رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 

رعایت استانداردهای خودرویی، الزام قانونی دارد

 
در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسئله، رعایت نکردن استانداردها را خلاف قانون می‌داند.
 
 
محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد و اعلام کرد که قرار است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم ایجاد و به نوعی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مسئله‌ای که با مخالفت صریح نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ روبرو شد و بیان کرد که به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهد کرد.
 
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌ گانه خودرویی، بیان می‌کند:
 
برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است بنابراین با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.
 
او در این خصوص که استاندارد ۸۵ گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است و چه دلیل دارد که مجددا در ارتباط با آن بازنگری شود؟ نیز می‌گوید:
 
مجددا تاکید می‌کنم که برخی استانداردهای در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نسبت به اجرای قوانین تاکید دارند.
 
مخالفت صریح سازمان ملی استاندارد با تعدیل استاندارهای ۸۵ گانه
 
اما بلافاصله نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛ با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد، اظهار کرد:
 
بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
او با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران مصمم به اجرای تمامی استانداردهای ۸۵ گانه در جدول زمانی اعلام شده است و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب نشینی نخواهد کرد، به خبرنگاران گفت:
 
سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملا شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد کرد و در نحوه اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می کند و از هر یک از خودروسازان درخواست شده است برنامه اجرایی دقیق خود درباره نحوه اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.
 
 
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۴ تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تایید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سختگیرانه تری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان کرد:
 
ملاک سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بین المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و از سال ۱۳۹۳، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده و این توافق در شورای سیاستگذاری خودرو  با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال ۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.
 
تمامی استانداردهای تأیید نوع خودرو، به عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسی جنبه های مختلف عملکردی و الزامات مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می دهند. البته استانداردهای تأیید نوع تنها به عنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح دنیا، مورد بررسی قرار گرفته و این استانداردها یکی از شاخص های کیفیت خودرو به شمار می آیند کما اینکه در سطح اروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند. سایر شاخص های کیفیت همچون خدمات پس از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری در طراحی و ساخت و امکانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش کیفیت کمک می کند.
 
 
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات پرشتاب دنیای خودرو، در ایران نیز باید هر چه سریعتر امکان بومی سازی این فناوری‌های جدید فراهم شود و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد.
 
 
حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال آینده به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود. آیا درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به سرانجام می‌رسد یا سازمان ملی استاندارد ایران با الزام قانونی، بر موضع خود ایستادگی خواهد کرد؟
 
 
باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام آور شده است. اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌شود. 
 
 
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , استانداردسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود : دوست عزیز تجمع اصلی شنبه ۲۹ شهریوره ، جلوی درب دادستانی تهرا واقعا در میدان ۱۵ خرداد هست و لطفا منتظر نباشید بقیه برن و شما فقط تماشاگر باشید همه قراره از شهرهای دور و نزدیک بیان و حقشونو بگیرن اعتراض درست و حسابی نه مثل دفعه های قبل فقط تجمع باشه لطف کنید شما هم برای حق خودتون بیاید و به بقیه هم اطلاع رسانی کنید 🌹
مرتضی کشاورز : سلام دوستان تارا دستی 6دنده آیاآینه بغل تاشو داره یانه سپاس
هوشنگ اسدنیا : سلام من ۴۰روزاست که برای زامیاد شرایطی خرید کردم فاکتور شده ولی پلاک نشده وموعد چکهایم نزدیک شده ودر توانم نیست قسط اول را بدهم چونکه رو کارکردن ماشین حساب کردم
تارا v1p : سلام تارا سفید دستی فروش فوری تکمیل وجه ۵ مرداد و تحویل ۴ شهریور دیروز فاکتور شده
شاهین جی ال مهر : سلام برا من هم هنوز نیومده تحویل هفته چهارم مهر دیروز زنگ زدم به کار نشناس سایپا گفت تا آخر مهر پیامک میاد بهش گفتم من خیلی ماشین از شما گرفتم همیشه یک ماه جلوتر تحویل پیام میاد گفت حالا احتمالا تا آخر شهریور پیام بیاد
سایپا بی لیاقت : برا مصرف باشه مشکلی نیست من برا فروشه و صد تومن فرقشه
سایپا بی لیاقت : اگه ماشین لازمی تبدیلی بزن به جی ال و تکمیل وجه کن چون من برا فروشمه برا جی تکمیل وجه کردم دوم اردیبهشت هنوز خبری نیست
ایگل : تازه شاسی بشه بعد پلاک و بیمه چند ماهی طول میکشه تحویل بدن این شرکت خیلی بدقوله البته مدیران خودرو دست کمی از این نداره
آناهید : مبارکتون باشه، چرخش براتون بچرخه شما تحویلتون سوم بوده و بیست و سوم سوار شدید ما تحویلمون چهارم بوده و امروز بیست و چهارم هست ولی هنوز فاکتور هم نشده
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان من دیروز زنگ زدم نمایندگی محجوب گفت احتمالا ماه اینده برسه در صورتی که قبلا گفته بودن این ماه ،معلوم نیست لطفا سایر دوستان ثبت نام جی سون اعلام وضعیت کنند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
17بهمن : متاسفانه نیمه دوم بهمنیا رفتن برای مهر به بعد
اردیبهشت طرح فرسوده : عزیزانی که طرح فرسوده اردیبهشت هستن و فاکتور شدن ممنون میشم اکر بنویسن چه تاریخی تکمیل وجه کردن ؟ چه تاریخی برگه حواله رو تحویل نمایندگی دادن ؟ و تاریخی که برگه حوالشون تو سایت تایید شده رو بگن ، که ماهایی که طرح فرسوده اردیبهست هستیم بدونیم چقدر دیگه برای ما فاکتور میشه ممنون از لطفتون
محمد : سلام کی ثبت نام اولیه شما بوده .
حمید کوییک اس : دوستان من امروز تحویل گرفتم 19شهریور چراغ تحویل روشن شد امروز 24الان تحویل گرفتم
فوق العاده پذیرش11بهمن : سلام کی فاکتور و پلاک شدی؟
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : هر روز وضعمون همینه خداییش حوصله و طاقتمون تموم شده امید وارم حداقل تا پایان شهریور پلاک شه ماشینمون
حمید کوییک اس : دوستان من امروز تحویل گرفتم
مهدی : نه ،هزینه ای بابت ارسال نداره،میخوان پولو بزنن به جیبشون
نوید ساینا دوگانه 25 اسفند : سلام دوستان همین الان سایتو نگا کردم فاکتور شده بودم ایشالا قسمت همتون بعد این همه چشم انتظاری ساینا دو گانه تکمیل وجه 25 اسفند
میلاد : جواب محسن.نه چرا باید برای سخا پول اضافه بگیره.من ک اصلا نرفتم فایلشو فرستادم براشون واتساپ 5دقیقه بعد هم انجام شد