متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیف اله : با سلام، تعداد کسانی که در مهرماه 1402 مبلغ 290 میلیون تومان پرداخت نموده اند زیاد است . من نیز در مورخ 12 مهرماه برای شاهین سی وی تی این مبلغ را واریز نمودم ولی هنوز برای تکمیل وجه فراخونی برایم ارسال نشده است
عرشیا : سلام به همگی صبح بخیر آقا تمامی گروه به شماره 162 زنگ بزن و بگن ما روز شنبه بابت ندادن خودروی شاهین و بی لیاقتی مدیریت سایپا میخواهیم تجمع بزرگی کنیم لطفا شما هم بیاد تا برنامه تهیه کنید بچه ها زنگ بزنید که پر شور شه دمه همگی گرم
علی شاهین : سلام دوستان من در تاریخ 12 مهر 1402 پیش فروش شاهین cvt ثبت نام کردم از اون تاریخ به بعد نه پیامی اومده نه خبری شده ایا اصلا سایپا اطلاعاتی از ما داره یا اینکه همه چی هک شده و پاک شده
شاهین G : شاهین پلاس دنده ای به بازار می‌آید، گران ترین دنده ای سایپا https://share.google/MN1t9mBNrxXETGsMw احتمالا بجای شاهین G شاهین پلاس دنده ای بدن البته کمی با قیمت بالاتر از شاهین G منتظر باشید . ولی خداکنه زود بدن..........
سعید : پس وعده صادق ما. ۱۱ آذر ساعت۱۱
شاهین : اینا از یهود بدترند اسرائیل اگه گلو مردم غزه گرفته و با گرسنگی دادن دارن جنایت میکنند اینا داخل کشور اومدن پول مردم رو الان 8ماهه گرفتن مردوم رو بلا تکلیف گذاشتن اسرائیل هیچ گوهی نمیتونست بخوره امسال اینا بودند که خیانت میکند به جان و مال مردم
شاهین سی وی تی : رفتم به یکی بگم کفش ندارم دیدم طرف پا نداره خدایی وضعیت شاهین جی ها خیلی بدتر هست نسبت به ما ها 8 ماه تاخیر چه خبرتون آخه... 💘💘💘💘💘💘💘
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام حسین جان فردا نرو همه دارن اوکی میشن برا شنبه ۱۱مرداد همه باهم بریم من از مشهد میخوام بیام و تا ماشینمو فاکتور نکنن یا همونجا خودمو آتیش میزنم یا بر نمیگردم چون تمام سرمایه زندگیم همونه با ۲تا بچه موندم بخدا پولی که ریختم مال رهن خانم بوده به جاش دارم اجاره میدم گفتم ۳ماهه برمیگردونم باز اجاره کمتر میشع یعنی دیگه باید کلیه هامو بفروشم اجاره بدم چون ندارم و حقوقم جواب نمیده یعنی اگر بیام دیگه حتی کرایه برگشتیمم نمیمونه برام یا باید ماشینمو بدن یا کرایه برگشت به مشهدم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام داداش شماره تماس بزارید میام من دیگه صبرم تموم شده از این دزد ها تا ماشین تحویل نگیرم بر نمیگردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوری : با نام و یاد خدا دوستانی که امروز فاکتور میشن مبارکتون باشه لطفا اعلام کنید ببینیم قراره چطور بشه.تشکر
فوق العاده : خدا لعنت باعث وبانیش رو حالم بهم زدن با این ماشین دادن عصاب وروان دیده سالم میمونه بی شرفا 6ماه گذشت خبری نشد 😓
معین : دوستان با وکالتی که فقط شماره درخواست و پذیرش توشه ،تهران حضوری ماشین رو تحویل میده،کسی گرفته تحربه ش چطوره، یکی میگفت باید حتما شماره پلاک باشه وگرنه نمیده؟؟؟
فوق 23بهمن : فوق العاده بهمن چ تاریخ هایی هستن من 24 ام هستم
اطلس آذر ماهی مرودشت : سلام ان شاالله امروز خبرای خوبی بیاد و همه خوشحال بشیم
کوییک اس : من زنگ زدم گفتن کوییک اس تا تاریخ 1 خرداد فاکتور شده دیروز یعنی 5 مرداد زنگ زدم
اطلس اذر : سلام دوستان لطفا فاکتور شدین خبر بدین
آراد : سلام وقت بخیر.یک یا دو روز طول میکشه
زخمی : درود به همه هم زخمی های عزیز و گرانقدر. روز خوبی براتون آرزو میکنم. امیدوارم امروز از بیمارستان سایپا مرخص شیم و به زندگیمون بپردازیم. دوستان گلم مانند روزهای پیش،هر موقع فاکتور شدید همینجا اعلام کنید . سپاس بی کران... پیش فروش 10 اسفند ساعت 14
اطلس آذر ماهی مرودشت : سلام ان شاالله که امروز فاکتور داشته باشیم و خواهشا بیاین وخبر خوشحالی بدید.⚘️🌹❤️🌹❤️🌹❤️