متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 7 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباس : درود لازم‌نیس خودتون رو ناراحت کنین.لزومی‌نداره دروغ بگین.فقط اگه میشه شماره پذیرشتون رو بزارین هیچ‌مشکلی نیس.حداقل دوشماره اخرشو نزارین
ایزدی : مبارکه برادر انشالله تحویل
X5 خرداد : سلام دوستا یه راهنمایی میخواستم پلاک من که تازه فک شده ، کرمان موتور هنگام صدور پلاک همین پلاک رو میده یا جدید صادرمیشه
جی ال هفته آخر دی : سلام لطفأکسانی که واریزی جدیدبرای جی ال انجام میدن اینجابگیدچندواریزکردیدتاماهم بدونیم بایدچندپول آماده کنیم
نازنین1 : یکبار برای همیشه فرستادم اسم من (نازنین1) هست و رنگ آبی چون عضو گروه شدم ،من هفته پیش تبدیل به جی ال زدم و هرکس دیگ به اسم نازنین خالی یا نازنین بارنگ سیاه پیام بده اون شخص دیگه هست اینم از پنل کاربری که اسم و همه چی مشخص هست و نوشته پرداخت آخر دعوتنامه 320 میلیون تاریخ 8 آبان
نازنین1 : اون یکی دیگ نازنین هست.من شاهین جی ال هفته پیش تبدیل زدم عکس هم فرستادم تو گروه .من هرموقع پیام بدم اسمم نازنین1 هست و آبی هست اسمم چون عضو این گروه شدم کسی نمیتونه جای من پیام بده
شاهین جی ال : با سلام با کارشناس صحبت کردم راست یا دروغ گفت دارند بخشنامه های شاهین جی ال موعود شهریورماه را برای صادر کردن آماده میکنند و مهرماهی ها هم به نوبت انجام میشه ...
مهدی : بله رفیق دقیقا هینجوریه.من فروردین ثبت نام کردم هنوز خبری نیست
مرتضی : پیش فروش تارا اتومات مشکی با موعد تحویل سی آبان، دیروز سیزده ام فاکتور شدم. امروز متوجه شدم، پیامک نیومد. خودتون برید چک کنید. ان شاالله به زودی قسمت همه دوستان.
امیر،اردیبهشت : دوستان این چند روز کسی فاکتور نشده ببینیم چقدر مونده نوبتمون شه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : زنگ زدم نمایندگی شهرمون میگه دیروز دوتانیسان برامون اومده.قبلا میگفتن حضوری بزنید زودترمیشه.حالا ماحضوری زدیم.اونایی که قرار بوده بیاد نمایندگی زودتر اومده.بعد زنگ زدخود سایپا زنه گفت خیلی طول نمیکشه.فیزیکی پلاک نصب شده.منتظر باشید. گفتم خدالعنتتون کنه
کوییک اس : 🤣🤣🤣🤣 آقا چیزی نمیدونی نگو لطفا اس بی آر ی آپشن جدیده روی ماشین ها که اگر صندلی شاگرد کمربند نبنده هنگام شروع به حرکت اخطار میده مثل اخطاری که به نبستن کمربند راننده میده
محمد : آره ثبت شده
محمد : نه پیامک اگه اومده بود که میرفتیم میگرفتیم
فوق العاده خرداد : 3/20
دنا 6 دنده محمد : سلام دوستان کسی فاکتور شد بیزحمت اعلام کنه تحویل دیماه
ساینی اسی : ای دستمال کش
دلتا کوییک rs : دوستان عزیز از کوییک RS کسی خبری داره چندم فاکتور شده؟ نمیدونم چرا گل نمیگیرن در این لگن سازی رو " وقتی ماشین نمیتونی بدی خیلی بیجا میکنی از مردم جلو جلو پول میگیری یک ساله منتظریم هیچ کس هم پاسخگو نیست .
ررزگل : زیاد دستمال نکش چه تشکری؟ این همه تاخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت سود و جریمه تاخیر واقعا خاک تو سر ادم هایی مثل تو شاعر خوب گفته خلایق هر چه لایق لیاقت شما همینه که هست
امینی : سلام لطفا منا راهنمایی کنید