استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قنبر نیسان : داداشای عزیز اگه اکستند پلاک شده شماره پذیرش اعلام کنید حداقل بدونیم چی به چیه حداقل اینجا راستشو بگین اینجا فقط یه نفر گفته دیروز غروب اکستند دوگانه پلاک شده
30مهر : من فاکتور نشدم شما شدی؟
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره