شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امین شیرازی
0

✨ ✨ اینو خوب اومدین که:
.
.
.
میان چینی ها نام هایی چون... ،... و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شد
.
.
.
✨ خیلی ها هنوز میگن mg انگلیسیه
20:57  1397/02/07
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت J7 رضا ممنون عزیز ان شاء الله برای شما هم هرچه زودتر مراحل طی بشه وتحویل بگیرید.
شاهین اسفند : سلام اسفند ماهی ها دارن فاکتورمیشن اما برای من هنوز دعوت نامه نیومده واریزی خودم ۶/۸
شاهین پلاس : اقا درست میگن ۱۶ اسفند فاکتورشده امامن برای خودمن دعوتنامه هنوز نیومده ۸ شهریورم
دیانا : سلام این کسی که به اسم من پیام داده من هم فاکتور شدم دروغ میگه من موندم آی آدمها از رو قیامت نمیترسن
مریم j4 سفید : ثبت نام ۲۰ آبان تحویل سیستمی ۱۱ اسفند شاسی ۲۳ فروردین فاکتور ۲۵ فروردین در انتظار صدور پلاک همچنان متوقف شده
مبین 30 اسفند : معمولاً کمتر از یک هفته میرسه نمایندگی سلام تکمیل وجه شما کی بوده.
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارت سوخت : آقا محمد خیلی لایک داری. تشکر ویژه
15بهمن تکمیل وجه : خدالعنت کنه سایپا روامروزم فاکتورنشدیم خراب بشه این شرکت سایپا روسر مسئولینش
اطلس اذر : بابا شما دیگه چقدر ساده اید این راعی اصلا وجود خارجی نداره یه کسیه مثل منو،طرف اینقدر بیکاره که اسم معاونت فروش گذاشته و پیام میده و داره امید مارو از بین میبره و شماهم ازش مشورت میگیرید سایپا این ماه باید فاکتور کنه به دلیل این که ما 13 ام ساعت 10 حقمونو میگیریم تامام.
کوییک خطای مجوز : سلام ودرود دوستانی کوییک rs که مشکل خطای مجوز شماره گذاری دارند ما امروزم پیگیری کردیم و متاسفانه پارس خودرو به وعده خود عمل نکرد هفته پیش گفت شنبه یکشنبه والان میگه یکی دوروز دگه ما دوهفته درتلاش بودیم ازهفته قبل فشار رو بیشتر کردیم با چند نفر ازدوستان و یه تکونی اینا به خودشون دادند تا مراحل نهایی پیش رفتن لذا الان به یاری شما عزیزان نیازمندیم لطفا با ما همکاری کنید و این هفته هرروز با تماس هاتون فشار رو اینا بیشتر کنید نزارید نفس بکشند تا پلاک نشدیم این همه حرص جوش خوردیم نتیجه نداد باید با تلاشمون حقمون بگیریم این هفته فشار حداکثری با تماساتون همکاری کنید ان شاء الله نتیجه رو آخر هفته میبینیم 02148914076مسئول شماره گذاری پلاک پارس خودرو 02148914117حوزه شکایت پارس خودرو دوستان کوتاهی نکنید یادتون باشه ما طلب کاریم نه اونا پس با کمال احترام جوابشون درحد شخصیت خودشون باید داد به وعده روزا آینده اینا قانع نباشیدچون وعده پوچ تو ذاتشونه تا پلاک نشدیم ادامه میدهیم لطفا یاری کنیدباتشکرازهمه
سعید 17 بهمن : عجب اشتباهی کردم سایپا شرکت کردم هیچ کاری نمیتونیم بکنیم فقط باید صبر کنیم
21ابان : بلاخره امروز چراغ سبز روشن شد تحویل 22 ابان ماه
سورنpموتور جدید.. : سلام .. جواب سورن موتور جدید شما تحویلی 5خرداد پلاک نشدین ..دروغ میگن مشکل شماره گذاری ندارند ..کدوم سایته ماشینتون ...من تحویلی 6خردادم یکم فاکتور شد و 6 ششم پلاک تخصیص داده شده و از امروزم روی آماده جهت تحویل داره چرخ میزنه برا من سایت مازندران. ممنون فروش فوق العاده عادی
پارسا. : راجع به سود تأخیر درسته سایپا صفحه اول قرارداد نوشته 12 درصد به علاوه 16 درصد که در مجموع میشه 28 درصد اما اگه تمام بند های قرارداد رو بخونید. نوشته که : به وجه واریزی اولیه همون 170 تومن در صورت تاخیر هم سود تأخیر و هم سود مشارکت تعلق میگیره که میشه 28 درصد. به وجه واریزی برای تکمیل وجه همون 197 تومن فقط جریمه تاخیر یعنی 12 درصد تعلق میگیره. که اگر دقیق بخوای حساب کنی برای کل مبلغ حدود 19.5 درصد سود سالانه داره. و به صورت روزانه میشه روزی حدود 200 تومن (195) فلذا اون 28 درصد برای کل مبلغ نیست. هر ماه میشه حدود 6 تومن... اگر کسی نسبت به اعدادی که نوشتم شک داره به قرارداد مراجعه کنه و تمام بند هاش رو دقیق بخونه.
کویک دعوتنامه تیر 1404 : دوستانی که پیش فروش هستند و دعوتنامه اردیبهشت خرداد تیر مرداد ... کدوما واسشون دعوتنامه اومده؟؟
Iran : سلام دوستان راهنمایی کنید اگه الحاقیه بیاد از همون سایت پرداخت کنیم اگه جریمه تاخیر پوشش نده مبلغ الحاقیه رو؟همون لحظه پرداخت کنیم کی تو سیستم میشینه؟