استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : مشکی هست سفید می خوام امکان پذیره؟
تارا : شما دستی هستی یا اتومات
محمد x5 : با سلام همراهان گرامی آیا کسی هست که از ثبت‌نام شهریور ۴۰۳برای تاخیر سودی دریافت کرده باشد
مهدی صدرا : سلام برای کارت ماشین پیامک می اید . سند ماشین چند روز بعد از کارت میآید . با آمدن کارت و سند ، سریعا نسبت به ثبت نام کارت سوخت اقدام بفرما .
هادی : دو هفته پیش گفتم. عادی . واریز ۵ مهر ۴۰۲. تحویل اسفند ۴۰۳. مبلغ ۳۹۴ میلیون برا تکمیل وجه . مهلت هم دو هفته بود که من آخرین روز واریز کردم
تارا وی یک ۳۱ ف : ماشین من هنوز پلاک نشده برا تو پلاک شد ؟ و اینکه کدوم شهری ؟
تارا سفید امید : پس بدهی نداری دیگه چون من رفتم داشتم پرداخت کردم حالا که میرم همین جمله شما رو مینویسه
تارا سفید : من تحویل ۶ خرداد بودم امروز فاکتور شد
بوگلنگی : سلام مام امروز یک دنه جک اس ۵ شاسی شد
وکیل دادگستری : البته اقا علیرضا حواستون باشه خواسته دوم که مطالبه خسارت ناشی از عدم تحویل مبیع هست از زمان فاکتور شدن قابل مطالبه نیستااا . مطابق بند ۲۱ قرارداد تا زمان پلاک شدن چون در حیطه اختیار شرکت نیست قابل مطالبه نیست و شما توافق کردید . ولی اگه پلاک شده مث خیلی از دوستان و شرکت تحویل نمیده خسارت عدم تحویل از پلاک شدن تا روز تحویل قابل مطالبه هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55 پرو : سلام من امروز زنگ زدم گفتن استعلام گرفتیم دوباره ضامن اینا رو تایید شدی هفته بعد انشالله فاکتور میشی.برای دیون هم چک دادم .
مرتضی آریزو 6پرو : سلام اریزو 6پرو چون من تحویل سیستمی 19خرداد هست چک دادم ولی هنوز فاکتور نشده؟
دنا 6 دنده تحویل تیر : سلام دنا 6دنده از اردیبهشت کسی فاکتور شده؟
27 بهمن : برگ سبز ماشین رسیده دستم خبری از ماشین نیست 😐 عجب سیرکیه
اطلس 18مهر : سلام من الان رفتم نگاه کردم چراغ فاکتور روشن شده بود خداراشکر من رنگ مشکی بودم 18مهر سخا 21مهر انشاالله برای همه دوستان فاکتور بشه
علی 29بهمن : داداش بخدا فاکتور شدن چرا اینجوری میگی به مردم استرس وارد میکنی مشکل داری مگه روند فاکتور کردن کنده مطمئن باش فاکتور شدن داداش👍
22 12 142 : چرا دورغ مگویید
حسین : بله پیش فروش تحویل 31 خرداد هستم 24 فروردین تکمیل وجه کردم فعلا منتظر فاکتور شدن هستم
امیر دی : سلام و شب بخیر خبر امده که نیسان دیگه پلاک نمیشه اگه این اتفاق بیفته افزایش قیمت شدیدی میخوره حواستون باشه وسیله هاتون رو راحت از دست ندین
فرهاد : همراه و همگام با شرکت محترم مدیران خودرو پیش به سوی آینده ای بهتر