متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
j4 : سلام ،ثبت نام اردیبهشت404 پرداخت دومرحله ای ، دعوتنامه و پرداخت دوم کی میاد تحویل نوشته آبان
احمد صابری : خواستم مراتب تشکر و سپاسگزاری خودم رو از شرکت ایران خودرو اعلام کنم، از دوستان و همراهان دیگه هم می خوام جواب وحید رو ندن، خودش می ره
علی اسفندماه : واقعا شرم آور است در این گروه آدم هر چه از دهانش بیرون می آید میگوید این گروه‌بخاطر یک‌نفردر این چند روز اخیر ماهیت اصلی خود را از دست داد واقعا کار از مسخره بازی و بچه بازی هم گذشته است
وحید : محسن هم برادرمه، اسم واقعیش سه شنبه س، جمعه هنوز نیامده، مانده در کابل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.
اریزو 6 پرو : اقا منم دقیقا مثل شمام 24 اذر 1/450 نقدی پول دادم نمایندگی بهم نگفتن فعلا ثبت نام نداریم بعدا متوجه شدم یک ماه بعدش که پولمو نمایندگی استفاده کرده تازه اپل دی یه قراردادی رو به تاریخ یک دی برام صلح کردن بماند که این یکی دوماهوغیرقانونی پولمو نمایندگی استفاده کرده بعدش اول بهمن شماره شاسی زدن ودیگه خبری از فاکتور شدن نیست و مدل ماشین هم معلوم نیس چی بدن 1403 یا 1404 واقعا توروز روشن دارن کلاهبرداری میکنن کسیهم پاسخگونیست
جود : سلام آقا توحید ......من پیش فروش ساینا دوگانه با موعد هفته چهارم خرداد هستم...نمیدانی کی باید تکمیل وجه کنم...تشکر اگه کسی میدانه جواب بده....چون پول ندارم بابد وام بگیرم
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده