چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 

چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 
کاهش واردات تایر در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته و صدور مجوز افزایش قیمت تایرهای تولید داخل ممکن است بازار این محصول را مخصوصا در بخش اتوبوسی و کامیونی رادیال تحت شعاع قرار دهد، اما مشخص نیست مسئولان ذی ربط برای آنکه بازار با کمبود عرضه در این بخش مواجه نشود چه چاره ای اندیشیده اند.
 
چندی پیش رانندگان کامیون ها در اعتراض به بر خی از مشکلات  دست از کار کشیدند، بخش عمده مطالبات این رانندگان مربوط به افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها بود.
 
به همین سبب بخش های مختلف از جمله وزارت راه برای حل مشکل رانندگان کامیون ها ورود کردند و عنوان شد مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع شود. یکی از مشکلاتی که کامیون داران و رانندگان آن ها همیشه با آن در چالش هستند  افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون است که تایر یکی از آن ها به شمار می آید.
 
در کشور ما اگرچه چیزی حدود 70 درصد از نیاز تایر در داخل تامین می شود و ظرفیت های بسیاری برای تولید تایر با انواع سایز ها وجود دارد اما در بخش تایر اتوبوسی کامیونی رادیال  به گفته واردکنندگان  80 درصد نیاز بازار از طریق واردات صورت می گیرد.
 
اما به گفته دبیر اجرایی انجمن وارد کنندگان لاستیک امسال  نه تنها تعرفه واردات تایر اتوبوسی کامیونی رادیال 6 درصد افزایش یافته است بلکه آمار ها نشان می دهد در دوماهه نخست امسال نسبت به سال 96  با کاهش چشمگیر واردات تایر رو به رو شده ایم. از سوی دیگر رییس انجمن تولید کنندگان تایر  هم خبر از صدور مجوز افزایش 9 درصدی محصولات داخلی از سوی سازمان حمایت را می دهد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل کامیون داران در بخش تامین تایر کامیون هایشان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید بتوان گفت حتی شدت هم خواهد گرفت.
 
محمد رضا تقی گنجی رییس انجمن صنعت تایر نیز در مورد مجوز افزایش قیمت تایر های تولید داخل به خبرنگار خودروکار گفت: «مجوز افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت به ما ابلاغ شده است و  پس از سه سال از  شنبه قابل اجرا خواهد بود.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش آمار واردات و افزایش قیمت محصولات داخلی در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد؟ عنوان می کند: «خیر، کالایی که به صورت واردات وارد بازار می شود به نسبت کالای داخلی، بسیار گران تر است و با تفاوت بسیاری در بازار عرضه می شود. افزایش قیمتی که ما اکنون مجوز آن را دریافت کرده ایم بسیار کم  و تنها 9 درصد است در حالی که ما تا به امروز با قیمت سال 93 تایر های داخلی را می فروختیم. درخواستی که داشتیم برای تامین هزینه ها خیلی بیشتر از این بود اما به هرحال به خاطر همراهی با دولت و مردم  و درک مشکلات و گرانی هایی که وجود دارد حداقل افزایش قیمت را درخواست کردیم.»
 
رییس انجمن صنعت تایر در مورد تامین نیاز بازار بیان می افزاید: « تایر هایی که در داخل تولید می شود به غیر از تایر های کامیونی که در آن از سیم استفاده می شود کل نیاز مصرفی را تامین می کند. »
 
به گفته گنجی 50 درصد از تایر اتوبوسی کامیونی توسط تولید داخل و 50 درصد دیگر آن توسط واردات تامین می شود و تجار باید 50 درصد نیاز بازار در این بخش را تامین کنند و بخش تولید داخل کشور با صد درصد ظرفیت در حال کار کردن است.
 
او  در واکنش به این موضوع که واردات لاستیک کاهش یافته است می گوید: «چرا واردکنندگان با کاهش واردات رو به رو شده اند،اکنون زمانی است که باید بتوانند به داد راننده ها و مملکت برسند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.باید دید چه مشکلی وجود دارد که آن ها با کاهش واردات مواجه شده اند و مشکلات ان ها را حل کرد.»
 
رییس انجمن صنعت تایر  همچنین در مورد تامین نیاز ارز واردکنندگان از سوی دولت عنوان می کند: «دولت ارز 4200 تومانی را برای کالاهای گروه یک تامین می کند و تایر هم جزء کالاهای گوره یک است. هم به تولیدکنندگان برای  تامین مواد اولیه  ارز می دهند و هم به وارد کنندگان برای واردات ارز اختصاص داده خواهد شد.»
 
گنجی نیز در مورد تمدید نشدن مجوز برخی نمایندگان وارد کننده گفت: «مجوز نمایندگانی تمدید نمی شود که قوانین را رعایت نکرده اند و به لحاظ کمی یا کیفی وزرات صمت مجوز آن ها را تمدید نمی کند اما قسمت اعظم نمایندگی ها مجوزشان تمدید شده و می توانند تایر وارد کنند.»
 
 
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید امیدوار بود تا تامین تایر مورد نیاز و مصرفی کشور با کاهش واردات در ماه های پیش رو  به مشکل نخورد و رانندگان اتوبوس  و کامیون ها  با افزایش قیمت تایر و کمبود عرضه محصولات در بازار مواجه نشوند چرا که تداوم مشکلات رانندگان قطعا پیش از هر اتفاق دیگری حمل و نقل و باربری کشور  را در همه زمینه ها از قبیل  انتقال محصولات کشاورزی و تامین سوخت جایگاه ها و غیره با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اصغر : حسین جون منم سی بهمنم طرح یکپارچه، هنوز فاکتور نشده، تارا دستی. کلی پیگیری کردم دوستانه و خصمانه فقط میگن صبور باشید فاکتور میشه.نانو سرامیکم نمیکنن سه ماه بعد پولشو میدن نامردا. ماها که پارتی و اشنا نداریم در حقمون اجحاف میشه
سلام a5 : رفقا من الان نزدیک ۸ ماهه ثبت نام کردم و هنوز هیچی به هیچ ی فداسرمون فقط اینو می دونم بت شیرینی. رشوه میشه ماشین رو بعضی ها زودنر تحویل می گیرن اینم فدا سرمون اما از این می سوزم که برج ۱۲ از کرمان موتور زنگ زدن گفتن بیا برگه امضا کن مدل ماشینت بشه ۱۴۰۴ ک قصدشون فریب و کلاه برداری بود البته که نرفتم ولی شرکت کرمان موتور دزده هشت ماهه یک میلیارد ازماه گرفته سودش میشه سیصد میلیون دوتا چکم پاس کردیم به اسم قسطی نقدی پرداخت کردین
میلاد : دوستان و همراهان عزیز بنده مفتخرم که اعلام کنم به شغل شریف خدمات ج.سی مشغول هستم ، هر کس خدمات خواست در محل در خدمتم، به همراه داداش سعیدعزیز و صد البته محسن اسفند ماه ، ریش سفید گروه
رز زرد : سلام بزرگوار انتخاب با خودته،ولی در کل درسته آدم رو کلافه میکنن تا تحویل بدن،اما اختلافش با بازار الان حداقل ۳۰۰ میشه ،البته این چند روز خیلی قیمتش شکست،بنظر من حیفه نفروش
J4 : دوستان عزیز مراحل من توی قسمت پلاک مونده ولی از پلیس من استعلام گرفتم پلاکم فعال شده سایت کرمان موتور بروز نیست انشاالله ماشین همه و زودتر بدن
ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک ا ... : من 10دی ماه 403تکمیل وجه کردم شاهین جی سانروف خبری نبود بالیزینگ تماس گرفتیم پیامک اومد بعلت مشکل واردات سانروف خط تولید جی متوقف شده است آخه مگه میشه سانروف هم وارد می کنین ما چ گناهی کردیم
تبدیلی s3 به j7 : خوش به حالتون ما یک ساله پولمون گیره و هنوز ماشینی نداریم
مجید : سلام،ثبت نامی چه ماهی بودین وپیامک شاستی چه تاریخی واستون ارسال شده ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Mmd : سلام واسه فروش ماشین وقتی هنوز مدارک نیومده باشه چقدر از ثمن معامله رو خریدار نگه میداره؟ اصلا چجوری معامله میکنن وقتی مدارک نیومده باشه؟
Mmd : سلام واسه فروش ماشین وقتی هنوز مدارک نیومده باشه چقدر از ثمن معامله رو خریدار نگه میداره؟ اصلا چجوری معامله میکنن وقتی مدارک نیومده باشه؟
یونس : سلام مال من تحویل اردیبهشت ولی مجوز خروج هنوز نخورده
مادر راعی- معاونت فروش : راعی عزیزم بیا شامتو بخور. بعدا ماشین های ملت رو تحویل میدی
890 : منم اسفندم،فاکتور نشدم، رنگ ماشینت چیه
فردوس دنا اتومات مشکی : سلام 8روز پیش ماشینو به گفته خودشون تحویل قطار دادن تا بیاره هنوز نیومده .
ناصر : یکی دیگه پیدا کن بگیر. نذار تو‌ دلت بمونه
شیما همدان : سلام دنا 5 دنده مشکی پیش فروش تحویل تیرماه کی دعوتنامه میاد ممنون
دنا اتوماتیک آپشنال مشکی : دوست عزیز من هم رفتم نمایندگی درخواست لغو سرامیک دادم تا فاکتور بشه فعلا 2روزه خبری نیست
207 پانا تحویل 12 خرداد : سلام وقت بخیر چجوری تحویل 6 خرداد بوده 7 اردیبهشت 1 ماه قبل ماشین آماده شده ایرانخودرو دیرتر میدهزودتر بعد میدونم بده