متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام شما ماشینتون تحویل گرفتین ؟
تارا دستی : سلام شما ماشینتون تحویل گرفتین ؟
مبینا : واریزی های که 14اذر بودن تبدیل به Glزدن امروز فاکتور شد ولی هنوز برا ما نه
شهریور A5 : سلام طی تماس با کرمان موتور خودرو a5 از اردبیهشت ماه توقف تولید شده و اگه یکی دوتا شاسی میشه اضافه اردبیهشت ماه هست و هیچ برنامه ای برای A5 ندارند
سعید : خوب اگه به گفته خودتون و کارشناس سایپا قطعه نیست پول مردم رو بدید ایرانخودرو تارا تحویل بدن صد شرف به این لگن داره پس چرا پول مردم زو گرو گرفتید؟
سعید : خوب اگه به گفته خودتون میگید قطعه نیت پول مردم رو بدید ایرانخودرو تارا صد شرف داره به این لگن
مال باخته و پشیمان : با قرضو بدبختی این پولو جور کردم الان هفت ماه شد که حاصل تمام زحمت هام تو دست سایپای دزد هست بزرگ ترین اشتباه زندگیم اعتماد به این شرکت دزد بود حوالشون به حضرت عباس که شبو روز نذاشتن برای من و امثال من دیگه طاقتم تموم شده زنگ زدم و هرچی دلم خواست بهشون گفتم به نظرتون تو روند تحویل خودرو تاثیر داره؟
مهدی صدرا : سلام شهاب جان عزیزی به اسم بنده آن مطلب را نوشت . الحمدلله ماشین ما آمده است . جهت اطلاع نوشتم ولی دوستمان به اسم بنده آن شوخی را کرد . چند روز دیگر میهمان جمع شما هستم . از لطف و راهنمایی های شما بزرگواران ، صمیمانه سپاسگزارم
X5 : سلام ابان ماه ثبت نام کردم و 2/7 پلاک شد چرا با ما تماس نگرفتن بعد دی ماه شنبه تحویل میدن
Shahin : بله فقط تجمع بنظر منم چنتا اقوام هم همراه خودمون ببریم تا جمعیت بیشتر بشه هرکه اینجا ب نفع سایپا حرف بزنه از خودشونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : سلام کسی دنا بورسی مشکی رنگ تحویل 31خرداد فاکتور شده هست؟
اریزو 5 مشهد : سلام دوستان امروز اریزو 5 با موعد تحویل 18 تیر کسی فاکتور شده؟
اریزو 5 مشهد : سلام دوستان سایت تاپ تک روش داره، اول باید ثبت نام کنید، استعلام وضعیت خودرو را نزنید، باید وقتی وارد شدید روی اسم خودتون روی منوی سمت را کلیک کنید، وارد یک صفحه جدید میشین، بعد سمت چپ بالای صفحه یک مربع هستش وقتی کلیک کنید یه منو باز میشه نوشته پروفایل، بعد روی پروفایل کلیک کنید یه منوی دیگه باز میشه که تاریخچه خرید خودرو و گزینه های دیگه را نمایش میده. اگر برید روی وضعیت خودروی مشتری، بعد وارد کردن شماره قرار داد و کد ملی خطای برقراری ارتباط میده. موفق باشید
فاطمه 29بهمن : پلاک آنلاین شدم امروز کی پیام تحویل حضوری میاد من زمان تکمیل وجه تحویل حضوری رو فعال کردم
رضا : سورن دوگانه تاکی فاکتور شده مال من کپسول کوچک هس می خوام کپسول بزرگ تبدیل کنم چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین
اریزو 5 مشهد : سلام دوستان سایت تاپ تک روش داره، اول باید ثبت نام کنید، استعلام وضعیت خودرو را نزنید، باید وقتی وارد شدید روی اسم خودتون روی منوی سمت را کلیک کنید، وارد یک صفحه جدید میشین، بعد سمت چپ بالای صفحه یک مربع هستش وقتی کلیک کنید یه منو باز میشه نوشته پروفایل، بعد روی پروفایل کلیک کنید یه منوی دیگه باز میشه که تاریخچه خرید خودرو و گزینه های دیگه را نمایش میده. اگر برید روی وضعیت خودروی مشتری بعد وارد کردن شماره قرار داد کد ملی خطای برقراری ارتباط میده. موفق باشید
23 مهر : شما میتونی معنی شعور رو توضیح بدهید بعد بیا شاکی بشو اگه تو هم مسئول سایپا بودی شک نکن با این طرز فکر از اونها بدتر بودی
رضا : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 31تیرام کسی اطلاع داره کی براپیامک تبدیل کپسول بزرگ میادیااصلانمیاد
حمید : دوستان ماشین که تو صف بارگیری هستش چند روزه میرسه مشهد ؟
سورن 6 تیر : سلام، به سلامتی، فروش فوری بودید؟؟ کی واریز کردید؟؟