جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

 

جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

 
تاریخچه تولید خودروهای برقی به سال 1898 بر می‌گردد که شرکت پورشه برای اولین بار اقدام به ساخت آن کرد اما تا دهه کنونی میلادی تولید این خودروها جدی گرفته نشد، تا زمانی که بحث اتمام منابع سوخت فسیلی و آلودگی کلان شهرها در دنیا مطرح شد. در دهه اخیر خودروسازان مطرح جهان تمایل بسیار زیادی به تولید خودروهای برقی پیدا کردند و بر اساس گزارش  خبرگزاری رویترز، در حال حاضر مبلغ 90 میلیارد دلار برای توسعه و ساخت خودروهای برقی سرمایه گذاری شده است.
 
اما به نظر می‌رسد که ایران از موج جدید ساخت خودروهای برقی جا مانده و از طرفی دولت و شرکت‌ها هم تمایلی برای انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای برقی از خود نشان نمی‌دهند. همچنین طی سال های اخیر، هیچ اقدام مثبت قابل ملاحظه‌ای برای ساخت، انتقال و خرید زیر ساخت‌های زیر ساخت‌های لازم در کشور انجام نشده است.
 
سوال اصلی اینجا است که چرا ایران مانند سایر کشورها در تکاپوی توسعه و ساخت خودروهای برقی نیست؟ و دیگر اینکه این عقب ماندگی از روند برقی سازی خودروها در دنیا چه تبعاتی در آینده برای کشور دارد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «دلیل اصلی عدم پیشرفت در زمینه خودروهای برقی، اقتصاد است. در حال حاضر کشورهایی در حال سرمایه گذاری و توسعه خودروهای برقی هستند که تولید ناخالص ملی و قدرت خرید آن‌ها دست کم چهار تا پنج برابر ایران است.»
 
او ادامه می‌دهد: «این که بگوییم چرا سرمایه گذاری کشورهایی مانند آلمان و ژاپن بر روی خودروهای برقی بیشتر از ایران است، مانند این است که بپرسیم چرا وضعیت اقتصادی ایران مانند آن کشورها نیست؟ این امر ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشورها دارد.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: « ساخت خودروهای برقی اصولا بسیار پر هزینه است و بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود، دارای استهلاک بسیار زیادی هستند. برای مثال عمر باتری این خودروها محدود است و بین هر پنج تا هفت سال باید تعویض شوند.»
 
یکی دیگر از عمده دلایل عدم سرمایه گذاری بر روی خودروهای برقی، داشتن منابع غنی سوخت فسیلی مانند بنزین و گاز است که باعث می‌شود که دولت و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای برقی سوق پیدا نکنند.
 
فربد زاوه در همین رابطه می‌گوید: «قیمت سوخت فسیلی در ایران به اندازه‌ای پایین است که استفاده از خودرو برقی برای مصرف کننده ایرانی صرفه جویی محسوب نمی‌شود و تقریبا با هزینه‌های خودرو بنزینی برابری می‌کند.»
 
او همچنین به نقش دولت‌ها در سرمایه گذاری برای برقی‌ها اشاره کرد و می گوید: «یکی از حوزه‌هایی که جای خالی دولت در آن حس می‌شود، همین قسمت است. در سراسر جهان، دولت‌ها یکی از بزرگ ترین حمایت کنندگان تولید خودروهای برقی هستند و حتی در آزاد ترین اقتصادها، وام‌ های‌ بلاعوض به بخش خصوص و شرکت‌ها به منظور توسعه خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. این در حالی است که در ایران دقیقا در همین بخش که دولت باید حضور داشته باشد، غایب است.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: «بار سنگین راه اندازی زیرساخت‌های خودروهای برقی بر روی دوش بخش خصوصی است اما به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری بر این بخش، شاهد پیشرفت بسیار کندی در این زمینه هستیم.»
 
فربد زاوه بر این باور است که تمامی این عوامل موجب می‌شود تا بخش توسعه و ساخت خودروهای برقی در ایران ناتوان بماند، و همچنین رشد کم و بازار نامناسبی داشته باشد.
 
او در رابطه با تبعات عدم توجه به این بخش می‌گوید: «این امر شاید در کوتاه مدت تاثیری نداشته باشد اما در بلند مدت موجب می‌شود تا شانس کم کردن فاصله خود با سایر کشورهای جهان و همچنین فرصت استفاده کردن از این تکنولوژی‌های جدید را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست بدهیم.»
 
زاوه باور دارد که اصرار بر انجام تمامی فعالیت‌ها به وسیله دو شرکت اصلی خودروسازی ایران، موجب کند شدن روند پیشرفت خودروسازی در ایران است.
 
به نظر می‌رسد که توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های خودروهای برقی و همچنین تولید این خودروها نیاز به تغییرات اساسی از جمله تغییرات اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. با این روند کند، به نظر نمی‌رسد که طی چندین سال و دهه پیش رو، ایران بتواند فاصله خود را با سایر خودروسازان جهان کم کند و به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی برقی , خودروی هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: امین شیرازی
0

✨ ✨ ✨ از دوستان خواهش میکنم در گوگل اسم جمشید آرین رو جستجو کنن تا بفهمن چطور مخترع ایرانی خودرو هوشمند برقی در ایران تهدید به قتل شد

کل دنیا داره میره به سمت خودروهای برقی
ولی این فربد زاوه که به اصطلاح کارشناس خودرو هست داره مردم رو توجیه میکنه که در ایران لازم نیست
میدونید چرا
چون اینها از لگن سازان پول میگیرن!!!
اینا از مافیای خودرو و باند رسانه ای مافیای خودرو هستن
18:01  1397/02/31
پاسخ دادن
محمد
2

این آقایون تازه روآوردن به منتاژ آشغال های چینی به شما انتظار تولید خودرو برقی ازشون دارید
09:36  1397/02/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم
محمد : فاکتور شدی اطلاع بده دادش ممنون
دنا : دوستان کسی اطلاع داره چرا تاریخ های داخل کاستومر قاطی شده؟؟
سورن دوگانه : سلام بعد از تبدیل دوگانه 75 لیتری به 100 لیتری چند روز بعد فاکتور میکنن هرکه اطلاع داره بگه
29بهمن : هرچی بیشتر میگذره دارک تر میشه قضیه فاکتور
ساینا اس : امروز فاک‌تور شدم 🥳🥳🥳🥳تکمیل وجه اسفند