بحران قطعه، خودروهای تولید داخل را زمین‌گیر کرد

 

بحران قطعه، خودروهای تولید داخل را زمین‌گیر کرد

 
خبرهای موثق از وجود بیش از 27 هزار دستگاه خودرو در خط تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی حکایت دارد که در انتظار رسیدن قطعات مورد نیاز هستند. طبق شواهد موجود و اعلام فعالان بازار‌، تحریم‌های داخلی و خارجی! تاثیر خود را روی صنعت خودرو گذاشته و قطعه‌سازان داخلی توان کافی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی را ندارند. کارشناسان که از ماه‌ها قبل نسبت به تبعات تصمیمات اشتباه سیاست‌گذاران اقتصادی، کاهش تیراژ تولید خودرو و نیز افول روند روبه رشد حاکم بر بازار خودرو هشدار می‌دادند حالا همگی متفق‌القول می‌گویند تصمیمات اشتباه دولتی در فاصله یک ماه مانده به آغاز تحریم‌ها می‌تواند اثرات حمله ترامپ به اقتصاد ایران را تشدید کند.
 
 
* مقصر کیست؟
 
در این راستا مازیار بیگ‌لو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار هفت صبح ضمن تایید مشکلات بخش قطعه‌سازی کشور اعلام کرد: «در شرایطی که روال کار برای وارد کردن مواد مورد نیاز بخش تولید جهت ادامه حیات بایستی تسهیل شود، بانک مرکزی با عدم پاسخگویی شفاف و یا عدم همکاری با قطعه‌سازان خودرو چرخه تولید خودرو را معیوب کرده. در موارد‌ معدودی ما نیاز به نفوذ نهاد‌های دولتی در روابط مالی خارجی داریم که کمتر کمکی از سوی دولت می‌بینیم، اما حتی آنجا که ما مشکلات را به‌طور کامل در خارج از کشور حل کرده‌ایم متاسفانه عدم تخصیص به موقع ارز یا اعتبار به قطعه‌سازان موجب شده بسیاری از خطوط تولید با کاهش تولید و یا تعطیلی مواجه شوند.»
 
 
* گمرک همکاری نمی‌کند
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است. وی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴‌رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴‌رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت‌گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که به‌‌رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد. وی افزود: نتیجه این وضعیت این است که از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی دیگر خواهد شد. نجفی‌منش با بیان اینکه امیدواریم با هم‌اندیشی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، این مشکل به زودی حل شود، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا برای ضربه‌زدن به اقتصاد و اشتغال ملی، تحریم صنعت خودرو را به عنوان اولین تحریم‌ها در نظر گرفته است، بروز چنین مشکلاتی در داخل قابل قبول و پسندیده نیست و هرچه زودتر باید حل شود وگرنه وضعیت نزولی تولید خودرو تشدید و مشکلات صنایع قطعه‌سازی افزایش خواهد‌یافت.
 
 
* فعلا برای دیدن اثر تحریم‌ها زود است
 
فربد زاوه با رد تاثیر تحریم‌ها در آمار کاهش تولید خودرو در خرداد۹۷ به خبرنگار هفت صبح می‌گوید: «تاثیر تحریم‌های آمریکا روی صنعت خودرو ایران را باید با یک فاصله سه ماهه در آبان ماه ۹۷ انتظار کشید. ما نباید درخصوص آمار تولید خودروسازان در خردادماه ۹۷ خیلی بدبینانه نگاه کنیم. از آنجا که پرداخت‌ها برای قطعات و مواد وارداتی دخیل در تولید خردادماه در اسفند ۹۷ پرداخت شده، بحث تاثیر تحریم‌ها روی تولید خودرو فعلا منتفی است و عوامل داخلی در این کاهش دخیل هستند. البته چنین اتفاقاتی در سال‌های اخیر مشابه داشته و امسال هم به دلیل اعتصابات کامیون‌داران که نقل‌و‌انتقال قطعه و مواد را کاهش داد‌ و نیز افزایش میزان تعطیلات مجموعا شاهد کاهش تولید خودرو بوده‌ایم.»
 
 

source

iranjib


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بحران قطعه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
25اسفند : من میام دیگه کیا هستن چه ساعتی؟؟؟!!!!
شاهین پلاسی : من میام دیگه کیا هستن
شاهین +++ : من میام لطفا مگه ماشین نمیخواین
مالباخته شاهین+ : سایپای بی حیا خجالت خجالت
مهدی : بالاخره میاید شنبه جلوی سایپا یا نه. دو نفر تخم دار میاد با من یا نه؟
شاهین +++ : دعوتنامه کسی اومده دوستان لطفا خبر بدید
شاهین جی : این نامردا ماشین نمیدن هرچی زنگ میزنیم لطفا صبور باشید تا کی!!!؟
صابر : سلام من 21 اسفند تکمیل وجه و واریز اینترنتی انجام دادم برای cvtکسی از زمان تحویل اطلاعی داره........؟
شهریورهای بیخیال g : یعنی از شهریورها خونسردتر و بیخیال تر نیست. دوستانی که شرایط دارین برید کارخونه اصلی صحبت کنید دعوتنامه تبدیل برامون ارسال شه. با صحبت قانع میشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : 10میلیون خلافی پلاک فعال داشتم دادم که بعد فاکتور پلاک شه هیچی به هیچی من نمی دونم اینا وقتی نمیتونن سر موعد تحویل بدن چرا دوباره پیش فروش میزارن آقا جان عزیزاتون هر کی که دورتون هست میخاد ثبت نام کنه نزارید پیش فروش بزنه حقشه که ورشکست بشه این خودرو ساز مردم رو مسخره خودش کرده بخدا عین خیالش هم نیست
دوگانه 26اسفند. : 4روز از دوگانهای قبل از عید فاکتور نشده 26 شهریورم رسید خبری نشد.خدایا با صدای بلند غلط کردم......😞
هادی : منم مثل تو هستم پذیرش اومده ولی پلاک نشده
رانا ابان ماه : ببخشید دعوت نامه های مهرماه صلدر شده ؟کی برای مهرماهی صادر شده ؟چند روز قبل از موعد تحویل دعوت نامه صادر میشه ؟
دنابورسی تحویل19مردادتبدیل به 6نده : سلام شما کد ماشینت چنده فولادی هستی
پشیمان از ثبت نام : بعد از اینکه چراغ تحویل روشن شد چند روز دیگه خودرو تحویل نمایندگی میشه
کوییک gxrl تحویل تیر فاکتور 13 /6 : سلام گزینه تحویل خودرو امروز برای من هم فعال شده
soren : مبارک فاکتور شدی تمام
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سایت کرمانشاه مبارک باشه
حسین کوییک s : آقا چرا دعوت نامه آبان ماه برای کوییک اس نمیاد؟