استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس به تارا اسفند ماه ۱۴۰۳سرامیک : سلام جناب ممنون ایشالا قسمت شما نه سرامیک نبوده تارا دستی بوده
محمد : اقا عباس حرفت سنده. نمیدونم هست یا نیست نظری ندارم ولی منبع صحت سنجی عالی داری ادامه بده😂😂
J7 رضا : سلام دوستان من زنگ زدم شرکت فقط و فقط میگه ماشین توی نوبت بارگیری هست فکر کنم اصلا حالا حالا ها نباید منتظر ماشین باشیم . هیچ برنامه ریزی برای تحویل ندارن . خدا به دادمون برسه
دیماه : سلام دوست عزیز کجا شکایت کردین؟
مرتضی j4 : سلام . پرسیدم میگن کارخونه رنگ تو کاشان هست آتیش گرفته . شانس ماست منم سفید ثبت نام کردم .
شاهین g : هم ویران خوردو هم خرپا جفتشون افزایش دارن از ۲۰ تا ۳۰درصد خیلی بیرحم شدن شرکتای داخلی
شاهین g : نه هنوز منم پذیرش ۱۲ اذر هستم تماس گرفتم میگن سانروف نداره شرکت فعلا باید صبر کنید .انقدر پرو هستن میکن تبدیل به gl فرستادیم خودتون تبدیل نزدین الانم باید صبر کنید میگم خوب چقدر صبر دیگه ۶ ماه شد خدا لعنتشون کنه. حالا خدا به پیش فروشا رحم کنه میخوان ۲۵ درصد گرون کنن دوباره به خاطر همینه دعوت نامه واسشون نفرستادن
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : چطوریه که الان ماشین ثبت نامی های آبان هنوز شاسی نزدن اونوقت شرکت فروش فوری تحویل ۲۰ روزه گذاشته واسه X5؟
سجاد : درود به شرفتون👏👏👏👏
عارف : سلام کسی اطلاع داره مبلغی که توی فاکتور اومده و نوشته کسورات یعنی چی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : داخل سایت کاستومر چک کردم
محمودرضا : درود بر همگی اینکه ماشین یه سری از دوستان خردادماهی، فاکتور شده خبر بسیار خوبی است و حامل سه پیام است: 1- اول تحویل ایران خودرو به روز شده است و تاخیری وجود ندارد. 2. قیمت خودرو در خردادماه علیرغم شلوغ کاری یک سری از عوامل ایران خودرو، تغییری نخواهد کرد. 3. خودرو با همان مشخصات ثبت نامی + اضافه شدن سنسور کمربند سرنشینان، تولید می شود. هر سه خبر، خبرهای خوبی هستند. مبارک دوستان باشد. یا علی
هومن پانا : بله بنده هم تحویل تیرماه هستم تکمیل وجه 17/2/1404
رها : برو ثبت سخا انجام بده پلاک شی
30بهمن : خب اونایی ک حضوری زدن فاکتور کنن
کازرون : چقدر طول می کشه تا سود تاخیر بیاد؟ روزی چقدر میشه سود تاخیر برای ساینا؟
وحید آزادی : لطف کردین ممنون
22مهر : خواستی بیا با هم بریم حضوری بگیریم به نظرم بد نباشه
فوق العاده بهمن 6بهمن : https://www.karzar.net/211558 لطفا کاراز حمایت کنید
امیر.دنا 6 دنده : باید برین داخل سایت ایرانخودرو قسمت واریز وجوه ردیف قرارداد رو وارد کنین اگه مابه التفاوت داشته باشین براتون میاره پرداخت کنین