استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۱۴ اردیبهشت : سلام ادرس و ساعت ؟
Pari : مبارکتون باشه. شما مدل ماشینتون G بود یا GL؟
حمزه شاهین جی : داداش من که قرارداد که خواندم نوشته ٪36سودتخیر هسته.... شاهین جی فروش فوری جریان چی هسته
جمشیدیان : قطعا تحویلشون میره برا برج 10 خدا صبر بده واقعا
جمشیدیان : سلام مبارک باشه .. سخاتون کی بودش ؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : ساعت چند؟
واریزی بهمن تحویل مرداد : سلام برای کسی ۸۵۰واریز کرده دعوتنامه امده
علی ری را : طبق تجربه ای که از دوستان داشتم حتی یک یا دو روز دیرتر تکمیل وجه کردن باعث تاخیر یک یا دوماهه خودرو شده
A5 شهریورماه سفید : سلام وقت بخیر تنها راه شما مراجعه حضوری به CRM جنت آباد به همراه یک فرد هیکلی و شلوغ کاری هستش در غیر اینصورت همچنان می بایست منتظر باشی. من که با همین روش جواب گرفتم
رضا شاهین پلاس : روز شنبه 11 مرداد بیشرف هرکسی که یه 4 لیتری بنزین دستش نگیره نیاد دم شرکت سایپا حتی اگه شده آب بریزین تو 4 لیتری بیاین دم سایپا تا به حقمون برسیم تا چیزی نگیم همینه که هست ماشین بده نیستن شنبه 11 مرداد دوستان یادشون بمونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : شماره پذیرش 12043222
محمد : دوستان من تحویل فروردین بودم ولی موفق نشدم تو اسفند تکمیل وجه کنم و آخر فرودین دعوتنامه آمد تکمیل وجه کردم.به نظرتون من کی فاکتور میشم؟
فوق العاده بهمن 6بهمن : توحید داداش ترو خدا پیام می بیتی پاسخ بده ممنون .یعنی هفته آینده فوق العاده بهمن یه مرحله برمی گرده عقب و فاکتور میشه ؟؟؟
توحید ارومیه : نسرین.بیشتر از 525نمیره.اصلا خریدار نیست.بازار خیلی راکت هست.530بذاری دیوار عجله نکنی میتونی 525بفروشی که همه هزینه ها هم پای خریدار
کوییک اس اس : هرکسی فاکتور شده اینجا بنویسه لطفا
جمشیدی : سلام دوستان قبل از فاکتور تاریخ پرونده بروز میشه یا نه
اطلس دی : خدا لعنت کنه تمام کسانی که باروح وروان مردم بازی می کنند به امید تحویل گرفتن ماشینم رو فروختم الان 7ماهه گذشته تسویه حسابم رو با سایپا گذاشتم واسه 100سال دوم زندگیم
ری : سلام سوال منم هست بخشنامه وزارت صمت داده که دیون 55 درصد گرفته شده باید 20 درصد گرفته می شده و باید پس بدن پیگیری کنید حق و حقوق رو از مدیران خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : عجیبه که دنا ها همه رو میدن جز خردادی های بدبخت🙁
5تیر : 154152 تبدیل به 207فروش فوق العاده مادران