رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 

رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 
در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسئله، رعایت نکردن استانداردها را خلاف قانون می‌داند.
 
 
محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مسئله‌ای که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ روبرو شد و بیان کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد.
 
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی، بیان می‌کند:
 
برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است بنابراین با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.
 
او در این خصوص که استاندارد ۸۵ گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است و چه دلیل دارد که مجددا در ارتباط با آن بازنگری شود؟ نیز می‌گوید:
 
مجددا تاکید می‌کنم که برخی استانداردهای در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نسبت به اجرای قوانین تاکید دارند.
 
مخالفت صریح سازمان ملی استاندارد با تعدیل استاندارهای ۸۵ گانه
 
اما بلافاصله نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد، اظهار کرد:
 
بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
او با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران مصمم به اجرای تمامی استانداردهای ۸۵ گانه در جدول زمانی اعلام شده است و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب نشینی نخواهد کرد، به خبرنگاران گفت:
 
سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملا شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد کرد و در نحوه اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می کند و از هر یک از خودروسازان درخواست شده است برنامه اجرایی دقیق خود درباره نحوه اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.
 
 
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۴ تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تایید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سختگیرانه تری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان کرد:
 
ملاک سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بین المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و از سال ۱۳۹۳، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده و این توافق در شورای سیاستگذاری خودرو  با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال ۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.
 
تمامی استانداردهای تأیید نوع خودرو، به عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسی جنبه های مختلف عملکردی و الزامات مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می دهند. البته استانداردهای تأیید نوع تنها به عنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح دنیا، مورد بررسی قرار گرفته و این استانداردها یکی از شاخص های کیفیت خودرو به شمار می آیند کما اینکه در سطح اروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند. سایر شاخص های کیفیت همچون خدمات پس از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری در طراحی و ساخت و امکانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش کیفیت کمک می کند.
 
 
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات پرشتاب دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوری‌های جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد.
 
 
حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال آینده به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود. آیا درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به سرانجام می‌رسد یا سازمان ملی استاندارد ایران با الزام قانونی، بر موضع خود ایستادگی خواهد کرد؟
 
 
باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام آور شده است. اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود. 
 
 
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : تاریخ تکمیل وجه کی بوده
نازنین۱ : شیما جان باید بری کافی نت سخا واملاک و اسکان رو ثبت کنید بعد تحویل نمایندگی بدی برگه رو چون اگر ندی پرونده ناقص میشه
نازنین۱ : شما برگه سخارو بگیر تکمیل وجه میخوای بکنی ببر نمایندگی برگه یا یا تماس بگیر عکسشو بده به نمایندگی خودتون ک حتما ثبت کنند براتون وگرنه پلاک نمیشه ماشین .و تو سامانه املاک و اسکان هم حتما با سخا یکی باشه
شیما تبدیل به gl : سلام من امروز میوام تبدیل بزنم لطفا بگین سخا چیه داستانش باید بعد تکمیل وجه چه کرد
مهدی پلاس 16 اردیبهشت : کلا اردیبهشت چند مرحله دعوت نامه آمده .؟؟؟؟
شیما تبدیل به gl : سلام عزیزم بیزحمت میشه بگین بعد تکمیل وجه چکار باید کرد .اون مسله سخا چه جوریه ؟
۰۰۰۰ : خدا بزرگه نگران نباش ما هم مثل شما منتطریم تا خودرومونو تحویل بدن ولی متاسفانه گیر ادمای ل ج ن افتادیم
۳ اردیبهشت : دوستان ۳ اردیبهشت کسی فاکتور شده ؟ چرا از منو نمیدن
دستی تیتانیوم آذر : درود بر منتظران من پیش خودم فکر کردم اکثرا سفید و مشکی انتخاب میکنن و از من که رنگش تیتانیوم هست را زودتر میدن . اما زهی خیال باطل که نه تنها زودتر نمیدن یکماه هم نسبت به بقیه تاخیر داره .گیری کردیم به خدا از دست ایران خودرو .دفعه قبلم سورن پلاس را موتورش را عوض کردن و به جای ef7, موتور xu7pگذاشتن و تحویلم دادن .
رز زرد : برادر اگه شاهین جی تولید نمیکردن چرا در اصلاح قیمت ها شاهین جی هم جز محصولات سایپاست😏 دروغ مبگن این دزدها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31شهریور : چه سکوتی اینجا رو فرا گرفته.
علی پانا تحویل آبان ماه : سلام دوستان تحویل 30ابان تبدیل به رینگ اومده؟ دسترسی به کاستومر ندارم.
نیسان بی پلاک : سلام بالاخره بعد ازدوهفته پیامک تحویل حضوری امدروزی همگی انشالله
محمد : تروخدا دو تا پانا هم فاکتور کنید مردیم
دنا پلاس تحویل 30مهر : دقیقا من تحویل 30 مهرم هنوز فاکتور نشدم
علی اهواز : ببخشید مریم اهواز تحویل گرفتین ماشین رسید نمایندگی ؟؟
کویبک اس تکمیل 29تیر : چهار ماه صبر کردیم فاکتور بشیم.باز 4 ماه صبر کنیم تا پلاک بشیم
G : دوست عزیز دیگه کار از فریاد حق خواهی گذشته اگر به ضرب و زور نندازیم اونایی که قراره تیر تا شهریور 1405 تحویل بگیرن همین ماهایی هستیم که قرار بود آذر 1403 تحویل بگیریم. دیگه واقعا راه اومدن با سایپا فایده ای نداره.
در به در نیسان : نه خبری نیست از این بی شرفا
hamed : حاجی من تحویل شهریور کوییک اس هستم ،پونزده مهر فاکتور شده ولی پلاکی نه،حدود دو هفته پیش رفتم شرکت سایپا امور مشتریان تو تهران گفتن تعرفه پلاک نداریم فعلا تا یک هفته دیگه الان دو هفته گذشته و هیچ