استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند بهمن : تماس گرفتم با شرکت میگن اشتباهی ارسال شده ، همون کوییک پیشنهادی را میخواستن بفرستن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
عاطفه : ممنونم از آقای اکبر
رضا لقمانیان : ثبتنام دو مرحله ایی فونیکس اف ایکس داشتم دوم فروردین . موعد مرحله دوم 17 اردیبهشت که چک بود را زودتر یعنی 26 فروردین نقدی پرداخت کردم . دیون دولتی را هم نقدا پرداخت کردم . تاریخ تحویل در سامانه اول تیر نوشته ولی تا امروز 21 خرداد هنوز فاکتور نشده .بنظر شما چه تاریخی تحویل میشه ؟
رضااراک : سلام وقتی یه مرحله بر می گرده عقب به خاطر حساب کتاب مالی تو چند روز آینده فاکتور می شه برای ما هم یه مرحله برگشت عقب یه هفته بعد فاکتور شد
اکبر از اردبیل : سلام گوگل سرچ بزنین کاستومر سایپا و بعد در قسمت فروش خودرو برین بخش پیگیری وعیت خودرو لینک رو باز کنین تو 4 کادر شماره درخواست و پذیرش و کد ملی و شماره شناسنامه را وارد کنین و سپس کد داخل کادر پایین چهار رقمی را وارد نمایید وضعیت خودروکامل بهتون نشون داده میشه
شاهینgl : اشتباه میکنی سزیع تبدیل بزن اگرنه ۱۵۰ میلیون بیشتر باید بدی
علی : پیامک دعوت نامه سهند اومده من برای اسفندم چرا تو سایتش میری چیزی برای تسویه نیست فقط کوییکه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : داداش مدارکت اومده یا ن؟
تحویل 17خرداد : 17 خرداد رنگ سفید .سه تا 607 تومن سود داده هنوز هم فاکتور نشده.فکر نمیکنم تا هفته دیگه هم دستمون برسه
فرنوش : ممنونم جناب آقای هادی لطفا اگر خبر تازه ای شد اعلام کنید لطفا.
محمد 16 خرداد : منم 16 ام مادران سفید فاکتور نشدم دیروز از مرحله صدور فاکتور رفته مرحله فاکتور داره میچرخه
سورن مادران : منم مثل شما فاکتور نشده
15 بهمن : من پیش فروش دهه فجر ثبت نام کردم اوایل اردیبهشت هم دعوت نامه ارسال شد واریز کردم الان یک ماه هست زده آماده تخصیص روزی چند بار دارم چک میکنم.نمایندگی گفت 30 روز کاری ماشین میاد آخه پس کی؟؟
207 : افزایش قیمت در پیش فروش ها به نصف مبلغ باقیمانده که هنوز دعوتنامه صادر نشده میخوره به واریزی اولیه نمیخوره.
مهران : سلام عزیز خیلی ناراحت شدم این موضوع رو شنیدم از طریق ایرانخودروی شهر خودتون پیگیری کن ببین جریان چیه اگه مرکز اسقاط گفته مشکلی نیست پس نباید مشکلی باشه ایرانخودروی شهر خودت از طریق کارگذارشون پیگیری میکنن
مجید از تهران : تینا جان سلام نهایت تشکر بابت خوش آمد گویی.
سورن پلاس تک گانه 31 خرداد : سلام دوستان اعلام حظور کنید ببینم از خرداد کی فاکتور نشده من تحویل 31 خرداد طرح مادران هنوز فاکتور نشدم