شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : برای من از روز اول همینطور زده آماده تخصیص تغییر نمیکنه
چانگان cs55 : سلام به دوستان قدیمی من زنگ زدم مجدد برای خسارت تاخیر پرسیدم من که ۴ بهمن چکم صادر شده گفت اواخر مرداد برات پیام میاد که بری بانک ،گفتم شوخی میکنید دیگه ؟گفت نه تامین بودجه نشدیم . به همین سادگی ...... پس ۶ ماه کاری رو در نظر بگیرید همگی
زیان دیده سایپا : اینجا بیشتر دوستان CVT هستن
مهدی شاهین پلاس اسفندی : شقایق تو که راست میگی دروغگو رو ...
شقایق : سلام ۲۶ اسفندم فاکتور شد الان
سهند بهمن : تماس گرفتم با شرکت میگن اشتباهی ارسال شده ، همون کوییک پیشنهادی را میخواستن بفرستن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
محب : وضعیت خودرو رو می تونید چک کنید ؟ پلاس ها برگشتن عقب، مث اینکه دارن فاکتور میکنن
عاطفه : ممنونم از آقای اکبر
رضا لقمانیان : ثبتنام دو مرحله ایی فونیکس اف ایکس داشتم دوم فروردین . موعد مرحله دوم 17 اردیبهشت که چک بود را زودتر یعنی 26 فروردین نقدی پرداخت کردم . دیون دولتی را هم نقدا پرداخت کردم . تاریخ تحویل در سامانه اول تیر نوشته ولی تا امروز 21 خرداد هنوز فاکتور نشده .بنظر شما چه تاریخی تحویل میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول : سلام داداش 30روز سایپا میشه 3ماه الان اسفند تازه داره میده خودت دیگه حساب کن
ایران خودرو : قیمت 207فرمان هیدرولیک 770میلیون وپانا835میلیون کارخانه
امیر : داداش مدارکت اومده یا ن؟
تحویل 17خرداد : 17 خرداد رنگ سفید .سه تا 607 تومن سود داده هنوز هم فاکتور نشده.فکر نمیکنم تا هفته دیگه هم دستمون برسه
فرنوش : ممنونم جناب آقای هادی لطفا اگر خبر تازه ای شد اعلام کنید لطفا.
محمد 16 خرداد : منم 16 ام مادران سفید فاکتور نشدم دیروز از مرحله صدور فاکتور رفته مرحله فاکتور داره میچرخه
سورن مادران : منم مثل شما فاکتور نشده
207 : افزایش قیمت در پیش فروش ها به نصف مبلغ باقیمانده که هنوز دعوتنامه صادر نشده میخوره به واریزی اولیه نمیخوره.
مهران : سلام عزیز خیلی ناراحت شدم این موضوع رو شنیدم از طریق ایرانخودروی شهر خودتون پیگیری کن ببین جریان چیه اگه مرکز اسقاط گفته مشکلی نیست پس نباید مشکلی باشه ایرانخودروی شهر خودت از طریق کارگذارشون پیگیری میکنن
مجید از تهران : تینا جان سلام نهایت تشکر بابت خوش آمد گویی.