شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
بهزاد ۲۲اسفند : چه خبر از امروز؟ کسی فاکتور نشده؟؟
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : از ما ۱۷ خرداد فاکتور و ۱۸ پلاک شده . الان صدور اسناده . از شما چقدر طول کشید صدور اسنادتون تکمیل شد؟
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه نوه از دواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازا سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام . مبارک باشه . شما از کدوم شهر هستید . ماشین چطوره زیر پاش ، و فنی و ...
Mohammad : سلام من خودرو را دیروز تحویل گرفتم واریز دوم ۱۶ اسفند تاریخ فاکتور ۱۳ خرداد یه سوال از دوستانی که ماشین را تحویل گرفتند دارم زمانی که گیربکس در حالت آماده به کار هست حرف D روی صفحه کیلومتر نمایش داده میشه؟ از من اینطور نیست
مهدی ( اسفند ) : سلام من ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم امروز از نمایندگی ماشین رو تحویل گرفتم . باید بگم فکر کنم این ماشین حداقل ۳ ماهه انگار تو پارکینگ سایپا داشته خاک می‌خورده. جلو داشبورد پر خاک بود و مثل اینکه با یه دستمال کثیف رو دری ها رو مثلا تمیز کرون اینطور برداشت میشه که اینا ماشین دارند حالا چرا تو پارکینگ‌ها خاک میخوره خدا میدونه
داریوش : تکمیل وجه فرودین اصلا نداریم خیال همه راحت راحن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : سلام.سورن موتور معمولی قیمتش شده 810 ملیون، واقعا مسخره است، 80 ملیون از رانا کمتر بود داخل بازار، الان 20 تومن گرون تر شده. چرا قیمت رانا نرفت بالا با این افزایش ها جای سوال داره، بعد اونوقت سورن موتور معمولی اینقدر گرون شده
سیاوش : فوق العاده رنگ سفید هستم
محمد حسین : سلام فروش فوری بودید یا پیش فروش؟ چه رنگی؟ کی تکمیل وجه کردید؟ کی تبدیل به رینگ زدید؟
اسد : منم 6 بهمن واریز وجه کردم ساینا اس از قرار معلوم ک 6 اردیبهشت بیاد هنوز هنوزه تو صف تخصیصه سرطان تو دل جگرشون
کارشنا ایران خودرو1404 : قیمت 207 دنده ای در بازار ازاد در هفته ها و ماههای اتی به دنبال افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100الی 200خواهد رسید
207 اتو پانا ارتقا یافته : سلام رنگ ماشینتون چیه
افزایش قیمت کارخونه 1404 : افزایش شدید قیمت خودرو در هفته های اتی در بازار ازادبه دنبال افزایش قیمت کارخونه
ساینا صفر خشک دوگانه : با این افزایش قیمت کارخونه در هفته های اتی ساینا اس در بازار ازاد به 650الی 700میلیون افزایش خواهد داشت عجله ای در فروش نکنیداحتمال زیاد ساینا دوگانه به 700الی 750میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشه
کارشناس خودرو و بازار سرمایه1404 : دوستان عزیز اولین روز افزایش قیمت بود در هفته های اتی افزایش قیمت خودروها شدید خواهد بود هر کی واقعا خودرو ی صفر داره نفروشه چون لااقل 200الی 300میلیون تومان قیمتها در بازار ازاد میکشه روش و متضرر خواهد شدا وقتی کارخونه بکشه روش از طرفی بازار ازاد صدرصد 2برابرش گرون تر میشه
فاکتور 13 خرداد : من 19 هم پلاک شدم ولی هنوز خبری نیست