند:« در موضوع نوسازی خودروهای سنگین بخشی فرهنگسازی و بخشی اقتصادی است. این روزها برخی صاحبان خودروهای هر چند با متوسط سن 30 سال، در حال گذران زندگی هستند و در صورتی که اقتصاد داخلی و بین المللی با کاهش تردد همراه شوند، صاحبان خودروهای سنگین نیز ترجیح می دهند نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام نکنند».  
 
به گفته این کارشناس فنی خودرو، از طرفی دیگر ممنوعیت واردات می تواند به اسقاط خودرو لطمه وارد کند. چرا که بارها اعلام شد با ممنوعیت واردات خودرو اسقاط خودروهای فرسوده نیز با کندی و مشکل همراه می شوند. 
 
براساس آمارهای موجود از انجمن اسقاط خودرو، در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم از این بخش کسب درآمد می کنند. همچنین بیش از دو میلیون و 500 هزار گواهی اسقاط خودرو در انتظار هستند و هر روز تصمیمات دولتی به مشکلات این بخش می افزاید. حال  به نظر می رسد با فعال شدن طرح های اسقاط خودرو و حمایت همه جانبه دولت از این بخش، نه تنها حدود 90 هزار شغل فعال تر می شوند، بلکه این امکان وجود دارد تا سایر مشاغل مرتبط با اسقاط خودرو ایجاد و پویا شوند و به طور کلی کسب و کاراین بخش رونق یابد و دیگر خبر تعطیلی مراکز اسقاط خودرو چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نباشیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نوسازی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
.شاهین.‌ خرداد : دوستان‌کسی‌می‌دونه‌اینا‌شاهین‌Gهای‌سانروف‌دار مدل404داخل‌دیوار‌ و‌ نمایشگاه‌ها‌از‌کجا‌میاد ?
شاهین جی : هر کسی که میخواد صاحب ماشین بشه حتما وقت بزاره بیاد وگرنه دوباره داستان جنگ شروع بشه ماشین دیدیم ندیدیم .سایپا هم دنبال همینه چون دزدتشریف دارن .داستان قطعه و سانروف و.... همه الکیه .مگه میشه دو تا خودروساز تو یه کشور فعالیت بکنن بعد یکی تمام قطعاتشو داشته باشه بعد سایپا بگه من قطعه ندارم حتما پول قطعه سازو مثل پول ما دزدیده اونم قطعه نمیده بهش .
حمزه شاهین جی : هی لعنت ب آدم مغز پوک هرچی بدبختی میکشیم دست اینها هسته ا خدایا مارو دست اینها نجات بده ۱۳ آذر ۶۰۰ میلیون پول دادم کار گر بنا هستم چچی شر ور میکنین
شاهینGl : الانglتا‌چه‌تاریخی‌فاکتور‌شد
شاهین : آقای‌سجاد‌ ۲۷‌ماه‌انتظار‌‌‌‌‌بخاطر‌‌موتور‌‌پراید‌که‌‌ توربوش‌‌ کردن بس‌نیست‌ اگه‌بنز‌Gکلاس‌بود‌تا‌الان‌‌داده‌بودنش‌ شما‌احتمالا‌ ‌کارگر‌سایپا‌هستید
یاسین : سلام. بنده هم دقیقا شرایط شما رو دارم. تبدیل کردم به شاهین gl. درصورتی که درخواستم شاهین g بوده. پسرم 3 سالش بود که بحث خرید ماشین شاهین شروع شد... الان 5 سال و نیم شده و مدام میپرسه پس این ماشین شاهینمون رو کی سوار میشیم؟ خجالت میکشم که بگم فعلا دوره ابتدایی رو بخون... انشالله شاید دوره متوسطه!!!!!!!
تارا : تارا v4 که بهتره چرا دارید عوض میکنید؟
علی واریزی ۲۶اسفند : سلام دوستان دیروز هم روبروی وزارت صنعت و معدن تجمع بوده فیلم هاش تو سایت هست
شاهین جی اردیبهشت : سلام شنبه اگه تعطیل بشه که هیچ. اگه نشد همه باید جمع بشیم واسه اعتراض ‌.البته تو گروه شاهین اتومات ساعت ۹ اعلام کردن واسه تجمع ولی تو گروه شاهین جی ساعت ۱۱ رو اعلام کردن به نظرم ساعتشو باید یکی کنیم تا تعداد معترضین زیاد بشه .
شاهینcvt_mojtaba : امروز یا فردا اگر فاکتور شدید لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : شماره قراردادتون چنده؟
ساینا دوگانه تکمیل 27 اسفند : سلام شما پیش فروش چه ماهی بودین و کدوم نمایندگی
عمار : کوییییک s شهریور کی فاکتور میشه دعوتنامه 20 تیر پرداخت و سخا
مونا s : من اصن اردبیل نیستم این کیه به جای من چرت و پرت میگه
خان : بیمه طلایی واست زده برو بگو نمی خوام بعد اگه خواستی خودت تو بازار بگیر نصف قیمت
Asir : 207 پانا مرداد امکانش هست توضیح بدی پیش فروش بودی ؟ تبدیل به رینگ المینیوم بودی یا قالپاق ؟ لطفا کامل توضیح بده و شش رقم اول قراردادت هم بگو
کوییک GXL : وضعیت فاکتور کوییکS و RS بهتر از کوییک GXL وGXRL هست
3تیر : سلام داداش نگران نباش چند روز دیگ فاکتور میشی من تحویل 3تیر بودم ردیف قراردادم 1541040بود دیروز فاکتور شد پروندات دیر ارسال شده تا چند روز دیگ فاکتور میشی پرونده من ارسال 18فروردین بوده مال شما 26فرودین
اطلس جی اسفند1403 : بنظرت راه انصراف هست که میگی مردم باز دارن واریز میکنن وقتی پول فاسد شده بی ارزش شده راه دیگه ی هم مانده
انطلس : سلام. تکمیل وجه 11 اسفند 403 سخا هم 11 اسفند 403 رنگ سفید مشکی هنوز فاکتور نشدم سایپا داره به ریخت همه ثبت نام کننده ها میخنده. جالب با این همه تاخیر و بی تفاوتی نسبت به مردم باز هم ملت شریف دارن پول میریزن برای شرکت مفت خور سایپا خلایی هر چه لایق