طی هفتههای گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. این روند برخلاف حالت عادی، از دو جهت بهطور همزمان آغاز شد. از یکسو خودروهای داخلی بهدلیل عرضه محدود و افزایش قیمت در کارخانه گران شدند. از سوی دیگر نیز نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی، این محصولات را با اختلاف قیمت قابلتوجه نسبت به نرخ رسمی آگهی کردند. درنتیجه خودروهای مونتاژی چینی که حد فاصل این دو گروه قرار دارند نیز به ورطه گرانی کشیده شدند.
بزرگترین دلیل افزایش بهای خودرو، عرضه اندک و قطرهچکانی است. دو خودروساز بزرگ و بهخصوص سایپا، عرضه بسیار محدودی طی تابستان و پاییز 1402 داشتهاند. این موضوع با اعلام زیان گسترده سایپا که به حدود دو برابر سرمایه اولیه آن رسیده بود، به خوبی قابل درک است. در سوی دیگر خودروسازان خصوصی با وجود افزایش قابلتوجه تیراژ تولید، میزان عرضه خود را محدود نگه داشتهاند. بسیاری از خودروهای مونتاژی محبوب تنها بهصورت نقدی قابل خریداری هستند که همین مسئله باعث شده است تا مشتریان تقاضای خود را به دیگر بخشهای بازار منتقل کنند.
درنهایت سودجویی نخستین گروه از مالکان خودروهای وارداتی جدید، قطعه دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار را تکمیل میکند. براساس گزارش شاهدان و حاضران در مراسم تحویل خودروهای وارداتی، بسیاری از این اتومبیلها با خودروبر به محل سکونت مشتری منتقل شدند. دلیل این موضوع، عدم تغییر در کیلومتر خودرو و صفرکیلومتر باقیماندن آن بود تا مالک بتواند اتومبیل وارداتی خود را به قیمت بالاتری بفروشد. درنتیجه همین رویه، قیمت خودروهای وارداتی قدیمی که قبل از سال 2018 وارد بازار ما شده بودند، افزایش یافت.