چرا فعالیت رنو فرانسه در ایران، آغاز نمی‌شود؟

 

چرا فعالیت رنو فرانسه در ایران، آغاز نمی‌شود؟

 
با گذشت ۹ ماه از قرارداد رنو، این خودروساز فرانسوی هنوز فعالیت خاصی در صنعت کشورمان ندارد. هرچند که تولید سیتروئن و پژو هم، چندان پرتیراژ نیست، اما خبر خاصی از احداث کارخانه‌ی رنو در ایران به گوش نمی‌رسد.
 
تابستان سال گذشته بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات ازسوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. با این حال، در شرایطی که حدود ۹ ماه از امضای قرارداد موردنظر می‌گذرد، فعلا هیچ خبری از حضور مستقل رنو در ایران نیست و هیچ مقام مسئولی نیز نه در ایران و نه در فرانسه، از تاریخ دقیق اجرای قرارداد رنو صحبتی به میان نمی‌آورد.شرایط به‌شکلی است که هم‌اکنون حضور مستقل رنو در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دلایل مختلفی نیز درباره تاخیر در اجرای قرارداد مربوطه، مطرح می‌شود.
 
یکی از دلایلی که این روزها بر سر زبان افتاده، انتظار رنو برای تعیین تکلیف برجام از سوی ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا بارها ضمن حمله به برجام، از احتمال لغو این سند بین‌المللی و خروج آمریکا از آن صحبت به میان آورده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هرچند ترامپ با واکنش‌هایی منفی در این مورد روبه‌رو شده و اتحادیه اروپا تا این لحظه خود را پایبند به برجام می‌دانند، اما به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج احتمالی آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. به عبارت بهتر، بلاتکلیفی ترامپ در مورد برجام، به نوعی سبب شده خودروسازان خارجی به خصوص رنویی‌ها ظاهرا رفتاری دوپهلو را در پیش بگیرند.
 
شرایط به‌شکلی است که مسئولان رنو، از اجرای قرارداد و فعالیت در ایران صحبت به‌میان می‌آورند، اما صحبت از پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند. در واقع رنو اگرچه قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت دارد، با این حال مسئولان این شرکت، تاکید می‌کنند که قوانین بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر در اجرای قرارداد رنو، تردید این خودروساز فرانسوی نسبت به آینده برجام است. به اعتقاد آنها، حتی احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در روند اجرایی قرارداد خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست.اما دلیل دیگری که در مورد اجرا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، عنوان می‌شود، به مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان با حضور مستقل این خودروساز در ایران مربوط می‌شود.
 
رنو در گذشته به‌واسطه همکاری مشترک با خودروسازان داخلی، در ایران حضور پیدا کرد و بنابراین هیچ‌گاه نتوانست لباس یک رقیب سرسخت را در بازار خودرو کشور بر تن کند. حالا اما صحبت از حضور مستقل این خودروساز است، موضوعی که خودروسازان داخلی و حتی شرکای خارجی‌شان آن را برنمی‌تابند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان، «رنوی مستقل» به معنای ظهور رقیبی جدی در خودروسازی و بازار خودرو ایران است و این یعنی به‌خطر افتادن قلمرو آنها. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی و شرکایشان نمی‌خواهند ریسک بزرگ «رنوی مستقل» را به جان خریده و به چشم خود شاهد از دست رفتن بازار بزرگ و انحصاری‌شان باشند و از همین رو تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری این اتفاق (حضور مستقل رنو در ایران) شوند.
 
هرچند این روزها دلایل مذکور (مواضع ضد برجامی ترامپ و مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکایشان با حضور مستقل رنو در ایران) به‌عنوان موانع اصلی اجرای قرارداد جدید رنو عنوان می‌شوند، با این حال یک منبع آگاه عنوان می‌کند بلاتکلیفی سایت تولیدی رنو در ایران، عامل اصلی این ماجراست.طبق یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو، بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، باید به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
این در حالی است که سایپایی‌ها در آن مقطع زیربار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسئولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. با این حال درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد.
 
گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هرطور شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. این در شرایطی است که یک مانع بزرگ بر سر راه انتقال قطعی بن رو به رنو به‌وجود آمده است. بنا به گفته یک منبع آگاه در ایدرو، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را با تمام بدهی‌هایش واگذار می‌کنند و مسئولیت پرداخت آنها بر عهده سازمان گسترش و رنو خواهد بود. هرچند ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است.در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سرنوشت بن‌رو و به تبع آن، قرارداد رنو چه خواهد شد و آیا ایدرو و رنو و سایپا بالاخره بر سر این مساله توافق خواهند کرد یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

مهدی
1

متاسفانه همه چیز ما سیاسی شده است.
در خارج باید نگران برجام و ترامپ باشیم و در داخل هم نگران بساز بنداز شرکت های داخلی!
چرا بقیه کشورها این مشکلات راندارند؟
واقعا این مردم چه گناهی دارند که از حقوق اولیه خود محروم هستند؟
23:43  1397/02/14
گزارش
پاسخ دادن
خودم
2

لابد منتظر تصمیم ترامپ هستند !
08:55  1397/02/11
گزارش
پاسخ دادن
من
2

دلیل دوم درستتره خودروسازا از رقیبی مثل رنو میترسند اما غافل از اینکه رقیب اینده انها چینیها هستند که به سرعت در حال رشد هستند
19:11  1397/02/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cvt 403 : زنگ زدم گفتن دارن دعوت نامه های اسفند ۴۰۳ میفرستن.
حسین : منم مثل تو مصطفی جان پس انداز 7 8 سال کار کردنم رو آذر 1403 دادم به سایپا ........ نمیدونم چیکار کنم والا
Heidar : سلام تارا. v1p رنگ تیتانیوم با پوشش نانو سرامیکی پیش فروش شهریور 1403 تکمیل وجه آذر 1403 تاریخ تحویل پایان بهمن 1403 ، فاکتور4 خرداد شماره گذاری 11 خرداد امروز 25 خرداد به نمایندگی رسید.انشاءالله مال بقیه هم تحویل بشه و به اندازه من انتظار نکشن.
A5سفید : امروز ماشینی شاسی نشده
ارسلان x5 آبان مشکی : کاش الان که وضعیت کشور اینجوریه تحویل حضوری رو آزاد کنن تا کسانی که مایلند شخصا برن و هودروشون رو تحویل بگیرن
علی j4 سفید : فقط تا زمان صدور فاکتور جریمه تعلق میگیره یا تا زمانی که ماشین رو تحویل بدن؟
درسا : خدا کنه از امروز فاکتور کردن شروع کنن
X5 : سلام آقا تمام مدارک به دستم رسید واز پلاک شدن ۴۰ روز گذشته و توی صف بارگیری مونده با این مشکل ماشینی به ما میدن
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Sh : در جواب سورن موتور جدید 19 خرداد بیمه ی ماشین صادر شده بود؟؟ اگه اره چ بیمه ای و چ روزی بود برادر؟؟ ماشین من از کرمانشاه رسیده ولی تحویل نمیدن میگن بیمه براش صادر نشده
صادق : سلام اریزو 6 پرو موعد تحویلم 16 اردیبهشت امروز تحویل گرفتم
رضا : کارزای اعتراض به تاخیر در تحویل خودروهای کوییک لینک گذاشتم برید همگی تو سایت کارزا امضا کنید https://www.karzar.net/229864
محدثه : خبری نشد؟
علی : کسی فاکتور شد؟
فلز فوری : سلام یعنی چی نمیدن؟؟مگه توی سایت برات سود نخورده بود؟؟تو فاکتور نخورده؟؟
مصطفی د : برای من 8 اسفند که هنوز تو مرحله تخصیص هست
آریزو جی تی : از من الان یک هفتس بیمه شده پلاک نخورده
مهدی آریزو 5 : بالاخره پس از سالها انتظار امروز تحویل گرفتم. مجوز خروجم 3 خرداد خورده بود و 25 خرداد تحویل شد.
ساینا اهواز : اینا چرا ماشینا رو تحویل نمیدن، خب ماشین آماده دارید گذاشتید انبار بدید مرپم دیگه، شانس نداریم که میزنن انبار سایپا رو ماشینمون هم دیگه گیرمون نمیاد