استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : پس وعده صادق ما. ۱۱ آذر ساعت۱۱
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام حسین جان فردا نرو همه دارن اوکی میشن برا شنبه ۱۱مرداد همه باهم بریم من از مشهد میخوام بیام و تا ماشینمو فاکتور نکنن یا همونجا خودمو آتیش میزنم یا بر نمیگردم چون تمام سرمایه زندگیم همونه با ۲تا بچه موندم بخدا پولی که ریختم مال رهن خانم بوده به جاش دارم اجاره میدم گفتم ۳ماهه برمیگردونم باز اجاره کمتر میشع یعنی دیگه باید کلیه هامو بفروشم اجاره بدم چون ندارم و حقوقم جواب نمیده یعنی اگر بیام دیگه حتی کرایه برگشتیمم نمیمونه برام یا باید ماشینمو بدن یا کرایه برگشت به مشهدم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام داداش شماره تماس بزارید میام من دیگه صبرم تموم شده از این دزد ها تا ماشین تحویل نگیرم بر نمیگردم
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : من میام تا تهش باهات هستم داداش یه شماره بزار من از مشهد میخوام با اتوبوس بیام
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام من مشهدی هستم و میام داداش جان اگه وسیله داری منم میام وگرنه هماهنگ کن با اتوبوس ۱روز قبلش راه بیوفتیم یه شماره تماس بزار ممنون ازت و اینکه اگر برسم اونجا حتی شده ۱۰روز دم اون خراب شده میشینم چادر میزنم تا تکلیف مون روشن بشه من برسم اونجا با اگه جواب ندن با ۲۰لیتری بنزن میارم هم دم اون خراب شده و هم خودمد آتیش میزنم تا این دزدا رسانه ای بشن تا بقیه مردم بدونن که از این دزدا دیگه ماشین نخرن
علی شاهین جی آذرماه : دوستان ، عزیزان ، همدردان ، کسی اطلاعی از شاهین جی دستی داره؟؟؟ آخرین تاریخی که فاکتور شده کِی بوده ؟ لطفا اگر اطلاعات صحیحی دارید ، خبر بدید 🙏
شاهین g پذیرش ۱۷اذر : سلام دوستان تورو خدا ازتون خواهش میکنم هرکی نزدیک تهران هست و موقعیت تجمع رو داره پشت گوش نندازه برا تجمع تشریف بیاره چون این بی وجدان ها و بی دین ها مردم رو مسخره کردنمن خودم مشهد هستم ۱۰۰۰کیلومتر راهم دور هست ولی میام و به جاش برسه خودمو آتیش میزنم اون خراب شده سایپا دزد رو رسانه ای میکنم واقعا اگه برا پول و مالتون اعصابتون ارزش قائل هستین تشریف بیارید من خودم پشت تک تکتون هستم و حتی شده ۱۰روز چادر میزنم در اون خراب شده ولی دیگه ساکت نمیشینم ازتون خواهش خواهش خواهش میکنم همکاری کنید ممنونم ازتون
سجاد۲اردیبهشت : سلام کلا رفت دوباره تا۲ماه دیگه حتما ..شورش دراوردن دیگه ..۱۰بارگفتم بریم دم سایپا خراب شده هیشکی همراهی نکرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پیش فروش 31 تیر : سلام دوستان 207 پانا سفید قالپاق پیش فروش مادران تحویل 31 تیر دارم. هنوز فاکتر نشده و جریمه دیرکرد فعال شده. به پولش نیاز دارم میخوام همین طوری بفروشم. دوستانی که تو این کار سررشته دارن بفرمایید قیمت منصفانه و عادلانه اش در همین وضعیت چنده؟
ساینا دوگانه 22 : من 22 اسفند تکمیل وجه کردم، فاکتور نشدم
اریامهر : سلام دوستان الان مال چه تاریخی داره فاکتور میشه؟ما پیش فروش 31تیر بوده فاکتور نشده داداشمم3تیر فوق العاده بوده هنوز فاکتور نشده
محسن : اگه این اعداد از خودت نیست، پس صحت این اعداد رو مشخص کن که از کجا اوردی
فرسوده فلز فولادی : فروش فوق العاده ،موعد تحویل 8 مرداد هنوز فاکتور نشده
مجید : اینجور که اینجا فهمیدم،تحویل حدودآ 2ماه تاخیر داره،اردیبهشتیا دارن فاکتور میشن،تو دیوار یه بنده خدایی هم کوییک صفر گذاشته بود برای فروش،ازش پرسیدم گفت با یکماه تاخیر تحویل گرفته،پس الکی اعصاب خودتونو خورد نکنید،چون هیچ کاری از دستمون برنمیاد،زنگ زدم انصراف بدم و پولمو پس بگیرم،گفتن :یکی 2ماه دیگه پولتو میدیم.پس شل کنید و منتطر باشین حداقل با2ماه تاخیر بهتتون زنگ بزنن و بگن :بیا گوهو تحویل بگیر
3تیر تحویل : بله 18تیر تبدیل به 207
ساینا فوق العاده بهمن : راست میگه شخص که پولتون نمیخوره شرکت میخوره 😂😂😂
مویسون : متاسفم که این همه پیام دیدی دوباره رفتی تکمیل وجه کردی تاعیدماشینتوبدن بروخداتوشکرکن میخواستی لغوکنی بری بازارهرچی دوست داشتی بخری به شماخرداد405خودرومیدن حالاببینید
وحید ازنا لرستان : سلام دوست عزیز.من هم دقیقا شرایط شما رودارم پیش فروش بودم دی ماه..تکمیل وجه ام مثل شما بوده..قراردادمم 15201521 زنگ زدم گفتن حالا خیلی زوده واسه فاکتورشما