طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : از دعوتنامه های تارا دستی کسی خبر نداره؟
محسن : درود از دعوتنامه تارا v1 کسی خبر نداره؟
Cs55 : سلام برای تحویل حضوری پیام اومده بعد پلاک چند روز طول میکشه تحویل بدن افرادی که تحویل گرفتن حضوری بزنیم یا صبر کنیم بفرستن نمایندگی شهرمون؟
شاهین جی سانروف : بله منم تماس گرفتم گفتن خط تولید شاهین جی متوقف شده
فاطمه جی 4 سفید مشهد : از تاریخ پلاک تا تحویل برای همکارم دقیقا یه هفته طول کشید
J7 1777 : تا امروز مجوز پلاک برای j7 از راهور نداشتن هنوز هم مجوز خروج از گمرک ندارن تازه این ماجرای کساییه که قبلا شاسی و فاکتور شدن کسی که هنوز فاکتور نشده که باید صبر کنه تا عوارض قانونی تعیین تکلیف بشع ه دو ماه از سال گذشته هیچیشوندهنوز رو روال نیست رسما مملکت خر هاس
جعفر کلهری : باسلام منم 8 شهریور واریز اول داشتم و هنوز و همچنان منتظر پیامک تکمیل وجه هستم ولی خبری نیست
منتظر شاهین : وقعا متاسفم برای سایپا که برای ی ماشین معمولی همین قدر مارو علاف خودش کرده کاش همون موقع ثبت نام نمی کردم خودمو تو دردسر نمی انداختم الان نزدیک 3 ماهه بی ماشینم
ماهان : سلام تا15بهمن یا اسفند؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هایما اس 7 پرو : هایما اس 7 پرو تحویل 16 خردادماه فاکتور شد
شیما همدان : سلام بر دنا سوارهای آینده ی نزدیک
شیما همدان : سلام بر دنا سوارهای آینده
دوگانه اسفندی : 75 لیتری تحویل اسفند تبدیل به 100 لیتری زدم .آیا بعد از تبدیل باید پیامک بیاد که به 100 لیتری تبدیل شده؟
میثم : سورن دوگانه تحویل فروردین داریم یا بعد اسفند نوبت اردیبهشت هست ؟؟؟؟؟؟!؟
اطلس دوران جنگ : دوستان خدا شاهده هرکسی یه پست در اینستاگرام و یوتیوب با مدارک و فیش های واریزی و قرارداد بزارید و ف و ح ش و هرچیزی به دهان تان می آید بگوید صد درصد نتیجه میگیریم فقط آبرو ریزی کنید هرکسی خودش یه خبرنگار باشد
علی : tu5?
تالی : سلام.جناب توحید مشخصات فاکتور رو از کجا نگاه کنم؟شماره شاسیو
زاغی- معاونت فروش : 13 اردیبهشت ساعت 10 صبح کیلومتر 9 در خراب شده شرکت سایپا
دنا6 : دوستانی که دنا 6دنده تحویل گرفتن فرمان ماشین بصورت Dکات هست یا خیر؟