نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 

نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 
خودروهای سنگین سهمی 23 درصدی  در تهران و سایر کلان شهرهای ایران دارند که تعداد آن‌ها چیزی حدود 203 هزار دستگاه است که اکثر آن ها فرسوده هستند و در صف اسقاط جای گرفته اند.
 
بر همین اساس سال گذشته سازمان راهداری به همراه دولت و با حمایت چندین سازمان دیگر، اعلام کرد که برنامه‌ای سه ساله برای نوسازی 203 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین دارد و در تیر ماه سال 97 فاز اول این برنامه اجرا خواهد شد. همزمان با این برنامه، مراکز اسقاط هم به واسطه فروش برگه‌های اسقاط، موظف هستند تا خودروهای فرسوده را اسقاط کند.
 
همزمان با این فعالیت‌ها، اخیرا دولت هم اعلام کرد که یک بودجه 10 میلیارد دلاری به این برنامه تخصیص می‌دهد. همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، بنا بر این شد تا سیستم بانکی در سه سال 1397، 1398 و 1399 به ترتیب مبالغ، شش، هفت و هشت هزار میلیارد تومان را برای خرید خودروهای تجاری تولید داخل اختصاص دهد که بر اساس آن معادل 30 درصد از قیمت خودروها را به صورت تسهیلات برای مشتریان تامین می‌کند.
 
با تمامی این اوصاف، طرح نوسازی که قرار بود از اول تیر ماه اجرا شود، همچنان منفعل باقی مانده و خبری از آن نیست.
 
یکی از ارکان اجرای طرح نوسازی، فروش مجوز و همچنین فعالیت مراکز اسقاط است که در حال حاضر هیچ کدام از آن‌ها خودروهای سنگین را اسقاط نمی‌کنند و همین امر موجب اجرایی نشدن این برنامه می‌شود. اما سوال اساسی اینجاست که چه چیز موجب شده تا پس از گذشت 26 روز از موعد اجرایی شدن فار اول این طرح، همچنان اجرایی نشده باشد؟
 
در همین راستا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد حمل و نقل سوخت که یکی از متولیان اجرای این طرح است می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های واردات، مراکز اسقاط گواهی‌های اسقاط فروش ندارند و هیچ خودرو سنگینی اسقاط نمی‌شود. اگر این گواهی ها وارد بازار شوند، بازار را اشباع می‌کنند که این امر موجب افت قیمت و ضرر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط حاکم، به ما اعلام شده است که مراکز اسقاط خودرهای سنگین را ببندیم و هیچ گونه خودروی سنگینی را اسقاط نکنیم که البته ما در حال پیگیری این موضوع  و در صدد حل این مشکل هستیم.»
 
نیکدار می‌افزاید: «در حال حاضر، تنها خودروهای سنگینی که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند با ارائه کارت هوشمند و گواهی به شرکت‌های مادر، از سازمان راهداری مجوز اسقاط بگیرند و اقدام به ثبت نام خودروهای جدید کنند. تمامی خودروها، به استثنای آن‌هایی که دارای کارت هوشمند هستند، دارای هیچ گونه مجوزی برای اسقاط و نوسازی خودروهای خود نیستند، چرا که با بسته شده واردات، نیازی به اسقاط وجود نخواهد داشت.»
 
رئیس ستاد حمل و نقل سوخت در رابطه را بازگشایی مراکز اسقاط خودروهای سنگین می‌گوید: «در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم و در همین هفته، طی جلسه‌ای با صنف، در رابطه با بازگشایی یا بسته ماندن این مراکز تصمیم گیری می‌شود.»
 
به نظر می‌رسد با اینکه دولت و سایر سازمان‌ها آمادگی خودرو را برای آغاز این طرح اعلام کردند، اما وضعیت نابسامان اقتصادی و همچنین توقف واردات خودرو، تاثیر مستقیمی بر این طرح سه ساله گذاشته است.
 
مساله دیگر این است که با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، قدرت خرید قشر عظیمی از مردم کاهش یافته است و از طرفی به دلیل کاربری محدود این خودروها، در صورت رکود اقتصادی، نوسازی این خودروهای فرسوده به نفع مشتریان نیست، زیرا اگر اشتغال نباشد، تعویض خودروهای فرسوده عملا غیر ممکن است. اکنون، سوال این است که اگر در بهترین حالت، مراکز اسقاط بازگشایی شوند و توقف واردات خودرو هم رفع شود، آیا مشتریان توانایی نوسازی خودروها را خواهند داشت یا خیر.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 دی ۴۰۳ : مشهد.ان شاالله زودتر هم مدارک و هم ماشین دوستان بیاد راحت شن
وی ۴ تیتانیوم : سلام کاش ساعت واریزتون رو‌هم میفرمودین‌ هم شما هم علی
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : الان زدم تو اینترنت نوشته بود ناوگان نوسازی شماره گذاری نیسان رو متوقف کرده احتمالا مجبورمون کنن نیسان جدیده رو بگیریم
رانا سفید 8 مرداد : سلام مشهد، هنوز نگرفتم
روشنایی : بله آپشن هم داشتم
... : تا اون موقه تحویل میده نگران نباش
فولاد : سلام دوستان کسی میدونه مدارک ماشین،بعد از چند روز میان؟
ایمان : سلام شماره پذیرش تون رو بگید لطفا
دنا اپشنال پیش فروش 8 ابان : سلام دوستان وقت بخیر با توجه به این که ایران خودرو محکوم به گران فروشی شده یه سوال برام پیش اومده تا امروز این افزایش قیمت غیر قانونی بوده و ایران خودرو مجوز افزایش قیمت نداشته پس ما هایی که تکمیل وجه کردیم هم باید به قیمت قبل حساب بشه و این افزایش 15 درصدی باید از این تاییدیه اجرا بشه و شامل تکمیل وجه های گذشته نشه یا این که ایران خودرو اون 5 درصد گران فروشی رو برمیگردونه یا این که کلا دبه میکنه هیچی نمیده یا این که کلا خرش میره نه پول میده نه ماشین (البته اینو من باب مزاح میگم)به نظر شما کدومش درسته
س : میشه کاملتر توضیح بدی؟دقیقا چطوری
بزرگ اقا : وقتی که قرار شد پلاک بشه ،باید حداقل 1 ماه اعتبار داشته باشه.
احمد : داداش قضیه اینه پول اضافه میخوان بگیرن اکستند بدن بهونشونم استاندارده اخه من نمیدونم چه تغییری کرده که همچین کاری میخوان بکنن