طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 27 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود پزشکیان : داداش من ۱۱ بهمنم و تحویل ۷ خرداد چطور بهت گفتن ۲۰ اسفند؟ اشتباه میکنی
جک j۴ : ماشین منم ۲۳ فروردین شاسی شد امروز تحویل گرفتم دارن دونه دونه تحویل میدن
جک j۴ : من امروز ماشینمو تحویل گرفتم ۲۳ فروردین شاسی شده بود
T9 : سلام تی 9 سر وقت میدن چرا کسی نیست
کریمخانی : سلام کسی از تحویل تی 9 خبر داره
اميرعليx5 : سلام من 15ابان ايكس 5 ىومرحله اي ثبت نام كرىم تاالان خبري نيست
ابراهیم J4 : مبارک باشه ، کی پلاک شدین؟
Masoud x5 : J7 راست میگی مجموعه کرمان موتور هرروز تو این سایت هستند و منتظرند ببینند ما چه مینویسیم اونها هم اجراش کنند
ماهورا تارا وی یک : سلام من تارا دستی وی تاریخ تحویل 30اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم واریزی دوم۵اسفند ماه تاریخ آماده برای صدور فاکتور زده 1404/02/06 کسی هست فاکتور شده باشه
رز زرد : سلام ، مبارکه دوست عزیز...ان شاءالله به سلامتی و خوشی ازش استفاده کنی🌷
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یاسین : دوستان خبر خوب به اونایی فاکتور شدن امروز 12 خرداد پلاک شد
اریزو 6 جی تی : سلام من 5 /12 /403 نقدی اریزو 6 جی تی ثبت نام کردم 20 / 1 / 404 هم مدارکش ارسال شده کارت ماشین هم اومده داخل سیستم هم تحویل آخر برج 4 هستش به نظر شما تحویل میدن
Mmd : برگ سبز با ماشین میاد؟ یا دیرتر میرسه؟
Mmd : خود نمایندگی قولنامه ای چیزی مینویسه؟ یا باید ببریم بیرون؟ نمیشه واسه مدارک 5 تومن بذاریم یا باید همون یک دهم باشه؟
محدثه سورن دوگانه 30 بهمن : کسایی که تکمیل وجه 26 اذر بودن الان تو چه مرحله ای هست؟ تیک حمل خودرو خورده؟ اگه تیک حمل خورده کی تیک خورده؟ بنظرتون چند روز بعد از تیک حمل خودرو ماشین بدستمون میرسه؟
محمد موتور جدید : شوخی می‌کنه مگه میشه هنوز 8 خرداد فاکتور نشد
دنا اپشنال شهریور : سلام به نظر شما دعوت نامه شهریور کی میاد و این که ممکنه کی تحویل بدن دنا اپشنال سفید رو؟؟؟
امیر ایکس 33 : و ماشین ما تحویل اردیبهشت 404 هست اما برگ سبز و کارت ماشین مدل 403 زده شده... در حالی ک بعضی از کاربرها از مجوز خروج ماشینشوندخبر میدن واقعا خسته شدیم از این همه خبرهای ضد و نقیص
مصطفی : اگر سرامیک روی ماشینتون دارین برین درخواست بدین حذف بشه ظاهرا خیلی از قراردادا به خاطر سرامیک فاکتور نشده
امیر ایکس 33 : امروز ظهر با صدای مشتری تماس گرفتیم.گفتن ک از فروردین 404 هنوز هیچ مجوزی داده نشده و گمرک مجوز خروج صادر نمیکنه درصورتی ک فیزیک ماشین شما آماده است و همه چیزش اوکیه... منتظر مجوز باشید ک احتمالا از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد صادر میشه و گفتن ک با توجه ب تاریخ تحویل ک 21اردیبهشت هست احتمالا با دوسه هفته تاخیر مواجه میشوید... واقعا خسته شدیم از این همه حرفهای ضد و نقیص هر وقتی ک تماس میگیریم اپراتورها حرفها و خبرهای متفاوت دارن.... ای کاش ی جای معتبر باشه ک ی خبر درست بهمون بده